Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation krypgrund trädäck  (läst 4648 gånger)

ojoj

  • Inlägg: 89
Ventilation krypgrund trädäck
« skrivet: 15 mar-18 kl 23:29 »
Vi ska bygga ett trädäck, längs hela husfasader. Där går de ut 2 ventiler i grunden, ventilerna hamnar i höjd mellan reglarna, hur gör jag, för att se till att ventilationen fortsatt fungerar, drar man ut rör utanför trädäcket, blir ventilationen sämre med långa rör, som luften måste gå i

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #1 skrivet: 16 mar-18 kl 03:33 »
Jag är ingen expert. Jag tänker att trädäcket för egen del kommer att / bör vara ventilerat så att det räcker för att luften ska komma åt tillräckligt!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #2 skrivet: 16 mar-18 kl 07:03 »
Är det en torpargrund, sammanhängande gjuten av betong med ganska glest mellan ventilerna?

Ligger huset på ett blåsigt ställe och marken är torr, så blir det säkert tillräckligt med ventilation även om man inte vidtar särskilda åtgärder. Man kanske kan behöva tänka på hur trädäcket hamnar jämfört med den vanligaste vindriktningen på platsen.
Om det är väl vindskyddat till, och i synnerhet om det redan är fuktproblem i grunden (t ex om marken är dåligt dränerad eller grundvattnet ligger högt), så kan man behöva tänka en gång extra.

Om det är ett mycket tveksamt fall, så skulle jag föreslå att man lägger in en trådlös hygrometer i krypgrunden och riggar upp någonting som kan logga temperatur och luftfuktighet. Låt den mäta ett år och logga allt data, bygg sedan trädäcket, mät ett år till och se om det blir markant fuktigare i grunden än tidigare vid motsvarande väder och årstid.

Tänk på risken att det yr fullt med snö under trädäcket, som smälter mycket långsammare än snön runtomkring på vårkanten och blockerar ventilationen då den behövs som bäst.

Ska man sätta extra rör för att förbättra ventilationen så är det inte säkert att de ska dras ut under trädäcket. Det kan tänkas att det blir bäst att sätta dem på läsidan, dra upp dem högt (åtminstone över takkanten) och måla dem svarta så de värms av solstrålningen och kan hjälpa upp självdraget. Men svårt att säga utan att veta mer om de lokala förhållandena, och om det överhuvudtaget finns risk att det blir problem.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #3 skrivet: 16 mar-18 kl 08:48 »
Jag var med och byggde ett sådant trädäck åt en kund för ett drygt halvår sedan. Visserligen fanns det bara ett sådant hål där ventilationsfläkten blåste ut. Men vi kopplade på en ca 8-10 meter lång slang, så att luften kom ut till ytterkanten av däcket, och det märktes absolut ingen skillnad på luftströmmens hastighet före eller efter. Givetvis bör slangens diameter vara samma eller större än hålet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #4 skrivet: 16 mar-18 kl 10:07 »
Långsidan dränerades i höstas, la ner markavloppsrör för stuprör, grävde ur och la singel, under där trädäcket ska vara.  Hela långsidan och 1.5 m in under huset, är murad runt om, med ventiler, vi grävde ur där i höstas, när vi hade bort golvet, och la byggplatsen på marken, men lägga en hydrometer, va  ett bra tips, min oro är att det blir för dålig ventilation under, kommer ju inte att komma in och kolla läget där, men om det inte försämrar draget, så kan jag ju dra ut rör utanför trädäcket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #5 skrivet: 16 mar-18 kl 10:16 »
Om du har fläkt försämras inte draget nämnvärt, men om du saknar sådan kan det bli sämre drag.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #6 skrivet: 16 mar-18 kl 14:42 »
Hur är det med vindriktningarna och blåsigt eller skyddat läge för huset?

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #7 skrivet: 16 mar-18 kl 18:42 »
Vad är det för fläkt, jag kan använda, huset ligger nog ganska skyddat

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #8 skrivet: 16 mar-18 kl 21:29 »
Om jag skulle sätta dit fläkt skulle jag montera en kanalfläkt, typ den här: https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec125/p-2682.htm

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #9 skrivet: 17 mar-18 kl 01:12 »
Rör utan fläkt kommer (min gissning) försämra draget. Gör istället som Torbjörn föreslår med hygrometer. Skulle du få dåligt värde så sätt sugande fläkt i de ventiler du kommer åt.
På sommaren vill du (oftast) ändå ha stängt ventilation men det visste du kanske redan?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


ojoj

  • Inlägg: 89
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #10 skrivet: 18 mar-18 kl 17:50 »
Nej har ingen vetskap om att ventilationen ska stängas sommartid.... Varför?

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ventilation krypgrund trädäck
« Svar #11 skrivet: 18 mar-18 kl 23:42 »
För att inte få in varm fuktig luft som kondenseras då den möter kall luft/material. På vintern är (beroende på vart du bor) skillnaden inte så stor i luftfuktighet, uteluft resp luften i grunden.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser