Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasp skillnad?  (läst 2959 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Rasp skillnad?
« skrivet: 27 feb-16 kl 16:41 »
Vad är det för skillnad på en hovslagarrasp och en trärasp egentligen??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rasp skillnad?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-16 kl 17:19 »
Är det inte bara att hovslagarraspen är huggen med olika grad på fram- och baksidan?
Jag vet att det står om saken i Öbergs filhandbok från mitten av 50-talet, men jag har tyvärr råkat låna ut den så jag kan inte kolla just nu.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Rasp skillnad?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-16 kl 22:22 »
Så jag kan då fila till hovarna med en vanlig rasp likagärna som en dyr hovrasp?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Rasp skillnad?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-16 kl 08:41 »
Hej!
Ja det kan du- men det borde du inte.
Låt en fackman (hovslagare med utbildning) sköta det jobbet.
MVH/ bo

Glömske

  • Gäst
SV: Rasp skillnad?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-16 kl 20:51 »
Kan kan man, men skillnaden är stor ;) Naturligtvis som boidala säger, så fodras ju även kunskap. Vad har du för kuse?

ARFA

  • Inlägg: 59
SV: Rasp skillnad?
« Svar #5 skrivet: 19 apr-16 kl 07:50 »
Har ett talesätt jag brukar använda :

Yrkesmän har bättre verktyg
och är dessutom bättre på att använda dem.

Mvh ARFA

Skickat från ARFA via Tapatalk


Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Rasp skillnad?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-16 kl 09:52 »
Så jag kan då fila till hovarna med en vanlig rasp likagärna som en dyr hovrasp?

Ja det går utmärkt, en fil utan handtag kan vara svår att hantera för en ovan.
Om du ska runda av hoven, eller raspa bort flisor, så är det inte så märkvärdigt.
Det borde varje hästägare kunna, utan att behöva anlita en hovslagare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Rasp skillnad?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-16 kl 10:08 »
Jag använde ett tag en rasp till småhästarna, men sågade sedan av en hovslagarrasp. Det är skönt att ha två grovlekar i samma fil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser