Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika fodergivor till häst.  (läst 13483 gånger)

  • Gäst
Olika fodergivor till häst.
« skrivet: 28 jul-17 kl 19:40 »


Varning från moderator till ev. nya läsare:
Denna tråd innehåller en mängd felaktigheter, köttkycklings beskrivning av djurhållning utgör inte god djurvård.


Som jag ger nu (svårt att veta exakt då även bete finns i skogshagen).

Häst 1,5 år 360-370 kilo. 145 cm mankhöjd.
10-11 kilo färskt nytorkat grönt timotejhö, som luktar väldigt gott.
7-8 liter krossad havre.
0,5 liter sojamjölsprotein.
4 dl sojaolja (hästolja).
+ bete i skogshage.

Som jag inbillar mig, lägger han på sig av denna giva.
Ändå syns revbenen, om man tittar rakt framifrån, på. Bägge sidor av huvfudet.
Men syns inte från sidan.


Hur som helst hitta jag en fodergiva till en arbetshäst på 450-500 kilo.
Som arbetar 6 timmar om dagen.

12 kilo hö.
6-7 kilo halm.
3-4 kilo kraftfoder
15 kilo ensilage
6-8 kilo rotfrukter

Vid hög belastning 9 timmar arbete om dagen, eller 35 km körning med tung last ökar man mängden kraftfoder.
Vid lättare arbete minskas kraftfodret.





« Senast ändrad: 30 aug-17 kl 11:49 av torpjens »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-17 kl 20:30 »
En annan fodergiva säger 4-5 kg bra hö per 100 kilo häst.

Vilket betyder att min häst som väger 360 kilo ska ha mellan 14 och 17 kilo hö om dagen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #2 skrivet: 28 jul-17 kl 21:00 »
Till andra som läser tråden, läs faktaböcker i stället för att googla på första bästa svar som dyker upp på något forum.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 22:14 »
Som jag ger nu (svårt att veta exakt då även bete finns i skogshagen).

Häst 1,5 år 360-370 kilo. 145 cm mankhöjd.
10-11 kilo färskt nytorkat grönt timotejhö, som luktar väldigt gott.
7-8 liter krossad havre.
0,5 liter sojamjölsprotein.
4 dl sojaolja (hästolja).
+ bete i skogshage.

Som jag inbillar mig, lägger han på sig av denna giva.
Ändå syns revbenen, om man tittar rakt framifrån, på. Bägge sidor av huvfudet.
Men syns inte från sidan.
Det här säger inte någonting eftersom du inte redogör för analysresultaten för grovfodret. Det kan vara en helt okej foderstat eller så är den helt uppåt väggarna fel.
Det är två punkter jag absolut inte förstår. Varför ger du 7-8 liter havre. Det är mycket få hästar som har behov av den mängden energifoder och då framförallt inte en växande häst som dessutom går ensam som din gör. Det andra är oljan, vad är tanken med den? Vare sig stärkelse som det finn smycket av i havre eller olja är bra att ge hästen i stora mängder eftersom deras matsmältning inte är anpassad för att bryta ner vare sig det ena eller det andra.
Spontant låter det som din häst får extremt mycket mat. En snabb uträkning utifrån normala energivärden på hö ger att den tillgodoser sitt energibehov bara genom höt. Till det lägger du på ytterligare energi i form av olja och havre. Det blir utifrån typfoder ett tillskott på 50 % av dagsbehovet. Det gör att du ger din häst mer än 150% av vad den behöver energimässigt och då har jag räknat utifrån att den går i flock (vilket den ju inte gör). Blir den inte fet på det där (och höt är av vettig kvalitet) så är det dags att frakta hästen till klinik och undersöka den veterinärt för då är något troligen fel på den.
Genbank för Gotlandshöns

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #4 skrivet: 28 jul-17 kl 22:36 »
Det där om spannmålet har jag redan sagt till honom.

Oljan säger han är för att "smörja tarmen" vad han nu menar med det hos en fullt frisk häst (osäker på om man ens vill veta...).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #5 skrivet: 28 jul-17 kl 22:44 »
Oljan säger han är för att "smörja tarmen" vad han nu menar med det hos en fullt frisk häst (osäker på om man ens vill veta...).
Ja då är det ju dumt att ta en olja som matsmältningen bryter ner. Vill man smörja tarmarna (tex vid kolik) är det lämpligt att ge paraffinolja av livsmedelskvalitet (men det är jag säker på att du vet). varför vill man smörja tarmen på en helt frisk häst?
Genbank för Gotlandshöns

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #6 skrivet: 28 jul-17 kl 22:57 »
Som regel är hans trådar långa monologer med på förhand redan bestämda svar i hans huvud.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #7 skrivet: 29 jul-17 kl 11:30 »
Varför ge så mycket mat?
Därför att djurskyddet påpekade dåligt hull, så då är det bara att se till att han får äta så mycket han orkar utan fysisk ansträgning.

Varför olja?
För oljan innehåller 3 gånger mer energi än kraftfoder utan att försura tarmen.
Så det är bara att mata på och hoppas att revbenen göms i fett.
Från sidan syns inga revben, det är bara rakt framifrån dom syns.
Förmodligen är det så på alla hästar med tunn päls och tunn hud, men om djurskyddet sagt att han är smal, är det bara att mata så mycket man kan.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #8 skrivet: 29 jul-17 kl 11:39 »
Allright, men man kan dock inte ta ifrån dig att du i allafall har annorlunda åsikter och tänker utanför ramarna...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #9 skrivet: 29 jul-17 kl 14:33 »
Har gett olja utblandad i hönsmat till höns, och även någon matsked i havret, för att motsvara feta växter hästen kan tugga i sig i naturen, alltså inte enbart timotejhö.

Sen såg jag i hipposelections sortiment en 10 litersdunk brun olja, energitillskott till hästar mot bland annat dåligt hull.
Blandas med övrigt foder 1-5 dl om dagen (inte någon matsked som jag trodde).
100% sojaolja runt 35kr/litern.
350 spänn för en 10 litersdunk.
Det går säkert utmärkt även med rapsolja, det är jag säker på, men ville inte råka ut för ytterligare konstiga anklagelser från djurskyddet, om dom kommer på mig att ge människolja till häst.
Men ge det till era hästar om inte djurskyddet kan dyka upp.
Rapsoljan kostar runt 10kr/litern.
Och om oljan motsvarar x3 kraftfoder i energi motsvarar 10 liter olja 30 kilo havre, för 100 spänn.
Jag har då inte hittat 30 kilo havre för 100 spänn någonstans, har ni?
Det är hur som helst bra att ha en extra energikälla till hästen i form av olja.
Vilket även kan motverka att havrepriset rusar i höjden.
Jag köper mitt havre på granngården, och där har det blivit dyrare.
Som minst kostade en 20 kilos säck havre 100 spänn, nu är det dyrare.
Byte av leverantörer, byte av förpackningar osv.
Att man även kan ge halm till hästar är bra att veta.
Man kan utan besvär för hästen  byta ut 1/3 av hö till halm.
Även det är bra att veta om priset på hö rusar i höjden, eller att någon får för sig att ploga upp ängen till åker.
Men även en åker som jag kan förstå, måste bli äng ibland för att vila upp sig, efter att ha varit åker några år.




köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #10 skrivet: 29 jul-17 kl 14:50 »
Hästen har med denna fodergiva så klart överskottsenergi, och vill bara leka, och leka, och leka.
Får jaga honom i hagen, då lyfter han på svansen och springer på alla sätt han kan.
Tyvärr orkar jag inte jaga honom särskillt länge.
Hoppas snart kunna börja rida honom, i alla fall i skritt, så får han göra av med energi på det sättet istället.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #11 skrivet: 29 jul-17 kl 15:03 »
Att man även kan ge halm till hästar är bra att veta.
Man kan utan besvär för hästen  byta ut 1/3 av hö till halm.
Även det är bra att veta om priset på hö rusar i höjden, eller att någon får för sig att ploga upp ängen till åker.
Men även en åker som jag kan förstå, måste bli äng ibland för att vila upp sig, efter att ha varit åker några år.
Visst kan man ge halm men då ska man först se till att man fyller behovet av smrp (smältbart råprotein) . Utifrån ditt svar så inser jag att du har noll koll på det. Priset på hö är ingen bra faktor att använda för att byta ut det mot halm. Det handlar helt om behovet hos hästen. Ger man inte hö får man helt enkelt fodra upp behovet av protein via annan foderkälla, förslagsvis lucern. Lucern är inte ett billigt foder. Att hälla i hästen stora mängder proteinkoncentrat (som soja och potatisprotein) kan leda till mycket allvarliga sjukdom som Baron-Gruff sjukan. Max 100g soja/100 kg häst och utfodringstillfälle i potatisprotein bör det bli 60-70 g/ 100 kg häst och utfodringstillfälle. Givetvis kan man inte fodra med maxgivan särsklit tätt och ändå räkna det som olika utfodringstillfällen. Jag skulle inte våga ge maxgivan mer än två ggr/dag.

En fråga till dig köttkyckling. Hur många gram smrp ger du din häst per dag? Den siffran är högintressant för unghästar. På slutet ett tips till dig. Foder mäts alltid i kg. 1 liter havre säger ingenting eftersom olika partier har kraftigt skiftande densitet.
« Senast ändrad: 29 jul-17 kl 15:59 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #12 skrivet: 29 jul-17 kl 15:22 »
Hästen har med denna fodergiva så klart överskottsenergi, och vill bara leka, och leka, och leka.
Får jaga honom i hagen, då lyfter han på svansen och springer på alla sätt han kan.
Tyvärr orkar jag inte jaga honom särskillt länge.
Hoppas snart kunna börja rida honom, i alla fall i skritt, så får han göra av med energi på det sättet istället.
Om den har överskottsenergi är inte det intressanta. Det intressanta är om den gör av med sin energi istället för att lagra den som fett.  Om den inte gör det så är det mycket troligt något fel på hästen. Det lilla du får ur den genom att jaga den i hagen är en piss i havet. Den behöver nog gallopera mellan 1 och 2 timmar/dag förutom den normala hagrörelsen i grupp för att göra av med överskottet.
Att rida in en 1,5 åring är ytterst oseriöst då tillväxtzonerna i benen inte är slutna än. Gör du det grundlägger du kraftiga problem för hästen senare i livet. Helt enkelt en unghäst behöver ha kompisar att leka med både för sin fysiska och mentala utveckling.
Genbank för Gotlandshöns

Minamitra

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #13 skrivet: 29 jul-17 kl 16:21 »
Om den har överskottsenergi är inte det intressanta. Det intressanta är om den gör av med sin energi istället för att lagra den som fett.  Om den inte gör det så är det mycket troligt något fel på hästen. Det lilla du får ur den genom att jaga den i hagen är en piss i havet. Den behöver nog gallopera mellan 1 och 2 timmar/dag förutom den normala hagrörelsen i grupp för att göra av med överskottet.
Att rida in en 1,5 åring är ytterst oseriöst då tillväxtzonerna i benen inte är slutna än. Gör du det grundlägger du kraftiga problem för hästen senare i livet. Helt enkelt en unghäst behöver ha kompisar att leka med både för sin fysiska och mentala utveckling.

Ja du har så rätt men denne man mår ju inte bra så jag hoppas verkligen han snart tar sig i kragen och ger bort eller säljer denna stackars häst till ett mycket bättre liv än det den har nu! Sök hjälp Köttkyckling! Och Djurskyddsmyndigheten läser dina trådar..

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #14 skrivet: 29 jul-17 kl 17:28 »
Problemet är att han inte lyssnar och tänker igenom råden, det är som att ha en bil men säga att man kan laga punktering på däcket med farmarskruv, då brickan på farmarskruven teoretiskt sett borde bli gummi mot gummi och däcket är gjort av gummi, alltså måste farmarskruven vara bättre än vulkremsor som "de lättlurade förståsigpåarna" använder eftersom vulkremsorna använder vulkmassa i ställetför gummi direkt mot gummi eftersom det är mer naturligt för gummidäcket att ha enbart hårdgummi mot gummi i ställetför vulklim...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #15 skrivet: 29 jul-17 kl 18:42 »
Problemet är att han inte lyssnar och tänker igenom råden, det är som att ha en bil men säga att man kan laga punktering på däcket med farmarskruv, då brickan på farmarskruven teoretiskt sett borde bli gummi mot gummi och däcket är gjort av gummi, alltså måste farmarskruven vara bättre än vulkremsor som "de lättlurade förståsigpåarna" använder eftersom vulkremsorna använder vulkmassa i ställetför gummi direkt mot gummi eftersom det är mer naturligt för gummidäcket att ha enbart hårdgummi mot gummi i ställetför vulklim...
Visst är det så men vad händer om 3 år när någon osäker nybörjarhästägare hittar den här tråden (eller andra liknande) och tror på utläggningarna köttkyckling har gjort. Ingen kan ju anklaga honom för att sakna självförtroende och att han stundtals har förmågan att snacka för sin sak. Jag ser det som nödvändigt att säga emot fantasierna för att inte fler djur ska riskera att råka illa ut.
Genbank för Gotlandshöns

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #16 skrivet: 29 jul-17 kl 19:35 »
Samma här, var och en må vara salig på sin tråd... tro, hade det bara varit hans bildäck hade det varit en sak, men det är sämre när man kommer med felaktiga slutsatser (trots ett flertal påpekanden av folk som försökt korrigera det i tron att han faktiskt sökte råd och tips i syfte att lära hur han kan förbättra djurskötseln, och inte bara var ute efter att förmedla långa monologer) som kanske läses av en 13 årig flicka som skall ta hand om hästen åt någon bekant eller släkting när denne är bortrest osv, till exempel.

Varför frågar du om du inte är intresserad av andras råd?




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #17 skrivet: 29 jul-17 kl 22:24 »
nu handlar det inte om punktering och hur en sådan lagas utan om en levande varelse som handhas av någon som saknar kunskaper om just detta djur.
lämna råd i en tråd kan man ju göra men kunskaper förmedlas bäst av någon sakkunnig på plats som ser hela situationen.
TS verkar dock inte bry sig om sakkunskap utan föredrar egna teorier.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #18 skrivet: 29 jul-17 kl 23:00 »
Det var bara en liknelse för att han skulle förstå lättare...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #19 skrivet: 29 jul-17 kl 23:18 »
1, Gör träckprov. Vanligt med mask hos unghästar.
2. Grovfoder analys
3. Be ett proffs ställa foderstat!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser