Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsel kontra spån, sand halm  (läst 6106 gånger)

Stensattarn

  • Inlägg: 3
    • Halland
Gödsel kontra spån, sand halm
« skrivet: 29 mar-18 kl 10:52 »
Försöker planera min första hönsgård.

Då jag är trädgårdsanläggare har jag lite tankar på hur jag kan använda strömaterial med skiten i.
Köpte jord från ett stall som använt spån i en trädgård. Fantastisk tillväxt i början, men sedan började terpentin läcka ut och då blev det inte bra alls.
Med detta i åtanke underviker jag gärna träspån.

Sand känns som en riktigt bra lösning då detta borde kunna vara ett perfekt toppdress till gräsmattan. Lätt att kratta ut och sanden är bra för gräsmattan. Om man sedan vill använda den i rabatten kan man alltid blanda upp med befintlig jord.
Borde även vara lätt att rensa och torrt och fint i hönshuset.

Men jag har egentligen inte så mycket koll så jag tar gärna emot tips.


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #1 skrivet: 29 mar-18 kl 16:12 »
Vi använder kutterspån, men det är nog mest för att det är bekvämt och att det används till hästarna också. Samkomposterar med fårdynga och halm, men använder mest jorden till utfyllnad.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #2 skrivet: 29 mar-18 kl 17:19 »
Jag använder sand det fungerar bra. Jag har en kratta som jag räfsar ihop skit och skräp och tar bort. Så slipper jag ha sandlåda för sandbad och för matsmältning. Det lär också hålla ohyra i schack.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #3 skrivet: 30 mar-18 kl 02:05 »
Jag använder halm men hönsen skiter alltid på samma ställe - under sittpinnarna, därför behöver jag bara gödsla ut där, resten håller sig rent och torrt. Har 8 höns och ganska stor plats för dem inne och när vädret tillåter så står dörren öppen så de kan gå ut och in som de vill.
Det viktigaste med hönsgödsel är tydligen att man använder den först när den är välbränd, den är för stark när den är färsk.
(Sågspån tar väldigt mycket kväve för att förmultna.)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #4 skrivet: 30 mar-18 kl 09:14 »
Jag har plåtar under sittpinnarna som jag tömmer ofta.
kretslopp

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #5 skrivet: 30 mar-18 kl 10:02 »
Jag har testat spån, halm och torvblandat spån.
Halm testade jag just för att det är bra i trädgården men när jag hade det så blev det tjocka kakor med bajs på golvet under halmen. Det var fuktigt och eländigt också. Torven dammade så hela hönshuset blev brunt invändigt. Spånet har ju nackdelen med terpentinet men det är det jag lyckats bäst med ur strösynpunkt. Nu har jag fördelen av att jag har hästar som står på torv och halm så mitt spån blir väldigt utblandat.
Jag har funderat på sand men inte tagit tag i det projektet än.
Genbank för Gotlandshöns

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #6 skrivet: 30 mar-18 kl 12:02 »
Sand/jord borde ju vara bäst om man ser till hur höns borde leva, blandat med förna av blandat slag. Men det är så lätt att använda en bal spån... :-[

De höns som vi tar in i huset går på bränslepellets för närvarande. Fungerar rätt bra, kutterspån skräpar ner mer.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #7 skrivet: 01 apr-18 kl 01:04 »


De höns som vi tar in i huset går på bränslepellets för närvarande. Fungerar rätt bra, kutterspån skräpar ner mer.

Aha, det är därför.... all eldningspellets var slut i alla affärer i mars månad. Vi fick elda med ströpellets, vilket blev väldigt dyrt.
Fast det kanske inte var ditt fel, det kan ju ha berott på att det var sällsynt kallt i vår plus att en pelletsfabrik brann ner.

Lite häftigt att man kan använda båda sorter till både strö och bränsle.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Gödsel kontra spån, sand halm
« Svar #8 skrivet: 01 apr-18 kl 07:27 »
Ger mina höns torkat gräsklipp, och efter en vinter är ca 90 %av ströbädden torrt gräsklipp. Mesta bajs hamnar i en avskild binge under sittpinnarna.
Efter utgödsling av hönshuset ett lager spån från under vedkapen, dvs björk hos mig, dvs inga terpener och eftersom det är liten del, mest gräs funkar det bra i lannet. Blandar i lite vedaska vid utgödsling. Typ en hink aska till en hel vinters ströbädd och bajs från 12 hönor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

841 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser