Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika fodergivor till häst.  (läst 13482 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #100 skrivet: 26 aug-17 kl 15:35 »
Konstig fodergiva,  är den avmaskad?  Mineraler?  Varför havre?  Ge den hö / höpellets,  luzern,  kornkross

Postat med Alternativ.nu´s app

Varför kornkross?
Genbank för Gotlandshöns

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #101 skrivet: 27 aug-17 kl 19:22 »
"för mig är det bara påhittat trams av uttråkat folk som försöker hitta meningen med sin tillvaro genom skoj."
Så vad förlitar du dej på? Med tanke på vad folk skriver här så verkar det inte vara fakta.

Hur nya och pålitliga är dina källor och varför litar du mer på hur kavalleriet i en annan världsdel sköter sina hästar än kunnigt och erfaret hästfolk här?

 

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #102 skrivet: 28 aug-17 kl 19:21 »
Kavalleriet sköttes lika i alla europeiska länder på 1700-1800 talet, till exempel dragoner i alla länder hade sitt sätt, och sin utrustning, som kunde räknas som tung, det syns även på deras sadlar som kunde vara dubbelt så tunga (och stora, för att fördela tyngden så mycket som möjligt) som andra kavallerienheter.
Som använde hästen som transport och stred inte från hästryggen.
Och hade även sin standard av hästar och hur man red in dessa.

De var ju som apor, hade till exempel Frankrike dragoner, så ville givetvis alla andra också ha, dom tittade på varandras utrustning och härmade varandra.
Sen fanns unika enheter, kossacker till exempel, som hade ett helt och hållet eget sätt, allt ifrån att föda upp hästar, (som var vilda) rida in dessa och sedan strida från sina hästars ryggar på ett eget sätt.
Hussarer fanns ju här i Sverige, många hade även mycket gemensamt.


Det jag har börjat med är att koka gröt på dom 2 liter havrekross som ingår i fodergivan, och sedan blanda med resten.
Näringen ska tydligen tas upp bättre då.
Kornkross är nästan ett måste att hälla på varmvatten.
Annars går det rakt igenom tarmen på häsyen utan att någon näring tas upp.
Ger även kornkross istället för havrekross, men det är ingen större skillnad om man kokar upp det.

Hästen får mineraler och vitaminer och allt han kan tänkas ha brist på.
Han betar från morgon till kväll, och sedan gröt till kvällsmat.
Han är pigg, lekfull och snäll.
Ända felet är att revbenen syns.
Kanske måste jag ha tålamod, och vänta tills fettet tränger in mellan revbenen.

Man kanske ska ta ett bröstmått på hästen, men är inte helt 100 på var måttbandet ska ligga, har sett lite olika sätt.
Vissa mäter över manken (tycker jag verkar ge rättvisast mätresultat)
Vissa mäter i mitten på mankens sluttning.
Undersidan är mindre komplicerad, där ska bandet ligga bakom armbågarna.

Då kan jag se om han går upp i vikt, går han stadigt upp i vikt, gör det inget om revnenen syns. (tycker jag).
Går han inte upp i vikt, och revbenen syns, är det värre.

« Senast ändrad: 28 aug-17 kl 19:28 av köttkyckling »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #103 skrivet: 28 aug-17 kl 22:41 »
Kavalleriet sköttes lika i alla europeiska länder på 1700-1800 talet, till exempel dragoner i alla länder hade sitt sätt, och sin utrustning, som kunde räknas som tung, det syns även på deras sadlar som kunde vara dubbelt så tunga (och stora, för att fördela tyngden så mycket som möjligt) som andra kavallerienheter.
Som använde hästen som transport och stred inte från hästryggen.
Och hade även sin standard av hästar och hur man red in dessa.

De var ju som apor, hade till exempel Frankrike dragoner, så ville givetvis alla andra också ha, dom tittade på varandras utrustning och härmade varandra.
Sen fanns unika enheter, kossacker till exempel, som hade ett helt och hållet eget sätt, allt ifrån att föda upp hästar, (som var vilda) rida in dessa och sedan strida från sina hästars ryggar på ett eget sätt.
Hussarer fanns ju här i Sverige, många hade även mycket gemensamt.


Det jag har börjat med är att koka gröt på dom 2 liter havrekross som ingår i fodergivan, och sedan blanda med resten.
Näringen ska tydligen tas upp bättre då.
Kornkross är nästan ett måste att hälla på varmvatten.
Annars går det rakt igenom tarmen på häsyen utan att någon näring tas upp.
Ger även kornkross istället för havrekross, men det är ingen större skillnad om man kokar upp det.

Hästen får mineraler och vitaminer och allt han kan tänkas ha brist på.
Han betar från morgon till kväll, och sedan gröt till kvällsmat.
Han är pigg, lekfull och snäll.
Ända felet är att revbenen syns.
Kanske måste jag ha tålamod, och vänta tills fettet tränger in mellan revbenen.

Man kanske ska ta ett bröstmått på hästen, men är inte helt 100 på var måttbandet ska ligga, har sett lite olika sätt.
Vissa mäter över manken (tycker jag verkar ge rättvisast mätresultat)
Vissa mäter i mitten på mankens sluttning.
Undersidan är mindre komplicerad, där ska bandet ligga bakom armbågarna.

Då kan jag se om han går upp i vikt, går han stadigt upp i vikt, gör det inget om revnenen syns. (tycker jag).
Går han inte upp i vikt, och revbenen syns, är det värre.
Jag formulerar om frågan:

Hur pålitliga är dina källor och varför litar du mer på hur kavalleriet skötte sina hästar för mer än 200 år sedan, än kunnigt och erfaret hästfolk här?





Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #104 skrivet: 30 aug-17 kl 08:19 »

Onanism

Kan mycket väl vara orsaken till varför hingstar inte går upp i vikt.
Dom onanerar på natten oftast när dom är ostörda.
Det bästa botemedlet är piskrapp, annars finns andra tillbehör.
Kan vara mycket svårt att få hingstar att sluta när dom väl börjat med detta.

Jag har sett han onanera.

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #105 skrivet: 30 aug-17 kl 08:23 »
Jag formulerar om frågan:

Hur pålitliga är dina källor och varför litar du mer på hur kavalleriet skötte sina hästar för mer än 200 år sedan, än kunnigt och erfaret hästfolk här?


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Vad är det för tips jag fått från kunnigt hästfolk här som jag negligerat?

Kunskapen om hästar var bredare förr.
Till exempel onani är det inte någon som nämnt som orsak, av det kunniga hästfolket här.




« Senast ändrad: 30 aug-17 kl 08:41 av köttkyckling »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #106 skrivet: 30 aug-17 kl 10:10 »
Onani var ett svårt brott förr, men numera vet vi att det är oskadligt.  Förr ansåg man att även djuren skulle följa de mänskliga reglerna, exempelvis skulle ett djur som utsatts för sexuellt övergrepp dödat tillsammans med förövaren.

  Sånt har vi lyckligtvis numera sluppit ifrån.  Antagligen har vi andra "blinda fläckar" i stället, som eftervärlden kommer att himla med ögonen åt.  Vilka de är vet vi inte än, för vi ser dem inte.

  Landet menar antagligen att du negligerar alla goda råd du får här i tråden.  Exempelvis att lägga bort piskan, som bara gör att hästen blir svårare att lära upp senare.

  (Att det är moraliskt fel att piska ett försvarslöst djur lär inte vara ett argument som får dig att sluta.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #107 skrivet: 30 aug-17 kl 11:43 »
 (:)  ...och där, med uppmaningen att piska sin häst gick det fullständigt över gränsen. /Torpjens



Varning från moderator till ev. nya läsare:
Denna tråd innehåller en mängd felaktigheter, köttkycklings beskrivning av djurhållning utgör inte god djurvård.
« Senast ändrad: 30 aug-17 kl 11:50 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser