Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får en ensam get stå med får som sällskap?  (läst 2613 gånger)

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
Får en ensam get stå med får som sällskap?
« skrivet: 27 jun-16 kl 21:08 »
Hej jag är lite bekymrad, jag har i nuläget 4 geter. 15 får.
Jag skulle vilja reducera geternas antal till 1.

jag har en get som inte rymmer, som inte är stökig, hon är tam vissa dagar och skyg vissa dagar.
Denna dam vill jag ha kvar, hur ser lagen ut? har försökte hitta, men jag hittar ingen information om en ensam get får stå med tex får?
den get jag vill ha kvar kan vara rätt dum emot fåren (Under tiden hon är dräktig) så därför har dem ståt i olika hagar, men nu tycker jag att en get är get nog, hon ger lagomt mycket mjölk varje dag och det vill jag inte förlora.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Får en ensam get stå med får som sällskap?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-16 kl 09:13 »
Tveksamt , dom getter jag har sett går med får delar upp sig i två läger , dom går alltså inte tillsammans , så då kommer din get gå ensam oavsett och det är inte direkt optimalt , för sällskap behöver dom .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Får en ensam get stå med får som sällskap?
« Svar #2 skrivet: 29 jun-16 kl 00:07 »
Getter har mycket lättare än får att acceptera individer av andra arter som flockmedlemmar.  Men lagen har inte fattat det.

  Om hon inte är snäll mot fåren, skulle jag personligen välja en annan individ att ha kvar.

  Och välkommen till vårt getälskargäng!   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser