Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästis med frugans häst!  (läst 5334 gånger)

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
Bästis med frugans häst!
« skrivet: 11 feb-18 kl 17:34 »
Halloj!

Jag har ingen som helst erfarenhet av hästar, min älskade fru, vi kan kalla henne smulan, har en arab och en shettis.
Det är den lilla shettisen som jag vill bli bästis med, sakta men säkert jobbar jag upp en vänskap till den lilla rackaren med promenader, morötter och kli bakom örat.

Jag undrar helt enkelt vad hästar VERKLIGEN gillar. Typ massage, särskilt ställe att bli kliad på, typer av aktiviteter osv. Jag kan ju såklart fråga smulan, men jag vill överraska henne med mina hästskills i sommar. Kanske bli Sveriges svar på Warwick Schiller!  ;D

Hur vinner jag shettisens hjärta och respekt?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #1 skrivet: 11 feb-18 kl 17:58 »
Godis och lek aktiviteter utomhus är mitt stalltips jag kommer på på rakhand, men var en herrans massa år sedan jag skötte om Shettisarna, minns de var ganska vrånga och egensinniga men lättmutade för det mesta,  :D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #2 skrivet: 11 feb-18 kl 19:50 »
Min häst tycker allra mest om att bli kliad fram på undersidan av halsen och bringan, men det är olika. Han kan gå ned på ett framknä och buga och så har jag lärt honom att sträcka sig ned mellan frambenen och bak mot rumpan efter morotsbitar för att han inte ska stelna till efter ridturen.  Du kan göra ett litet hinder och låta ponnyn hoppa - det brukar dom tycka är skoj. Finns det något på gården som den skulle kunna hoppa upp på? Om du vill leka med den så är det bra att ha en fålla där den kan vara lös. Så tränar du den att följa efter dig, stå stilla osv. Om du googlar på trickträning för häst så får du säkert upp många tips. Någon jag sett på fb hade lärt sin ponny att leka med en jätteboll av den typen som en del människor gympar med.
« Senast ändrad: 11 feb-18 kl 20:03 av Nina W »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #3 skrivet: 11 feb-18 kl 21:13 »
Mat! Det är ju en shettis ;D Morotsbitar, äpple, knäckebröd, mariekex...

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #4 skrivet: 12 feb-18 kl 07:19 »
Ok, det får bli en liten godbit alltså. Vägen till en shettis hjärta är mat. Det kan man ju relatera till, så vi kommer  ;D nog bli vänner snabbt!

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #5 skrivet: 12 feb-18 kl 11:08 »
Ok, det får bli en liten godbit alltså. Vägen till en shettis hjärta är mat. Det kan man ju relatera till, så vi kommer  ;D nog bli vänner snabbt!

Shettisen har antagligen lite långtråkigt där den går med sin arabkompis. Jag tror att den också vill känna sig duktig så därför tror jag den kommer att uppskatta dig ännu mer för att du lär den något än för godiset.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #6 skrivet: 12 feb-18 kl 15:33 »
Det är nog rätt i längden, men mat går direkt till hjärtat ;D Sedan kan man ta förhållandet vidare.

Hänger ju lite på om det är en hingst, valack eller ett sto. Och hur gammal den är.

Skall du vinna shettisens respekt så kan du jaga runt araben, då blir du kung i hagen och shettisen vill vara din kompis för den skull. Men det är inte att rekommendera om frun ser dig, för hon lär inte reagera på samma sätt ;D

Jag ger aldrig hästarna något godis utan brukar bara klia dem eller klämma dem i manfästet, det gillar våra. Några av dem gillar när man kliar dem i öronen och en som tyvärr är borta gillade något alldeles extra att bli kliad i ljumsken. Hästar är ju flyktdjur, så man måste vara lite försiktig i början, men sedan kan man busa rätt friskt med dem. Min första shettishingst var mer som en hund. Men som sagt, ta det lite försiktigt i början så ser du vad kusen har för personlighet.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #7 skrivet: 12 feb-18 kl 17:50 »
Jag ger inte godis direkt ur handen, har fått för mig att det gör dem nafsiga och buffliga. Istället berömmer jag med rösten eller en klapp på halsen. Hästar lyssnar på vad man säger (eller kanske snarare hur man säger det), så lite småprat gör att den lär känna dig.
Jag tror inte att du vinner så mycket på att jaga runt araben i hagen. Hästar har sin egen hierarki och alla människor ska alltid vara chefer i arbete och hantering. Ett lugnt och mjukt sätt ger nog mer utdelning, hästar är ju som sagt flyktdjur.
Däremot är det bra med lugn pondus - hästar gillar människor som de är trygga med.


Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 12 feb-18 kl 17:57 av Wybrewel »

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #8 skrivet: 12 feb-18 kl 21:35 »
Jag ger inte godis direkt ur handen, har fått för mig att det gör dem nafsiga och buffliga. Istället berömmer jag med rösten eller en klapp på halsen. Hästar lyssnar på vad man säger (eller kanske snarare hur man säger det), så lite småprat gör att den lär känna dig.
Jag tror inte att du vinner så mycket på att jaga runt araben i hagen. Hästar har sin egen hierarki och alla människor ska alltid vara chefer i arbete och hantering. Ett lugnt och mjukt sätt ger nog mer utdelning, hästar är ju som sagt flyktdjur.
Däremot är det bra med lugn pondus - hästar gillar människor som de är trygga med.


Postat med Alternativ.nu´s app


Min Skjöldur är en riktig glufs-glufs - han älskar mat o godis och missar aldrig en chans att förse sig. Då han var unghäst fick jag rådet att aldrig ge honom godis som belöning om han tittade på min ficka utan vänta tills han gett upp. Eller snabbt sticka åt honom en bit innan han börjat tigga. Funkade bra. Men jag måste få berätta en historia. Jag har lärt honom kissa på kommando. Det går till så att då hästen kissar så säger man ordet kissa, pinka eller nå´t och ger en godbit och berömmer. Snart har den förstått vad ordet betyder och vad du vill. En gång stod vi utanför en ridbana och väntade. Ett fikabord stod där och frestade med ett ljuvligt fat söta kakor. Han tittade och sträckte sig och vädrade och så tittade han på mig och sen på kakorna... Så kom han på det: Jag pinkar så får jag säkert en kaka som belöning! Men det är ju inte samma sak som att tigga.

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #9 skrivet: 12 feb-18 kl 22:55 »
Min Skjöldur är en riktig glufs-glufs - han älskar mat o godis och missar aldrig en chans att förse sig. Då han var unghäst fick jag rådet att aldrig ge honom godis som belöning om han tittade på min ficka utan vänta tills han gett upp. Eller snabbt sticka åt honom en bit innan han börjat tigga. Funkade bra. Men jag måste få berätta en historia. Jag har lärt honom kissa på kommando. Det går till så att då hästen kissar så säger man ordet kissa, pinka eller nå´t och ger en godbit och berömmer. Snart har den förstått vad ordet betyder och vad du vill. En gång stod vi utanför en ridbana och väntade. Ett fikabord stod där och frestade med ett ljuvligt fat söta kakor. Han tittade och sträckte sig och vädrade och så tittade han på mig och sen på kakorna... Så kom han på det: Jag pinkar så får jag säkert en kaka som belöning! Men det är ju inte samma sak som att tigga.
Haha! En sån smart häst Och lydig...

Postat med Alternativ.nu´s app


von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #10 skrivet: 13 feb-18 kl 02:28 »
... brukar bara klia dem eller klämma dem i manfästet, ...

Läste tre gånger att du kliade hästarna i manifestet, mycket tankeväckande. Vagt oroande, men tankeväckande.  ;D När om jag blir stor ska jag bli poet.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #11 skrivet: 06 mar-18 kl 11:08 »
Kung i hagen?  Är inte shettisen det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #12 skrivet: 06 mar-18 kl 17:18 »
Kung i hagen?  Är inte shettisen det?
Stort ego har de, och ger sig inte så lätt, så man måste övertrumfa dem ;D Men de är smarta, så de ser ganska kvickt var de har sina människor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #13 skrivet: 07 mar-18 kl 18:50 »
Jag menade kung över araben?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bästis med frugans häst!
« Svar #14 skrivet: 08 mar-18 kl 08:55 »
Shettisar är ju kung i sin egen värld, medan araben kanske ser den som ett irriterande rundningsmärke som man gör bäst i att låta hållas så den inte blir så arg;D

Hästar har ju en hel del gemensamt över rasgränserna, men ibland verkar de inte kunna prata med varandra. Men driver man de andra hästarna så är man ju kung, och så driver man inte den som man vill bli kompis med snabbt. Verkar vara generellt beteende att driva varandra hos hästar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser