Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stall  (läst 2029 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Stall
« skrivet: 17 jan-16 kl 21:24 »
Jag funderar på att bygga ett stall med 4 boxar eller uteboxar. Kan man ha jordgolv eller måste det vara gjuten platta? Kommer självklart finnas strö.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

tuslus

  • Inlägg: 645
    • Medelpad
SV: Stall
« Svar #1 skrivet: 24 jan-16 kl 10:07 »
 Det står bara att golv och liggytor i stallbyggnader ska ha en jämn och halkfri yta. Och ströbädd då såklart. Så sålänge du har god dränering och inte en häst som gräver så borde jordgolv vara hur ok som helst.
Jag hade min häst inhyrd i ett stall med jordgolv för typ 12-13 år sen och det funkade bra.
Nackdelen som jag kan komma på är om man får in nån ohyra och vill sanera. Eller om man bor där det finns gott om råttor eller liknande som gräver gångar.
 :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stall
« Svar #2 skrivet: 24 jan-16 kl 11:14 »
Det är så många fördelar med en platta, så även om kusarna har det lika bra eller bättre på en grusbädd så skulle jag inte avstått plattan.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser