Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa pensionerade ridskoleponnys  (läst 2441 gånger)

Josefin Nilsson

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Köpa pensionerade ridskoleponnys
« skrivet: 17 maj-17 kl 22:04 »
Jag har varit och tittat på två D-ponnys som ska gå i pension på en ridskola, de vill att ponnysarna ska säljas tillsammans då de är så nära vänner och det är perfekt för jag och min mamma har pratat länge om att köpa två hästar att ha tillsammans. De är 21 och 24 år gamla, vet inte om de har gått på ridskola hela sina liv, men jag tror det. Jag har aldrig köpt häst tidigare eller varit så pass med när nån jag känner köpt häst/ponny att jag har tänkt på priset, men vad tycker ni verkar rimligt för två 21-24 åriga D-ponnys som de vill sälja mest som sällskapshästar, inte ridhästar i första taget. Jag vill inte ge för mycket för två så gamla ponnys, även om de verkade rätt pigga när jag tittade på dom idag, så kan man väl inte begära för mycket för dom? Jag har ridit i 16 år, från jag var 6 och nu är jag 22, ridskola först i 9 år, sedan olika medryttarhästar och varit stallhjälp i ett par stall, så jag känner att jag har en lång erfarenhet av hästar och vill ta nästa steg och en lite äldre häst känns som ett bra förstagångsköp, lite lugnare och inte lika mycket motion (kan jag ju inte veta säkert men vad säljaren har sagt iaf) Har bara tittat på dom än så länge, inte provridit eller diskuterat pris eller något annat, ville bara träffa hästarna först och känna hur man klickar vid 'första ögonkastet'. Vad säger ni?

tuslus

  • Inlägg: 645
    • Medelpad
SV: Köpa pensionerade ridskoleponnys
« Svar #1 skrivet: 18 jun-17 kl 20:50 »
Lite sent svar men ändå :)

Jag köpte en 23 årig ridskolepensionär för kostnaden av ägarbytet.
En annan gång tog jag över en 20 årig riskolepensionär där ridkolan ville stå kvar som ägare för att vara säker på att ha koll på hur länge han fanns kvar.

Andra äldre hästar jag haft har jag betalt max 2000 för.

Det allra jobbigaste med att ta äldre hästar är att dom aldrig lever så länge till, och då står man där superledsen och ska börja om med hästletandet.

Dessutom kan det hända att man inte har så bra försäkring på dom om det skulle hända något. Man bör ha ett konto med en rejäl slant på för att säkerställa att man kan ta hand om dom om det händer något och för att kunna ta bort dom snabbt om det behövs.

På alla andra vis tycker jag äldre hästar är supermysigt att ha, ofta kloka och vänliga  :)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Köpa pensionerade ridskoleponnys
« Svar #2 skrivet: 17 jul-17 kl 11:01 »
Så gamla ponnys...max en tusenlapp.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 3 användare
LimJans, xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser