Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja el till elbolag?  (läst 4932 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #20 skrivet: 01 jan-18 kl 18:16 »
Så med en överstor solanläggning, sisådär 200 m2 i mitt fall, så skulle jag med gott samvete kunna leverera solel på sommaren och förbruka köpe-el på vintern (inklusive direktverkande el) och bara ha investeringskostnaden? Och samtidigt hävda att jag är klimatneutral och en riktig miljöhjälte ;D

Absolut!
Just så är det många som gör och du kan gå med i den klubben också.
Det finns t.o.m ett korn av sanning i vad de hävdar också också. Då vi i vår höga nord är välsignade med reglerkraft i form av stora vattenmagasin.
Nu tror jag det miljö-hjältigaste man kan göra är att avstå ifrån att konsumera så förbaskat. Men om valet står mellan en ny bil (oavsett om det är en elbil eller ej!) eller utlandsresor, så är en överstor solanläggning inte alls ett dumt val.

Tack vare rådande politiska klimat så är det en ekonomiskt klok investering också.
Tyvärr så är det bara ett riksdagsbeslut bort att man står med rejäl långnäsa. Tar de bort skattereduktionen så kan det bli att du får sälja din fina solel för 2 öre på sommaren, och sedan får du köpa tillbaka för 2 kronor på vintern.

Det är av den anledningen jag inte skaffat mig en överstor anläggning utan en mer modest, vilken jag i teorin skulle kunna använda all ström själv ifrån sommartid.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #21 skrivet: 01 jan-18 kl 18:19 »
Det enkla svaret är ja. Det går rent tekniskt.
Det är inte särskilt smart men det var du inte intresserad av att få reda på?

Det är ungefär lika smart som att gå över två åar efter vatten som man sedan bär hem och häller ned i sin brunn för att sedan pumpa upp det.
Det går ju också rent tekniskt. :)

Ensamhet: Jag tror vi skulle kunna vara mer till hjälp, om du klargjorde lite vilka syften, önskemål och visioner du har.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #22 skrivet: 01 jan-18 kl 18:26 »
Det dyker upp reklam hela tiden om att ha solceller ihopkopplat med elnätet och byta överskott mot underskott.
Samt bidrag hit och dit.

Hur funkar det?

Kan solcellerna generera 24 V via batterier och forma om det till 230/400 V när det skickas ut i nätet?

I teorin så är det praktiskt möjligt.
Men som man nämner så kommer du att göra förluster i systemet när du omvandlar strömmen.
Dessutom medför lagringsmediumet även dessa förluster samt att dom innebär en kostnad som jag har svårt att se att du kommer få täckning för.

Det jag kan tänka mig som ställer till det direkt i praktiken är att elbolaget/nätbolaget inte anser din lösning vara så pass tillförlitlig att dom vill ha med dig i systemet.
« Senast ändrad: 01 jan-18 kl 18:58 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #23 skrivet: 01 jan-18 kl 18:31 »
elbolaget lär kräva dubbla skydd innan deras anslutning till dig, i övrigt tror jag inte dom har så speciellt stora krav.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #24 skrivet: 01 jan-18 kl 18:54 »
elbolaget lär kräva dubbla skydd innan deras anslutning till dig, i övrigt tror jag inte dom har så speciellt stora krav.

Vad syftar du på då?  Framför allt gäller det ju att växelriktaren är av en typ som är avsedd att samarbeta med elnätet (s k nätkommuterad växelriktare), och att hela installationen är gjord enligt gällande föreskrifter.

Man bör inte alls använda uttrycket "elbolag", sedan den svenska elmarknaden omreglerades för drygt 20 år sedan. Skilj noga på å ena sidan nätbolaget, som har koncession på ortens distributionsnät, och å andra sidan elhandlare eller elhandelsbolag, som köper och säljer elenergi men inte är knutna till ett visst fysiskt ledningsnät. 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #25 skrivet: 01 jan-18 kl 19:09 »
Nu när det är klargjort att det fungerar så.
Vad det kostar och exakt hur elbolagets regler, samt de bidrag man kan få, blir det till att räkna på senare.
För närvarande är det intressant att ta reda på om det är möjligt och sedan kan man fundera på ekonomin.

Eftersom jag ska ha batterier och solceller på min husbuss, med 12 och 24 V, samt inverter eller vad det heter, så jag kan köra en del saker på 230 V.

Jag har två hus, det ena med ström från elnätet.
Det andra är utan och det tänkte jag koppla till bussen, för att lampor, kyl och frys mm. ska funka. Räcker inte solen till, så laddar jag från huset med nätström och vindkraft om jag får lust att greja med det.

Tanken jag fick var att om man kunde leverera överskottet till nätet.
Sen funderar jag på bidragen man kan få för att installera solel.
Är man tvungen att ha solcellerna på marken, huset eller kan de sitta på bussen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #26 skrivet: 01 jan-18 kl 19:14 »
Nu har du funderingar som jag skulle tro överstiger de kunskaper som finns här.  ;D

Jag förstår mer än väl dina funderingar men tro mig... 
Det bästa är att ta ett snack med nätägarna. För även om din idée är jäkligt intressant och flexibel så är jag rädd att dom kommer ha synpunkter på att delar av anläggningen är ambulerande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #27 skrivet: 01 jan-18 kl 19:53 »
Nu när det är klargjort att det fungerar så.
Vad det kostar och exakt hur elbolagets regler, samt de bidrag man kan få, blir det till att räkna på senare.
För närvarande är det intressant att ta reda på om det är möjligt och sedan kan man fundera på ekonomin.

Eftersom jag ska ha batterier och solceller på min husbuss, med 12 och 24 V, samt inverter eller vad det heter, så jag kan köra en del saker på 230 V.

Jag har två hus, det ena med ström från elnätet.
Det andra är utan och det tänkte jag koppla till bussen, för att lampor, kyl och frys mm. ska funka. Räcker inte solen till, så laddar jag från huset med nätström och vindkraft om jag får lust att greja med det.

Tanken jag fick var att om man kunde leverera överskottet till nätet.
Sen funderar jag på bidragen man kan få för att installera solel.
Är man tvungen att ha solcellerna på marken, huset eller kan de sitta på bussen?

Logga in med bankID på boverkets hemsida och ansök om stöd för en solcellsanläggning. Det gör att du hamnar i kön, du har all rätt att ändra allt i din ansökan vid ett senare tillfälle om du vill det. Alternativt dra tillbaka din ansökan:
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/e-tjanster-for-bidrag-och-garantier/sok-bidrag-och-stod-elektroniskt1/

Hur långt är det mellan husen?
Finns det elnät framdraget till huset utan el, så att det bara är att ringa elbolaget så slår de på strömmen, eller blir det en nyanslutning?

Jag tror inte du kan få statligt stöd för solceller placerade på bussen, så säg att du monterar dem på marken.

Hur nyttjar du huset utan elnät idag? Planerar du att förändra det?

En lösning kan vara att ha solceller i huset med nätanslutning och en batteribank i bussen som du laddar i huset med elnät och sedan använder i huset utan nät.
Men utan att veta hur ofta du far emellan ändå, och hur förbrukning och sånt, så är det svårt att råda.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #28 skrivet: 01 jan-18 kl 22:16 »
Logga in med bankID på boverkets hemsida och ansök om stöd för en solcellsanläggning. Det gör att du hamnar i kön, du har all rätt att ändra allt i din ansökan vid ett senare tillfälle om du vill det. Alternativt dra tillbaka din ansökan:
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/e-tjanster-for-bidrag-och-garantier/sok-bidrag-och-stod-elektroniskt1/

Hur långt är det mellan husen?
Finns det elnät framdraget till huset utan el, så att det bara är att ringa elbolaget så slår de på strömmen, eller blir det en nyanslutning?

Jag tror inte du kan få statligt stöd för solceller placerade på bussen, så säg att du monterar dem på marken.

Hur nyttjar du huset utan elnät idag? Planerar du att förändra det?

En lösning kan vara att ha solceller i huset med nätanslutning och en batteribank i bussen som du laddar i huset med elnät och sedan använder i huset utan nät.
Men utan att veta hur ofta du far emellan ändå, och hur förbrukning och sånt, så är det svårt att råda.

Husen ligger bredvid varandra och det är inte aktuellt att ansluta bostadshuset igen, då fasta avgifterna är så höga.

Nu har jag skarvkabel i mellan husen, men när jag har tid ska jag ordna med bara batteridrift och då kommer jag även att ha några lampor som går på batteri i huset som har kvar ström från nätet.
Och då klarar jag mig länge vid strömavbrott utan att fippla med ljus, för att inte famla i mörkret.

Ansöka om stöd ska jag kolla på snarast.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #29 skrivet: 01 jan-18 kl 22:45 »
Om du har husen i princip brevid varandra,, så skulle jag personligen vara nöjd med att dra en kabel mellan dem. Det löser ju alla problem! :)

Går att göra helt lagligt om det är en lantbruksfastighet och bägge husen är på samma fastighetsnummer.
Det är ett projekt jag håller på med här själv, trotts att mina två fastigheter är 450m ifrån varandra, just för att komma undan en fast elnätsavgift.

Tror att man kan åstakomma liknande sak genom att föra ihop dem på samma tomt med, men det vet jag inte.

Om det inte går att göra inom lagens ramar, så skulle jag personligen satsa på en ytterst liten alibiliserande offgrid-solcellsanläggning i huset utan el.
Och om man nu mot förmodan vill köra kaffebryggaren på julafton, då får man väl gräva ned en ytterst "tillfällig" jordkabel för det ändamålet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #30 skrivet: 01 jan-18 kl 23:01 »
....

Tanken jag fick var att om man kunde leverera överskottet till nätet.
Sen funderar jag på bidragen man kan få för att installera solel.
Är man tvungen att ha solcellerna på marken, huset eller kan de sitta på bussen?


Bidraget fungerar en gång per byggnad.  Mark räknas som en "byggnad."
Dvs du kan inte komplettera med fler solceller om du redan fått stöd för de taket. Men om du väljer ett annat tak så går de bra.
Buss skulle jag kolla upp hur de ser på innan du skriver ansökan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #31 skrivet: 01 jan-18 kl 23:09 »
Visst är det enkelt att ha kabel mellan husen.
Men jag tycker det är intressant att försöka mig på att få huset att fungera utan el från nätet, men ändå ha kvar alla bekvämligheter.
Är inte intresserad av utedass, mulltoa och alla andra för mig obekväma lösningar, bära vatten, tvätta sig i en balja och värma vatten på vedspisen o.s.v.

Jag ska ha rinnande kall och varmvatten, dusch, vattenspolande toalett, kyl, frys, tvättmaskin, centraldammsugare, TV stereo och kunna köra lite köksmaskiner mm.

Jag har det mesta från början, så jag kan koncentrera mig på elen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #32 skrivet: 01 jan-18 kl 23:10 »


Vad syftar du på då?  Framför allt gäller det ju att växelriktaren är av en typ som är avsedd att samarbeta med elnätet (s k nätkommuterad växelriktare), och att hela installationen är gjord enligt gällande föreskrifter.

Man bör inte alls använda uttrycket "elbolag", sedan den svenska elmarknaden omreglerades för drygt 20 år sedan. Skilj noga på å ena sidan nätbolaget, som har koncession på ortens distributionsnät, och å andra sidan elhandlare eller elhandelsbolag, som köper och säljer elenergi men inte är knutna till ett visst fysiskt ledningsnät.

Sedan när gör ett skydd så man inte kan samarbeta med elnätet?
Ett skydd är en slags säkring som skyddar vid fel .

Har fasat in diverse saker mot elnätet och en sak är säker.
Att veta exakt vad allt heter och att märka ord är rätt ointressant och hjälper inte någon till något alls.

Hade gärna förklarat mer men inte till någon som lägger 80% av inlägg till att gnälla på text och 20 på lite vettiga saker.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #33 skrivet: 01 jan-18 kl 23:16 »

Bidraget fungerar en gång per byggnad.  Mark räknas som en "byggnad."
Dvs du kan inte komplettera med fler solceller om du redan fått stöd för de taket. Men om du väljer ett annat tak så går de bra.
Buss skulle jag kolla upp hur de ser på innan du skriver ansökan.

Då är det bäst att söka för allt på en gång.
Med annat tak, menar du annan byggnad på den tomten eller den andra tomten?

Fick som vanligt en knäpp ide.
Om man inte skulle kunna söka för bussen och väljer att montera på marken, för att det inte är lämpligt att montera på hustaken.
Sen när det blir vinter och för mycket snö, så flyttar man upp solcellerna på busstaket och "glömmer" dom där?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #34 skrivet: 01 jan-18 kl 23:18 »

Sedan när gör ett skydd så man inte kan samarbeta med elnätet?
Ett skydd är en slags säkring som skyddar vid fel .

Har fasat in diverse saker mot elnätet och en sak är säker.
Att veta exakt vad allt heter och att märka ord är rätt ointressant och hjälper inte någon till något alls.

Hade gärna förklarat mer men inte till någon som lägger 80% av inlägg till att gnälla på text och 20 på lite vettiga saker.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Men du kan väll förklara mer, för mig och andra i alla fall.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #35 skrivet: 02 jan-18 kl 00:07 »
Om du har husen i princip brevid varandra,, så skulle jag personligen vara nöjd med att dra en kabel mellan dem. Det löser ju alla problem! :)

Går att göra helt lagligt om det är en lantbruksfastighet och bägge husen är på samma fastighetsnummer.
Det är ett projekt jag håller på med här själv, trotts att mina två fastigheter är 450m ifrån varandra, just för att komma undan en fast elnätsavgift.

Tror att man kan åstakomma liknande sak genom att föra ihop dem på samma tomt med, men det vet jag inte.

Om det inte går att göra inom lagens ramar, så skulle jag personligen satsa på en ytterst liten alibiliserande offgrid-solcellsanläggning i huset utan el.
Och om man nu mot förmodan vill köra kaffebryggaren på julafton, då får man väl gräva ned en ytterst "tillfällig" jordkabel för det ändamålet.

Det där med att distribuera el själv mellan olika fastigheter har utretts och stötts och blötts i diverse olika sammanhang.
Den senaste tolkningen verkar vara att det som man inte får göra själv är att sälja elenergi till en annan person. Så om två fastigheter har samma ägare, är det definitivt inga problem att låta båda gå på samma elabonnemang om de ligger intill varandra. Skulle de inte ligga riktigt intill varandra utan det blir frågan om att dra kabel över en tredje persons mark så kan det eventuellt bli lite mer känsligt.
Om fastigheterna har olika ägare kan det gå för sig att göra en privat matning ändå, om t ex innehavaren av elabonnemanget på fastighet 1 hyr fastighet 2, alternativt har någon slags egen utrustning som behöver strömförsörjas på fastighet 2.
Det är ju t ex inte alltför ovanligt att man har en brunn på granntomten och vill mata dränkpumpen från sitt eget elabonnemang.

Till saken hör också att det sägs att i lagstiftningen om koncessionsrätt för elanläggningar, används inte sådana begrepp som tomtgräns eller fastighetsgräns.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #36 skrivet: 02 jan-18 kl 07:35 »
Då är det bäst att söka för allt på en gång.
Med annat tak, menar du annan byggnad på den tomten eller den andra tomten?

Fick som vanligt en knäpp ide.
Om man inte skulle kunna söka för bussen och väljer att montera på marken, för att det inte är lämpligt att montera på hustaken.
Sen när det blir vinter och för mycket snö, så flyttar man upp solcellerna på busstaket och "glömmer" dom där?

På tomt 1 kan du söka en gång för mark en gång för hus och engång för garage.
De du inte kan göra är att söka 2 gånger för garaget.

Spontant så tror jag inte "bussen" är något problem mer än vid ansökan. Kallar man det solföljare så.. 😊

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Sälja el till elbolag?
« Svar #37 skrivet: 02 jan-18 kl 15:35 »
Angående busstak/mark/hustak så gäller investeringsstödet bara för anläggningar anslutna till elnätet. Investeringsstödet höjdes just från 20 till 30 %, så det kan nog vara värt att bygga en "standardanläggning", dvs paneler på hustak som seriekopplas (ev uppdelat på ett antal slingor om panelerna installeras i olika riktningar), via en brytare till en växelriktare som är ansluten till elnätet.
Det ställs ett antal krav på växelriktaren för att den ska vara godkänd att ansluta till elnät, ett av dem är att den ska ha ett inbyggt skydd mot "ödrift", dvs den ska inte skicka ut någon el om det blir strömavbrott på elnätet. Detta beror på att elektriker som försöker åtgärda felet måste kunna lita på att nätet är strömlöst tills de slår på elen igen samt att växelriktaren måste ligga i fas med elnätet och det går inte när elnätet är strömlöst.
En standardanläggning för en villa funkar alltså inte som backup vid ett strömavbrott.
Det folk som är extra känsliga mot strömavbrott gör är oftast att ha en batteribank ansluten till en underhållsladdare (kopplad till ett vanligt eluttag). Vid ett strömavbrott kan en växelriktare driva känslig utrustning (via ett separat, internt elnät) tills strömmen är tillbaka.
Batteribankslösningen funkar lika bra oavsett om man har solceller eller inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser