Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som blev tuppar  (läst 1436 gånger)

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
Hönor som blev tuppar
« skrivet: 28 dec-17 kl 21:12 »
Hej!
Jag har lohman hönor och en tupp av blandras. Men sorten värper gröna ägg.
Iallafall. Jag fick honom i somras och hade då den gamla tuppen och den nya. Den nya vann och hönorna älskade honom. Men den nya tuppen älskade inte alla hönor. Jag har två faverolle hönor. Oxå något blandad. Samma uppfödare. Och gamla tuppen var en våldtäckstupo och nu fick han bara ha dessa två.
Vilket medförde att de lade sig att ruva. I augusti. Så nu fick han inga hönor. De andra 4. 3 lohman och en Åsbo höna älskade bara den nya tuppen.  Den gamla var en dvärg kochin.
Fick med honom på köpet.
Och han var desperat och jagade alla hönor han kom åt så han fick bli gryta.
Men d två ville fortsätta ruva. Och för att vara på den säkra sidan fick de två ägg var av lohman rasen. Bruna ägg.
Det blev tre bruna och en vit. Den vita var Säkert den gamle tuppens befruktning. Men de tre bruna var av nya.
In i det sista var jag säker på att två av de bruna var hönor. Och en brun tupp. Slör och kam var hälften av den jag trodde var enda tuppen. Den vita blev en säker höna. Men för två veckor sedan började de få sabelhäng. Långt efter säkra tuppen. De är nu 18 veckor och har fortfarande små kammar men slör av samma stl som den säkra tuppen. De två utvecklades mycket senare än den jämn gamla första säkra tuppen. Så frågan är
Lohman andra generation. Är det helt olika första generation i utvecklingen. De är dessutom bruna och med vita inslag. Inga andra granna färger. Som den riktiga tuppen. Han ser för övrigt ut som en åsbo tupp. Den vita var det inga som helst problem att se att hon var en höna. Eller vit. Hon ser exakt ut som min faverolle höna. Vit med svarta inslag och beige bruna fjädrar på ryggen.
Lång berättelse. Men det är inte svårt att få lohman ägg att bli nya kycklingar
Men könsbestämma dem. DET är jättesvårt då d går emot allt vad alla säger. Och som jag fått lära mig genom att läsa era underbara svar och förklaringar här
//Rike
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser