Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mager get som brukar vara pigg  (läst 6190 gånger)

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Mager get som brukar vara pigg
« skrivet: 19 mar-18 kl 10:29 »
Hej! Jag har ett problem med en av mina tre getter. För någon vecka sen rasa hon i vikt och är så mager så man känner ryggrad och bäcken supertydligt. Hon äter men inte med samma aptit som vanligt. Jag ger hon och hennes vänner havre , ensilage , kvistar , mineraler och äpplen. Har läst att havre kan surna till det i magen och har givit henne bakpulver. Hon har ingem diarré eller feber. Allmänt klen och inte samma klupska get som innan.
Finns det fler med samma problem eller har erfarenhet av detta ?
Tacksam för alla svar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #1 skrivet: 19 mar-18 kl 17:09 »
Välkommen hit!  Trist historia.  Min första tanke går till den fruktade sjukdomen CAE, men det kan förstås vara många orsaker till illabefinnandet.  Vasst i våmmen är ytterst ovanligt hos get, men ändå:  Har hon ont någonstans?  Kan det vara problem med en tand?  Ett gräl med en annan get kan ge skador och smärtor, men att rasa så fort i vikt, då är det något allvarligt fel!

  Getter är grovfoderomvandlare.  Hur mycket havre har du gett dem?  Om de inte producerar massor med mjölk klarar de sig fint på bara bete/hö och kvistar, plus salt och mineral.  Dock brukar magen spruta om de får för mycket havre, äpplen och annat godis, så det tror jag inte är felet.  Hur gamla är dina raggiga vänner?  Ingen risk att hon är dräktig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #2 skrivet: 24 mar-18 kl 17:55 »
Jag har givit dom ett helt mått havre på morgonen och kvällen tidigare (10 dl). De andra två har inga problem med havren, de är stora och fina. Geten som är sjuk är lite kladdig i baken, så läste att bikarbonat kan styra upp våmmen och hon är den enda som äter det när jag tar fram det till dem.

Hon är 1,5-2 år, och är inte dräktig. Ger kvistar för fullt och undviker allt med havre med hopp om att hon ska lägga på sig. Hon har blivit bättre på att idissla vad jag sett så kanske det går mot rätt håll.
Hur snabbt går det till dödsfall om det är CAE? För detta har varit så en längre tid.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #3 skrivet: 24 mar-18 kl 19:05 »
Hur är det med avmaskning ? Ibland behövs det mer än 1 gång

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #4 skrivet: 24 mar-18 kl 19:43 »
Hur är det med avmaskning ? Ibland behövs det mer än 1 gång


Grejen är ju att jag inte vet om de är avmaskade , förra ägaren sa inget om det. Har haft dem i ett år. Men jag tänker ett träckprov vore nått. Behöver man veterinär tillgänglig på plats då eller kan man ta prover själv? Har dock inte sett henne bajsa , mer än att någon kula har fastnat i pälsen på svansen.


Postat med Alternativ.nu´s app

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #5 skrivet: 24 mar-18 kl 20:49 »
Mask kan vara ett stort problem ....bra är ju att ta ett träckprov men det är inte alltid det syns där, det beror på årstiden. Vi avmaskar alla killingar o lamm under tidig sommar och om jag har en mager get så avmaskar jag den utan träckprov. Prata med din veterinär och utgå från det värsta ;) och tänk på att getter ska ha en annan dosering än får.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #6 skrivet: 25 mar-18 kl 06:08 »
Sluta ge havre kan ju vara en början. Om du tvunget måste så absolut inte i de mängderna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #7 skrivet: 25 mar-18 kl 11:59 »
Att hon är lös i magen är inte bra, en frisk get som mår bra och får rätt foder ska bajsa små pluttar. Det är bra att du ger bikarbonat, men är det havren som är problemet är det bättre att ta bort den istället. En annan vanlig orsak till löst bajs kan vara tarmparasiter, så jag håller med macker att du bör skicka in ett träckprov. Det kan du antingen göra till Vidilab eller Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA), det går att läsa på deras hemsidor hur du ska göra.
Ring gärna till tidigare ägaren och fråga hur deras getter har mått på sista tiden! Är det t ex CAE bör de har sett eller annat sjukdomsfall också, även om det är ett parasitproblem. Det är klokt att fråga i största allmänhet om getternas hälsa (kan bli upprört om du direkt frågar om CAE ;) ).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #8 skrivet: 25 mar-18 kl 16:11 »
Jaså det var lite problem med magen i alla fall!  Absolut, minska på havren!  (Fast var alltid försiktig när du ändrar på utfodringen!  Särskilt övergången från torrt hö till härligt gräs brukar kunna ställa till problem.)  Och läs på om träckprov, det brukar varken vara dyrt eller krångligt.

  Hur är det, ni som har färska kunskaper, visst är det så här års som många inälvsparasiter vaknar till och börjar lägga ägg?

  Men om det har gått så fort som du beskriver i det första inlägget, så tycker jag det verkar oroväckande.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Mager get som brukar vara pigg
« Svar #9 skrivet: 06 apr-18 kl 09:23 »
Har fått svaren på träckproven som visade rundmask. Har även avmaskat alla getter nu. Den sjuka verka må bättre men är kass nu igen. Veterinären sa att jag ska ge en dos avmaskning igen för att verkligen rensa bort all mask. Hon äter men är fortfarande mager och trött i blicken

Hur lång tid tar det egentligen innan man ser att avmaskningen gör nytta?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
« Senast ändrad: 06 apr-18 kl 09:44 av Fridasgard »

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #10 skrivet: 09 apr-18 kl 20:16 »
Om det var Stora magmasken, haemonchus, (den allvarligaste rundmasken) så kan det ta tid att bli bra. Då får getterna blodbrist. Fick ni getdos på avmaskningsmedlet och inte fårdos?

Vad var det för EPG på rundmaskarna och står det något om Haemonchus?

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #11 skrivet: 12 apr-18 kl 07:49 »
1550 i EPG  men det finns inga spår av Stora Magmasken. Ska avmaska en andra gång idag och hoppas det hjälper. Har testat allt men inget verkar på henne


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #12 skrivet: 12 apr-18 kl 07:59 »
Vad exakt är det för mask som det är 1550 EPG av? Är det de arterna som brukar kallas Trichostrongylida?
Det brukar sägas mellan tummen och pekfingret att det ska avmaskas om det är över 1000 EPG av en "farlig" parasit. Jag tycker nog att du utöver avmaskningen kan fundera på om avmagringen kan bero på något annat. Prata med veterinären, vad tror hen om t ex CAE? Pratade du med den tidigare ägaren förresten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fridasgard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #13 skrivet: 22 apr-18 kl 08:42 »
Kan meddela att geten är ute och springer med sin flock. Gav henne sen stor dos av B-vitamin och dialyt. Nu springer hon runt , äter och är frisk. Tack för alla råd


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mager get som brukar vara pigg
« Svar #14 skrivet: 02 maj-18 kl 21:14 »
Skönt!  Tack för återkopplingen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser