Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT  (läst 3915 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #20 skrivet: 19 jan-18 kl 20:01 »
Har den frihjul, som fungerar? Är det en combi?

Ja och ja! 96 är sedanmodellen, 95 är stationsvagnen. Jag har några av vardera modellen, men det mesta är mer eller mindre gammalt skrot. 95:an är relativt förskonad från rost undertill, men dess V4 verkar ha en bränd avgasventil, vilket är som Torbjörn påpekade, ett vanligt problem på Fords tyska V4. Som jämförelse har också Volvo B18/B20 gjutjärnstoppar med ventilsäten frästa direkt i gjutgodset, men de är inte alls lika känsliga som V4:ns. För min del ser jag det som en perfekt ursäkt att äntligen få testa att åka tvåtakt, och att -68 var sista året då bilarna faktiskt såldes med sådan motor gör att jag inte tänker skämmas för att prova en fräckis när bilen ska in på min första och sin kanske allra sista besiktning.  ;D

Frihjulet på saabgurkorna är en helt underbar uppfinning som från början kom till för att skona tvåtaktsmotorerna från skadlig motorbromsning, och levde kvar ända in i det eller de första åren på modell 99. Helt underbart att köra med, kopplingen använder man bara vid start från stillastående, och någon gång ibland vid uppväxling om man har bråttom att få i nästa växel. För mig som kör ganska extrem ecodriving med saabarna är frihjulet extra värdefullt eftersom jag kör i cykler där motorn stoppas och startas hela tiden. Med hembyggda manöverknappar på växelspaken manövrerar jag motor och växel i samma "svep".  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #21 skrivet: 19 jan-18 kl 20:13 »
Har dubbelmassesvänghjul blivit vanligt, eller nästan standard på nyare bilar? Raka sexcylindriga lastbilsmotorer och amerikanska V8 har väl länge haft en s.k. svängningsdämpare i vevaxelns remskiva? Saabs lilla trecylindriga tvåtaktare har något liknande i remskivan, -den är tvådelad med en bred gummibricka mellan och en fjäder som trycker ihop delarna. Svängningsdämparen ska vad jag förstår skona vevaxeln från något slags hårda stötar som uppstår när den roterar. Tvåtaktarnas vevaxlar är uppbyggda av en massa lösa delar som sitter ihop med presspassning, så den är ganska känslig för stötar. Hur svängningsdämparen ska hjälpa saken har jag dock inte lyckats begripa. Moderna motorers dubbelmassesvänghjul har jag uppfattat som ett alternativ till att ha ryckutjämnande fjädrar i kopplingslamellens nav.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #22 skrivet: 19 jan-18 kl 21:17 »
Det verkar som om dubbelmassesvänghjulen slog igenom på allvar för 10-15 år sedan. Något tidigare på dieslar än på bensinmotorer. Många bilmodeller verkar ha sålts parallellt med både "vanligt" svänghjul och dubbelmassesvänghjul, och kopplingslamellen är olika beroende på svänghjulsutförande. Så om man ska byta koppling är man ofta tvungen att plocka isär och kolla vad som sitter där innan man beställer reservdelar. Det finns många felbeställda kopplingssatser på garagehyllor runt om i världen...

Svängningsdämpare i vevaxelremskivan är mycket vanligt på 90- och 00-talsbilar, ofta är remskivan en ganska tung klump som är tillverkad i två delar med gummi emellan (alltsammans hopvulkat till en enhet som inte går att ta isär). Brukar inte ställa till med problem annat än den dag någon har använt "stark" loctite på skruven som håller remskivan vid vevaxeln, och man måste värma med gassvets för att få loss den.  Då får man klippa till ett värmeskydd av en konservburk så att inte gummit får det för hett om öronen.

Ska man göra ett traditionellt bromsprov på en bil med ABS så får man sätta ABS ur funktion tillfälligt - ta ur någon säkring eller relä, eller lossa kontakten till en givare t ex.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta INRE styrled på Audi A4 -96 - goda råd efterlyses AKUT
« Svar #23 skrivet: 19 jan-18 kl 22:43 »
Är det en combi?


95:an var combivarianten.   7 sitsig med svärmorssäte i bagaget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser