Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från skrubbsår till Hjärtsvikt på 6 dagar  (läst 2057 gånger)

Madlightz

  • Inlägg: 3
  • Livet är för kort!
    • Ångermanland
Från skrubbsår till Hjärtsvikt på 6 dagar
« skrivet: 30 maj-17 kl 01:21 »
Det var soligt på Tisdagen den 23 Maj, jag och en tjej kompis skulle ta en trevlig skogstur på kvällen. Men vi han bara gå 40 meter ifrån huset då min äldre häst föll framåt stupa, ryttaren kastade sig av, hästen fick ett skrubbsår (som inte syndes då), men verkade ok, vi fortsatte en bit, vi skulle ta trav men ryttaren märkte att hon var halt. Det syndes i trav och vi hoppade av, jag tog av henne sadeln och gick tillbaka med henne hem, satt in henne på ströbädd och lindade om alla benen, det var då jag såg det lilla skrubbsåret, hon såg väldigt nöjd ut, i boxen var det svalt och skönt, och nästan inga flugor, och hon mumsade.
Den 24, dagen efter var hon pigg, jag lämnade nog dörren lite på glänt när jag skulle hämta hennes vitaminer och då passade hon på och smet ut, hon gick till grinden till hagen och mitt hjärta smälte, såklart ska du få gå ut till dom andra, hon gick med försiktiga steg, (jag hade ju känt efter, och hon värmde inte, det var ju bara ett skrubbsår), och hon hade ett litet bandage över skrubbsåret.
Över de kommande dagarna var allt som vanlig, utom att min häst stod och vilade backbenen lite mycket (Något jag då inte reflekterade över mycket), hon kom upp när jag utfodrade både morgon och kväll, hon drack. och gick ner och solade i sommar värmen.

Lördag den 27, på morgonen stod hon mitt på åkern, hon såg lite dyster ut, dom andra hade gått ifrån henne, jag hade lite bråttom och utfodrade som aldra hastigast, men sen jag kom hem, så såg jag inte till min häst, men medryttaren hade sett henne och gick för att hämtade henne, (medryttaren hade ridit en annan häst den dagen.)
Nu haltade hon markant back, och vi gick sakta upp för backen och hon staplade, hade svårt att få riktigt styr på fötterna och vi tog in henne igen, jag ringde vet och fick besked att hästen troligen hade ramlat och sträkt sig eller att hon belastat back för att hon haft ont fram, och därför blivit stel och halt, dom bad mig avvakta några dagar, hålla koll på tempratueren och värme, vatten och mjut att stå. Vi misstänkte både fång och förgiftnings fång, jag skrev symptomen men hittade inget som stämde in.

Hon stod i en typisk fång ställning (avlastade frambenen, igenom att sträcka dem framför sig, och sträckte backbenen bakåt) hon vilade på ett ben, och bytte frekvent mellan de bägge bakbenen, ibland försökte hon även stå på 2 ben. hon var hängig, darrig och trött, jag tempade henne hela tiden, hon låg på 38,6 sedan 38,5, jag kände på hovarna, dom var normala, klämde under, inge konstigt där heller, jag har lite grundläggande kunskap om hoven och hur den bör kännas, inga svikter i sula, ingen värme. Hon piggnade till, och sedan föll hon tillbaka till ett lite trött och orörligt stadium igen, växelvis, som en bergochdalbana.
På måndag 29 Maj på morgonen hon var pigg och gnäggade glatt när den lilla ponnyn kom insmitande i stallet. hon var fortfarande vinglig bak, men åt och drack, öronen fram, hon såg något piggare ut, och jag hade ju tittat till henne flera gånger under natten.
men så bara några timmar senare låg hon ner, det var första gången hon låg inne i boxen. jag la till hennes ena fram ben, dom låt som i kors och något under sig och pratade lugnt med henne, hon hade bajsat där hon låg och jag blev orolig (dom brukar inte bajsar på sig när dom ligger) och några minuter senare gjorde hon ett försök att resa sig, det gick inte, hon föll obehagligt ner och andra gången hon försökte gav jag henne lite hjälp och hon tog sig upp, jag reagerade starkt på hur svårt hon hade att stå på bakbenen, det tog otäckt länge innan hon fått styr på dem och kunde stå still och när jag lyfte svansen för att ta temp var den helt lealös, svansen var lam, jag ringde vet igen, och han sa att jag skulle höra av mig om tillståndet förvärrades yttligare. kort där på låg hon ner igen, denna gången ville hon inte äta, och jag såg på henne att hon inte ville mer. hennes ögon var inte längre liv i, utan trötta och vädjande. Hon fick ligga en stund och sedan hjälpte jag henne upp och vi gick vingligt ner till hagen, där hon fick ta farväl av sina vänner och äta lite gräs, sen fick hon en spruta och somnade in.

Det är det värsta jag varit med om, att ta farväl av min bästa vän.

Veterinären sa direkt att det var hjärtsvikt. 26 år blev hon, min underbara älskade häst. Maya dog Måndagen den 29 Maj klockan 22.

Jag sökte på internet, vinglig häst, stel i bakben, lam svans m.m. ingen starns stod det att detta är symptom för hjärtsvikt. Och Jag hoppas att min beskriving kan hjälpa någon annan.
För jag visste inte vad som var fel, tills nu eftreåt. Och hade jag vetat att detta var hjärtsvikt hade jag kunnat ta beslutet att ta bort henne tidigare, besparat henne allt detta lidande.
För det var ju bara ett skrubbsår och ett ömt framben.

Mina tankar "Men när jag såg henne nu ikväll så sa hon till mig med sina trötta ögon att hon ville gå, att hon inte orkade längre. och vi gick tillsammans ner till hagen, där hon fick ta farväl av Frozt och Shakira, och äta gräs. sen kom veterinären och han såg direkt vad hon led av, Hjärtsvikt. så tog vi farväl och så var hon borta, jag satt med henne länge, hur länge vet jag inte, tiden står som still, det finns inget man kan göra. hon blev kall och tyst. och som jag alltid lovat henne, det här är hennes sista hem, här ska hon aldrig behöva lämna.

Älskad av alla, hon var aldrig någonsin självisk, den underbaraste hästen på denna planet."
Varje liv är värdefullt

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Från skrubbsår till Hjärtsvikt på 6 dagar
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 10:18 »
Beklagar.

De tär så med gamla djur (och människor), man har inga garantier, utan man får ta det dag för dag.

När det hela lugnat ned sig får ni försöka att fokusera på den tid ni fick tillsammans i stället.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Från skrubbsår till Hjärtsvikt på 6 dagar
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 11:07 »
 :'( mång kramar ifrån mej.
Det är så otroligt hjärtskärande att se sin häst dö..
Jag känner med dej. Varit där , mått som du..

Låter mer som en hjärnblödning men veterinären vet nog vad han pratar om.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Från skrubbsår till Hjärtsvikt på 6 dagar
« Svar #3 skrivet: 30 maj-17 kl 21:34 »
Om så var fallet, Hjärnblödning har jag sett på både hästar och Getter, kan trösta dig med att de inte känner så mycket i slutskedet, då även om det ser visuellt dramatiskt ut.

Kan ibland ge väldigt diffusa symptom liknande detdär, en av mina gammelgetter råkade ut för någonting liknande för några år sedan, tog en bra stund innan det gick att se vad det var, går inte att göra någonting åt det mer än att avliva om det inte sköter sig självt som det gjort i ert fall (jag fick springa efter en revolver mot slutet, var ingen tid att kalla dit veterinär och liknande, det hade bara dragit ut det i onödan, ni hade egentligen tur i det avseendet), men är det infektion, vilket jag sett bland annat hos en tam bagge vi hade tidigare, så brukar förloppet vända, han var på benen igen några dagar senare, frisk och kry, behövde bara se till att det inte blev värre och att infektionen inte ökade mer, sedan läkte kroppen det. Var inget fel på honom efter det. Men det kom också till en punkt där jag hade svårt att se symptomen och jag funderade om vi var tvungna att ta bort honom, men beslöt också att hålla honom under observation så länge han inte plågades orimligt. Fast där vände det till det bättre och ett lyckligt slut. Så, nej, det är omöjligt att göra allt rätt ibland, det går inte heller med människor i liknande situationer.).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser