Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda eget pannkitt  (läst 3812 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Blanda eget pannkitt
« skrivet: 09 jun-18 kl 08:37 »
Jag har några vedspisar som skall dels plockas ihop å dels tätas så jag behöver lite pannkitt och undrar om det finns någon som sitter på ett recept på pannkitt?

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Blanda eget pannkitt
« Svar #1 skrivet: 09 jun-18 kl 10:18 »
Jag har ett recept som finns i ett häfte "Kemisk-tekniska recept", köpt på Clas Ohlson nån gång på 80-talet.
"150 g grafit, 75 g släckt kalk och 200 g tungspat (ett mineral, kallas även baryt, består av bariumsulfat) som finfördelats, formas till en deg i linolja."
Men jag skulle inte rekommendera någon att prova det, åtminstone inte på heta ställen i en vedspis. Förmodligen kommer linoljan att förkolna av värmen och sedan faller kittet sönder.
"Riktigt" pannkitt är fritt från organiska (kolhaltiga) beståndsdelar, jag skulle tro att det oftast är baserat på vattenglas (natriumsilikat).

Jag har också en mer seriös receptsamling från 1940-talet där det kanske finns någonting, tyvärr är den utlånad för tillfället och jag vet inte när jag får tillbaks den.

Om man inte absolut vill göra pannkittet själv så är det enklaste att köpa en burk avgaspasta på macken eller Biltema. Det är i stort sett samma sak.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Blanda eget pannkitt
« Svar #2 skrivet: 10 jun-18 kl 16:48 »
eller köpa pannkitt,finns på tub hos de flesta som säljer kaminer m.m eller hos en välsorterad bygghandel.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Blanda eget pannkitt
« Svar #3 skrivet: 10 jun-18 kl 17:32 »
Ja om jag var intresserad av att köpa pannkitt så hade jag väl åkt iväg å köpt en tub redan men jag gillar att blanda eget när det kommer till det mesta å pannkitt har jag aldrig blandat själv så jag tänkte testa på det också så enkelt var det.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 4 användare
xaelanar, Svarthönan, docswood, bergh

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser