Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hage för shettis  (läst 4248 gånger)

Therese Nilsson

  • Inlägg: 3
Storlek på hage för shettis
« skrivet: 07 aug-17 kl 15:03 »
Hej.
Frågar åt en kompis som inte har Internet dör tillfället.
Hon har 2 st normalstora shettisar som hon tänkte göra hage åt.
Hon har möjlighet att stängsla in ca 2500 kvm ev är den närmre 3000 kvm. Blir isf naturhage med träd och kuperat.
Kan detta räcka som hage tror ni??

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #1 skrivet: 07 aug-17 kl 20:34 »
Hej.
Frågar åt en kompis som inte har Internet dör tillfället.
Hon har 2 st normalstora shettisar som hon tänkte göra hage åt.
Hon har möjlighet att stängsla in ca 2500 kvm ev är den närmre 3000 kvm. Blir isf naturhage med träd och kuperat.
Kan detta räcka som hage tror ni??
Knappast om med att räcka menas att det ska finnas bete en hel säsong. Och stödutfodras det så kommer naturbetet snart att bli en klassisk hösthage med nässlor och annat ogräs.

Therese Nilsson

  • Inlägg: 3
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #2 skrivet: 08 aug-17 kl 18:43 »
Nej bete kommer vara på ett annat ställe om nu ponnisarna klarar av bete dvs.
Beror ju lite på vad de klarar av också :)
Men typ för höst;vinter och vår då kanske.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #3 skrivet: 08 aug-17 kl 22:47 »
inte för att jag är någon hästexpert (sambon har några hästar) men 3000kvm är ju lyxigt mot för vad man ser vissa stora hästar gå i på vissa ställen. Men som jag sa tidigare kommer ju det inte bli någon vacker hage med tiden.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #4 skrivet: 10 aug-17 kl 14:30 »
Nässlor växer på bajshögarna, har man en häst som bajsar på ett ställe, blir inte resten av hagen nerbajsad.

En skogshage på 200x100 meter betar hästen av på en vecka.
Man ska då åtminstånde ha kanske 2- 4 sådana hagar minst, om hästen inte ska behöva stödutfodras.
Beror lite på hur pass bra gräsväxtligheten är, men den kan ändras från sesong till sesong.
Destå mer hästen trampar på mossan, ger bättre gräsväxtlighet, vilket är helt avgörande.
Så länge det finns massor av mossa gör inte stödutfodringen någon skada, men växer det bra med gräs, ska man inte stödutfodra, då är hagen för liten, och man ska byta till en annan om gräset blir för kort.
(helst innan det blir för kort, då växer det ut snabbare.)

Therese Nilsson

  • Inlägg: 3
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #5 skrivet: 14 aug-17 kl 10:45 »
Hej.
Tack för era svar.
Hade inte en aning om att en sån liten ponny åt upp bete så fort.
Jag har berättat detta för min kompis så tack för svaren :)

Hur stor hage tycker ni behövs till 2 små ponnys då??

köttkyckling

  • Gäst
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #6 skrivet: 14 aug-17 kl 16:37 »
Det beror helt och hållet på hur bra gräset växer.
Byt hage när gräset är 4-7 cm högt.
Om, det inte växer mycket mossa och annat som hästen kan trampa bort under tiden du stödutfodrar den.
För då växer det bättre nästa gång på den platsen.
Särskillt om man kastar lite gräsfrö i hästens hovtramp.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #7 skrivet: 14 aug-17 kl 18:28 »
Hej Therese,
Det är väldigt svårt att svara på. Oavsett så säger lagen idag att hästen eller hästarna ska ha möjlighet att röra sig i hagen i alla gångarter. Sen är det tolkningsbart, både för en själv och Länsstyrelsens inspektörer.

Några saker som är viktiga för mig och mitt samvete:

Hagen får inte bli söndertrampad och hästarna stå i lervälling vid dåligt väder. Större hage och flera ingångar eller flera hagar kan lösa det.

Uppdelat i minst två hagar per år för att minska parasittrycket, helst fler.

Hagen ska erbjuda sysselsättning. Drömmen är mager mark med buskar  och träd att gå och dra i.

Sol- och regnskydd i någon form. Täcken är inte fel men hur kul är det att stå i en ruta och glo en hel dag i ösregn?

Jag vill att mina hästar ska röra sig i hagen och jag försöker skapa hagar som inbjuder till det.

Det går ofta att bygga bra hagar på mindre mark än vad som rekommenderas. Flera hästskoformade hagar istället för en eller två kvadratiska t ex.

Som det skrivs ovan så kan 3000m2 vara rena lyxen mot vad många hästar har idag. Och det blir troligtvis lagligt. Men jag skulle vilja råda till 0,5ha som minst om marken ska hålla och hästarna ska ha bra förutsättningar att hålla sig friska.

Jag är väl medveten om att det inte är möjligt för väldigt många hästägare och det är inte bara hagstorleken utan hästens hela situation som räknas. Jag svarar bara på frågan om vad jag anser om hagstorlek för två shettisar, utan att veta andra förutsättningar.





Skickat från min iPad med Alternativ.nu

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Storlek på hage för shettis
« Svar #8 skrivet: 11 sep-17 kl 21:21 »
Hej!

Lagen föreskriver en del- hagens storlek ska möjliggöra att hästen ska kunna röra sig i alla gångarter. Dessutom får inte hagen vara lerigare än hovens höjd. Väderskydd o vatten såklart.

Uppfyller man dessa krav så är det ju hagens gräsproduktion som är gränssättande- två Shettisar brukar vara små i maten, och dessutom lättfödda.

MVH/ bosse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 3 användare
Storlyckans Anna, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser