Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sele ska man välja?  (läst 6020 gånger)

  • Gäst
SV: Vilken sele ska man välja?
« Svar #20 skrivet: 15 okt-17 kl 19:58 »
För att gratis nerladdning är enkelt och bra, så länge det inte missbrukas.
Utmärkt sätt att sprida bra och nyttig information som många får tillgång till.
Frågan är snarare varför du är rädd att bra information på ett enkelt sätt sprids till allmänheten.

Allt som utveklas, utveklas inte till det bättre har jag lärt mig av egen erfarenhet.
Därför tog jag upp den här selen som tillhör en av dessa saker.

I annat fall kan du ju förklara på vilket sätt en så kallad "vanlig loksele" skulle vara bättre konstruktivt.
Sen tycker jag även att denna sele, även utan båge verkar vara bättre än en loksele, av den anledningen att den späns nertill och finns i så många storlekar.
Det vill säga, rätt sele till rätt häst passar väldigt bra och tajt.
Därmed förhindras skador på hästen.
Finns klipp på youtube där hästar drar mycket tunga timmerlass med båge och skaklar med släde.
Motsvarande i väst används två hästar med dragstång imellan.
Men en häst drar inte så tungt, för det finns ingen utrustning i väst som passar för en häst och tung last.

Om det är så att utveklingen går frammåt, vad gäller selar, sen bågselen, så är det inte på hästens villkor, snarare mot den.
Med en förslavning av människan som följd.
Visst kan man kalla det för evolution, men inte är det till det bättre.


« Senast ändrad: 15 okt-17 kl 20:07 av köttkyckling »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vilken sele ska man välja?
« Svar #21 skrivet: 16 okt-17 kl 19:43 »
Det är meningslöst att föra resonemang med den som inget vill veta.

Och gratis nerladdning är inte bra, för det är alltid någon som får betala i alla fall, på något sätt...

Och du kan titta på hur många tillrätta lagda youtube-klipp du vill, om du går en utbildning om häst och körning, så får du lära dig "på riktigt" istället för att teoretisera utan grund.

Det finns en hästkörarutbildning på Wången, sök dit, så kan lära dig från grunden.

https://wangen.se/utbildning/kuskutbildning-brukshastkorning/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser