Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?  (läst 14413 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« skrivet: 14 jul-17 kl 21:48 »
Eftersom jag är ett orginal och inte smälter in i omgivningen, har dålig attityd, trots min ålder osv, osv, osv. Vägrar klippa gräsmattan och spela fan.
Har någon självklart bussat djurskyddet på mig.
Frågan som uppstår är, är det värt att försöka rätta till något eller är det slakt och avskaffande av djur illa kvickt som gäller.
Det som får mig att undra är djurskyddarnas beteende och anmärkningar.
Jag vet att höbalarna väger 18 kilo styck för jag vägt minst 4 st.
Och berätta att hästen får en halv om dagen 9 kilo plus 7,5 liter havre och vitaminer.
Djurskyddet påstod att en sådan halv bal väger max 6 kilo, vilket även skrevs i rapporten.
Vidare påstods att grimman orsaka skavsår och satt för hårt, vilket den inte gjorde.
Å andra sidan sas att hästen måste ha sällskap, och att jag dessutom inte ger den mitt sällskap så den tillgodoses, och att dispans kan sökas för att hålla ensam häst.
Hästen ska ha pass osv.

Frågan är ju om det är värt besväret att försöka ordna något.
Vissa tycker häst är bäst på mackan,vilket jag har förståelse för.
Men nu finns hästen redan här, och är lite av en kompiss.
Känner mig lite misslyckad om jag måste ge bort honom utan att ha ridit på han först.
Å andra sidan har jag inget att bevisa för varken mig själv eller någon annan.
Är djurskyddet enbart ute efter att mjölka mig på pengar?


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-17 kl 21:57 »
Är du schizofren?

Nyss skulle man inte ha hästar.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=187810.0

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-17 kl 22:06 »
Hellre fly än illa fäkta heter det ju, frågan är om det passar här och nu.

Hästen har jag haft ett tag, har hunnit ändra syn på tillvaron efter jag skaffat han.

Känns som ett svek mot han om jag ger bort han, samtidigt.
Att offra han för rymdfarten känns lite väl hårt, en annan sak vore ju om han aldrig fötts, eller köpts.

Djurskyddets beteende får mig att undra om dom står på hästens (blå band) eller rymdfartens sida, eller sin egen och pengarnas sida.

« Senast ändrad: 14 jul-17 kl 22:12 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-17 kl 22:18 »
bäst är att följa lagen. en häst skall inte vara själv,det är ett flockdjur. många löser det genom att hyra en boxplats eller hyra ut så att det finns fler hästar i stallet.
skall man ha djur skall de må väl,dvs hänsyn skall i första hand tas till  djuret ,ägaren kommer i andra hand.
Följer man inte lagen så kan man få djurförbud.
efter att ha sett den programserien som gått på tv har jag full förståelse för djurskyddet,många missköter verkligen sina djur.
det är ju alltid smartast att kolla upp regelverk o liknande innan man skaffar djur,saknas förutsättningar är det ju bättre att avstå.Sedan gäller det ju givetvis att ha kunnande om t.ex hästar. har varit hos flera hästgårdar och jobbat så jag vet att det krävs rätt bra med kunskaper hos skötaren.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-17 kl 23:06 »
Jo, svälter är väl det absolut sista han lär göra hos dig när jag läst dina gamla inlägg...  :D

Står det specifikt en annan häst, eller fungerar det med tex en kanin eller något, vet man sagt mig många gånger när jag var liten att hästar faktiskt uppskattar just kaniner som sällskap om de inte har något annat. Jag tror det stämmer.

Sådär är det alltid, vet någon åkte på detdär om hundarna, när varken hundar eller ägare ens varit där på flera månader och deffinitivt inte under den aktuella perioden, vilket även jag kunde intyga med tämligen gott samvete så det föll redan där, till och med veterinären som var dit tyckte det var ren idioti.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-17 kl 00:48 »
Djurskyddet och socialen, det är det bästa om man vill djävlas med någon.

Det finns många fall med skötsamma människor som farit illa i kontakten med dem. Och köttkycklingen har ju bara en häst hemma, så det ser tungt ut. Avyttra eller gör en riktig pudel, vinna finns inte på kartan.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-17 kl 08:25 »
tänker att det bästa är att ta reda på vad av djurskyddarnas anmärkningar som faktiskt handlar som djurens välfärd och som är anledningen till att vi har en lag och anställer folk för att se till att den efterlevs och djuren har det bra.
Har du skaffat häst utan att kunna så mycket om hästar att du vet de mår bäst med höstsällskap så erkän att faan, jag gjorde nåt dumt där, det måste självklart fixas på något sätt så att hästen får sällskap.
Om dom påstår en höbal väger mindre än vad du har kollat med våg, då antar jag att frågan egentligen handlar om ifall hästen får flr lite mat/är mager ? Om hästen inte verkar få för lite foder lär höbalarnas vikt vara en ickefråga.
Summan av mitt flrslag till kardamomma är att det finns ett tredje alternativ ötöver fly eller fäkta som är att sansa sig, och försöka fixa det som behövs för hästens skull (inte för inspektörernas skull) 😊

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-17 kl 11:23 »
bra skrivet,lise.
Det handlar ju främst om djurens väl och inte om ägarens ideer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-17 kl 11:24 »
Nu vet vi ju dock inte ett skit om hur det ser ut hos honom.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #9 skrivet: 15 jul-17 kl 11:37 »
Detta är än en tråd i fria fantasier  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #10 skrivet: 15 jul-17 kl 14:23 »
Frågan är ju om det är värt att fixa anmärkningarna och söka dispens för ensam häst.
Många ensamma nordsvenskar finns och har funnits.
Eller kommer dom att leta efter fler fel hela tiden, ochåterkomma.
Någon har självklart stört sig och ringt djurskyddet.
Hästens tevben syns i vissa vinklar, men han äter inte mer än det han får.
Han är bara 1,5 år, föl är magra, särskillt om det är ett fullblod eller travare, och det vet dom, men ändå påpeka att det måste åtgärdas, frågan är hur.
 greyhound och gepard blir inte heller feta av samma anledning.
Kan vara tuppen dom stört sig på, för han gal nästan oavbrutet dagarna in i ändan och ur.


« Senast ändrad: 15 jul-17 kl 16:02 av köttkyckling »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #11 skrivet: 15 jul-17 kl 16:07 »
Du kan nog fortsätta och rätta till, för du kommer bara dra på dig anmälningar.
Gång efter annan tills du tröttnar på kontrollerna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #12 skrivet: 15 jul-17 kl 18:01 »
Jepp, så är det.

Jag hade för mycket länge sedan ca 45 tuppar över sommaren nära grannarna där jag bodde förut, med flit... ;D

(men det var en väldigt stor yta de hade att vara på och det var ett krisläge där de behövde ett hem över sommaren då ej annat alternativ fanns då, så... Jag försäkrar att det var den enda lämpliga platsen att ha dem på... *host*  o:) Fast det bör vara preskriberat idag.  ).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #13 skrivet: 15 jul-17 kl 20:49 »
Jag jobbar en del med sådana här ärenden... Och träffar både länsstyrelse och djurägare. Allmänt kan sägas att det är djurägaren ansvar att veta vilka regler som gäller och att ha rätt förutsättningar för aktuellt djurslag. Också väldigt viktigt att komma ihåg att djurskyddslagen är FÖREBYGGANDE... alltså behöver inte djuret ha farit illa än... Utan bedömningen kan göras på att det finns en potentiell risk för att göra det...

Om det är lönt att strida eller inte i ditt fall beror på flera olika faktorer och går inte att görs en korrekt bedömning på här och nu. Det som spelar in är dina förutsättningar och i vilket läge du är i processgången i ärendet. För att bedöma det så behövs ytterligare underlag.

Du får gärna skicka ett mail eller er rings om du känner att det kan vara till nytta.

Mvh

Jörgen

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #14 skrivet: 15 jul-17 kl 21:54 »
Bra att äntligen någon med kunskaper svarat här.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #15 skrivet: 16 jul-17 kl 09:47 »
Du kan nog fortsätta och rätta till, för du kommer bara dra på dig anmälningar.
Gång efter annan tills du tröttnar på kontrollerna.

Jag får den uppfattningen ja, plus att EU lagstiftningen verkar vilja ha bort hästarna, genom att försvåra ägandet och ha hårdare krav.
Till exempel krav på sällskap (fanns inte förr) mocka i hagen, hästpass, chippning osv och annat med mera.
Gör ju att det blir fysiskt mer krävande att ha häst än förut och dyrare.
I detta fallet är det nog bättre att simma med strömmen och göra sig av med allt utom några hönor och en tupp.

Så det är ju bättre att hästen far färdigt, än att riskera att den far illa.
Ge bort den, eller nödavlivning med skott i snoppen, jo han har en sådan i pannan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #16 skrivet: 16 jul-17 kl 10:49 »
EU vill inte ha bort hästarna. Det är en ny mjölkko som får hjulen att snurra.

Myndigheterna skapar hela tiden nya regler, oftast med ett sken av att vara för djurens bästa när det är frågan om djurskyddsmyndigheterna. Och det är faktiskt inte EU som sätter de hårdaste reglerna utan våra egna myndigheter, men det är bra att ha någon att skylla på.

Tänk också på att det finns en viss snedfördelning när det gäller vilka som jobbar med frågorna. Djurskyddsaktivister växer också upp och skaffar sig ett jobb... Man skall akta sig för att ha djur i de värsta veganområdena.


Men jag är inte säker på att det är inspektörn eller systemet som skall lastas i detta fall...

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #17 skrivet: 16 jul-17 kl 13:01 »
Chipmärkning och hästpass slipper du inte undan, där är lagen tydlig. Men det är ju i alla fall en engångskostnad och pass måste du i alla fall ha på den om den till ex ska göra ett bruksprov, delta i en körtävling eller något sådant då han blivit vuxen.

Om du ska ha någon annans häst som sällskap så är det bäst med en unghäst för då får dom leka och ha kul. Leker han av sig först så blir det lättare att träna honom sen, det är precis som med mänskliga ungar. Jag tycker inte han får lite mat, antagligen har du fått den foderstaten av den du köpte honom av. Men jag skulle hellre ge ännu mer hö och mindre havre. Går att föda upp hästar på enbart hö av god kvalitet och det är naturligast och bäst. Nu antar jag att han går på bete och då brukar alla hästar lägga på sig en reserv inför nästa vinter. För övrigt - har du kollat masken? Om inte köp ett "provpaket" och skicka in en bajsboll till labbet så får du snart svar.

Hade inspektören något att säga om dina övriga djur?

Och angående grannarna - försök att trots allt vara trevlig mot dom. Du säger att du inte kan lära dig - men klart det går! Bestäm dig för att heja och fråga hur läget är och säg något trevligt om denna som till ex att han har en häftig traktor, gulliga barn... - vad som helst.  Fråga om ni kan göra arbetsutbyte vid behov och erbjud djurpassning om dom vill åka bort och sådär.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #18 skrivet: 16 jul-17 kl 13:08 »
Ja för fanken umgås med grannarna och låt dom lära känna dig som den person du är och hur du tar hand om dina djur.   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #19 skrivet: 16 jul-17 kl 13:24 »
Kan vara några anväbdbara tips jag fått.
Hästen är tänkt som distanshäst, och när han växt upp, rida med honom österut.
Frågan är om jag gör mig av med han, om jag någonsin får tag på en så fin hingst för distansritt österut, eller om jag får nöja mig med baskirhästar.
Han är så smäcker och fin, tunn hud, en riktig räser.
Tyvärr lite låg i manken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare
Valpen001, torbjorn, xaelanar, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser