Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råtta i komposten?  (läst 4124 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Råtta i komposten?
« skrivet: 21 jan-18 kl 19:21 »
Hej

Jag gjorde som myndigheterna rekommenderade och bytte till en godkännd kompost för köksavfall. Den gamla har aldrig varit några bekymmer. Men i julas upptäckte jag att något grävt två hål i materialet. Det är mer än en meter material. Stack ner en pinne, men kände inget som levde däri. Så jag tog en grep och vände allt så djupt jag kunde. Sen var det två veckors semester. Nu när jag är tillbaka så är nästan identiska tunnlar påbörjade. Den ena helt färdig och den andra bara påbörjad. Jag ser inte en ända mask heller.

Jag antar att det är råtta, eller? Kan det vara något annat? Oavsett vad det är så vill jag inte ha dem där.

Hur skall jag gå vidare? Jag antar att råttfälla inte hjälper när den har så mycket mat? Något annat smart tips? Dränka den kanske?

Mvh
Magnus

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Råtta i komposten?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-18 kl 19:46 »
Finns det råttor i trakten? Möss är ju betydligt vanligare, och de har mycket lättare för att ta sig igenom små hål eller springor. Råttor är ju rejäla pjäser, så sannolikheten för en mus är väl stor?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Råtta i komposten?
« Svar #2 skrivet: 22 jan-18 kl 18:27 »
Nja hålet är väl ca 12-15 cm i diameter. Lite för stort för en mus. Kanske tillochmed för stort för råtta? Jag såg avföring idag. Såg inte ut som normal råttavföring. Mer som en lång kladdig miniatyr av en månniskoavföring. Jag vete fan vad det är. Men den äter min kompost så den är inte välkommen.

Får väl skaffa mig en bur för levandefångst, den största som får plats. Om inte någon har annat förslag?

Mvh
Magnus

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Råtta i komposten?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-18 kl 07:55 »
Jag hade samma problem, efter att ha gett råttjäveln en kyss med grepen hoppade den nästan på mig... Nu har jag en joraformkompost...😊😊

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Råtta i komposten?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-18 kl 19:00 »
Gör komposten varm så flyttar råttorna. Du kan göra så här,  skaffa hästskit blöt den ordentligt med vatten, rör om sluringen. Gräv ett hål i mitten av komposten, slå i hästskitssluringen,  och fyll igen. Komposten blir nu varm vilket råttorna inte brukar gilla. Min kompost har jag travat ihop av lekablock i botten har jag betongskivor. Så från det hållet har dom inte kunnat ta sig in.
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Råtta i komposten?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-18 kl 19:48 »
Case closed.

När jag ändå skulle förbereda växthuset för säsongen så tömde jag en hel del av Komposten i odlingsbädden. Samt lade 4 säckar jord på locket. Detta säkrade att råttan inte skulle kunna ta sig ut. Sen väntade jag ut nästa blidväder för att få loss den gamla Komposten som låg fastfrusen.

Sen var det bara att gräva ur resten av Komposten och ge råttan ett välriktat hugg med spaden över nacken. Snabbt och smärtfritt får man hoppas. Nu får de överlevande maskarna äta sig mätta på råttkadaver.

Mvh
Magnus

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Råtta i komposten?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-18 kl 23:52 »
Kan det inte vara en fågel som är där och gräver ibland? En del fåglars skit är inte svart-vit utan mer som en brun-svart korv.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Råtta i komposten?
« Svar #7 skrivet: 01 mar-18 kl 15:29 »
Kan det inte vara en fågel som är där och gräver ibland? En del fåglars skit är inte svart-vit utan mer som en brun-svart korv.

Inga fåglar kommer in. Det är en isolerad varmkompost. Nu har jag ju facit i hand. Det var en mycket tjock och fin råtta som bodde bland riset i botten och gick upp på nätterna och kalasade på våra matrester och maskar. Kanske är det en diet de blir dåliga i magen av?

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 7 användare (1 dolda)
mikaelmareld, xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser