Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma vatten energisnålt?  (läst 13069 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #20 skrivet: 19 mar-18 kl 10:50 »
Ja, samtidigt som det går att ordna det rätt bekvämt utan att vara inkopplad på elnätet. Ensamhet brukar ju förorda panna med självcirkulation, och då har man ju fått rätt hög standard utan el. Sedan har ju den lyxliraren en vattenkälla som ligger högre än huset, och det kan man ju oftast inte fixa, men med stor hydrofor och el-snål pump så behöver man inte så mycket elkraft för att ha det bekvämt med vattnet. Lyse drar inte mycket idag med lysdioder, och en snål frysbox är inte så krävande den heller.

Så har man inte el framdraget så är det bättre att satsa på eget än att bekosta framdragningen. Tycker jag i alla fall. Men räknar man med att sälja så skall man givetvis inte straffa ut sig från den stora massans köpkraft. Och så låser man i princip fast sig vid vedeldning vintertid.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #21 skrivet: 19 mar-18 kl 11:55 »
Kan man tänka sig att utnyttja värmen från elverket för att värma vatten för dusch? Lägga slingor av kopparrör mellan kylflänsarna på elverket? Eller i avgasröret?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #22 skrivet: 19 mar-18 kl 12:07 »
Ja, samtidigt som det går att ordna det rätt bekvämt utan att vara inkopplad på elnätet. Ensamhet brukar ju förorda panna med självcirkulation, och då har man ju fått rätt hög standard utan el. Sedan har ju den lyxliraren en vattenkälla som ligger högre än huset, och det kan man ju oftast inte fixa, men med stor hydrofor och el-snål pump så behöver man inte så mycket elkraft för att ha det bekvämt med vattnet. Lyse drar inte mycket idag med lysdioder, och en snål frysbox är inte så krävande den heller.

Så har man inte el framdraget så är det bättre att satsa på eget än att bekosta framdragningen. Tycker jag i alla fall. Men räknar man med att sälja så skall man givetvis inte straffa ut sig från den stora massans köpkraft. Och så låser man i princip fast sig vid vedeldning vintertid.

Ja jag har bra förutsättningar för att gå offgrid.

Så det slutgiltiga rådet blir till de som vill gå offgrid, köp rätt kåk i stället för å krångla med usla förutsättningar.

Nu ska jag fortsätta att fundera på vilken typ av marmorgolv jag ska ha på dasset i källaren, för man är ju en lyxlirare.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #23 skrivet: 19 mar-18 kl 13:14 »
Att använda ett elverk för att värma vatten via el är galenskap.

Högt räknat kan man plocka ut 30% energi från en  bensinmotor.

1l bensin innehåller nästan 10kwh energi.
 Så för att värma upp 5kwh med elpatron så går det åt nästan 2liter bensin.

Hade man eldat bensinen direkt hade man  klarat sig på lite mer än 0,5l

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #24 skrivet: 19 mar-18 kl 14:14 »
Flyttar man från stan för och redan då vet att det viktiga är att gå offgrid så är det smart att köpa rätt. Men om jag härsknar till på elbolagen så flyttar jag inte, utan löser det på plats.

Marmor på dassgolvet ::) Man har ju hört om Norrländska träpatroner som skulle ha högt i tak för att de hade råd, men nu har det gått längre... ;D



Skogsola

  • Gäst
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #25 skrivet: 19 mar-18 kl 18:11 »
Att använda ett elverk för att värma vatten via el är galenskap.

Högt räknat kan man plocka ut 30% energi från en  bensinmotor.

1l bensin innehåller nästan 10kwh energi.
 Så för att värma upp 5kwh med elpatron så går det åt nästan 2liter bensin.

Hade man eldat bensinen direkt hade man  klarat sig på lite mer än 0,5l




5 kWh = 2 liter bensin = 30 kr.
5 kWh köpt nätström = 7 kr.
Varken billigt eller miljövänligt med lyxstandard utan nätström.
« Senast ändrad: 21 mar-18 kl 15:24 av Alexn72 »

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #26 skrivet: 21 mar-18 kl 10:23 »
Hur har det gått för dej? Har du fått till en bra duschanordning?
kretslopp

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #27 skrivet: 02 maj-18 kl 01:07 »
Varför är gasol uteslutet? Jag arbetade elva år på utvecklingsavdelningen hos Primus med ansvar för elektroniken i främst husvagnspannorna. Det blev en hel del krypande i husvagnar och bra koll även på konkurrenternas prylar. Jag vill påstå att gasoldrivna värmare av detta slag är säkrare än vedeldning i de flesta fall, och mycket enklare att hantera. Så som "riktiga" gaspannor är uppbyggda är risken att de sätter eld på något väldigt liten om man följer installationsanvisningarna och inte "bygger knas".

Behövs endast varmvatten skulle jag i första hand kika på gasoldrivna förrådsberedare från tyska Truma. Sådana kanske går att få tag på begagnade för en överkomlig peng. Det är i princip en större hink med en isolerande mössa utanpå och en gasolbrännare inuti. Man ansluter dem till 12V batteri, gasolledning med 30mBar från en tryckregulator på gasflaskan och aluminiumslang för insug/avgas via ytterväggen. Ingen del inomhus blir speciellt het.

Svenska Optimus/Alde har både äldre och nyare husvagnspannor för både uppvärmning och varmvatten. Dessa fungerar bra även som fristående varmvattenberedare, men de är nog inte lika energisnåla som den tyska burken ovan. Primus gasolpannor av de sorter som sålts i större volymer kräver mer "rörpill" och kunskaper då de måste anslutas med slangar och cirkulationspump till en yttre varmvattenberedare/värmeväxlare.

Sedan finns ju mängder av olika genomströmningsberedare för hushållsbruk. Dessa är nog sällan lika explosionssäkra som husvagnssystemen då gaslågorna är mer öppna, men rätt anslutna bör även dessa inte vara mer riskabla än vedeldning. Fördelen med genomströmningsberedarna är att de snabbt ger varmvatten i obegränsad mängd och om den lilla pilotlågan stängs av manuellt mellan varmvattenbehoven är värmeförlusterna noll över en längre tid. Verkningsgraden är förvånansvärt hög, apparaten är billig och behöver heller ingen elektrisk anslutning. Jag antar man kan köpa dem riktigt billigt t.ex. från Polen.

Jag skulle personligen föredra en gasoldriven genomströmningsberedare över alla andra alternativ, och utan att tveka montera den inomhus (med en avgasslang genom ytterväggen enligt installationsanvisningarna). Det är få delar som kan krångla och när behov av varmvatten uppstår är det bara att vrida på en ratt, trycka på en knapp, hålla in den i fem sekunder och sedan är pilotlågan igång. När den lilla pilotlågan är tänd vrider man sedan bara på kranen och varmvattnet kommer på några sekunder.

Lever man off-grid (vilket jag än så länge inte gör) tror jag det är bra att inte "lägga alla ägg i samma korg", d.v.s. inte förlita sig på ett enda system. Får jag chansen att bo permanent off-grid skulle jag göra varmvatten vintertid i en förrådsberedare med ved i en kökspanna och sommartid låta solfångare värma så gott det går. Den gasoldrivna genomströmningsberedaren skulle få vara backup för perioder då de andra systemen inte funkar optimalt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #28 skrivet: 02 maj-18 kl 09:34 »
Gasolvärmare är det vettigaste som föreslagits hittills.
Men byt kåk till en som har el framdragen när du absolut inte förstår ingenting av grundläggande fakta.
Hipsterfolket duschar men vanligt folk som inte har el tvättar sig i en tvättbalja!
Marie Antoinette föreslog att folket skulle äta bakelser när de inte hade råd med bröd - någonting i samma stil.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #29 skrivet: 03 maj-18 kl 08:41 »
Tycker denna verkar väldigt effektiv vad tror ni om det? https://www.youtube.com/watch?v=5IRLVCJ1olA
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #30 skrivet: 03 maj-18 kl 19:59 »
Tycker denna verkar väldigt effektiv vad tror ni om det? https://www.youtube.com/watch?v=5IRLVCJ1olA

Kan du hitta någon skriftlig information om den, så man slipper ödsla bort datapotten på att titta på videoklipp? Jag började titta några sekunder men det verkade bara vara reklam för en toalettstol med inbyggd hårtork eller nåt sånt.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #31 skrivet: 05 maj-18 kl 00:42 »
Det var reklamen innan videon du åkte på, Torbjörn. Videon visar en liten vedkamin-ish med en spole av kopparrör som bildar en genomströmningsberedare. Som jag fattar funktionen har jag i princip byggt en stor kaffebryggare som med hjälp av backventil suger in och spottar ut hett vatten i små stötar. Det känns inte så användbart direkt, men till att ladda en förrådsberedare kan det säkert funka. Jag tycker inte genomströmningsprincipen är så lyckad ihop med vedeldad varmvattenberedning om målet är att snabbt få varmt vatten och sedan lika snabbt få stopp på det igen. Vedbrasan låter sig ju inte regleras och stoppas så lätt. Ihop med ved är nog en förrådsberedare det optimala, och ska den vara energisnål är det viktigt med bra isolering av beredaren och förstås en effektiv värmeväxlare i vedbrasan. Att ha eldstad/panna för sig och mata en vattentank med värmeväxlarslinga är nog betydligt lättare att få effektivt och välisolerat än att bygga en direkteldad varmvattenberedare.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser