Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?  (läst 3669 gånger)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« skrivet: 31 okt-15 kl 07:36 »
Hej
Jag hoppas på svar från lite folk med häst här. Jag ska starta en varmbänk frammåt vårvintern och skulle behöva ha tag i obrunnen hästgödsel blandat med halm, och en ganska stor mängd halm.
Jag är lite dålig på det här med att fråga folk om saker, så ni som har häst hur ställer ni er till folk som skulle fråga er om dom fick komma och hämta hästskit och halm? Ska man erbjuda betalning för detta? Isåfall hur mycket? Blir ni glada av att folk frågar eller bara sjukt trötta? Hur skulle ni helst vilja att man fråga, ringde/maila/åka ut?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-15 kl 08:38 »
De flesta hästägare har bara problem med skiten och blir nog glada att den kommer till användning. Om någon ville ha skit härifrån så skulle jag föreslå två lösningar, den ena att personen hämtade själv, den andra att personen ställer hit en kärra och får den fylld vartefter det gödslas ut för att sedan få ett sms när den är full. Men vi strör med halm/kutterspån och jag tror många använder kutterspån eller torv i sina boxar så det är inte bara att gå in på första stället där du ser en häst. Om jag behövde skit så skulle jag nog åka runt och kolla var det ser bra ut innan jag pratar med skitproducenten.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-15 kl 09:26 »
Okej bra att veta att hästskit är ett problem då kanske bönder är mer villiga att dela med sig^^Jo jag har hört att många står på kutterspån, det kan man motverka genom att blanda i halm själv därav behovet av att även hämta halm. har läst av lite bloggare som har varmbänk att dom ger bonden/ridskolan en massa sopsäckar och ber dem mocka i dessa, och sedan meddela när dom har ett gäng färdiga ca 10 stycken, och så åker man några vändor ca 4-5 x 10 säckar. Hur skulle ni som ha häst ställa er till en sådan förfrågan? Skulle det vara himla jobbigt eller skulle ni se det som att det är okej och lite roligt att få se det komma till användning? Hur fort skulle man fylla 10 sopsäckar med skit eventuellt skit utblandat med halm?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-15 kl 09:39 »
Mina närmaste grannar har några hästar och de går och mockar i hagarna och slänger hästskiten utanför hagen på tomtgräsen och en bit in i min hage. Jag tror jag måste flytta på det och tänker inte fråga om lov.
Den hästskit som de mockar ut från stallet slänger de i en stor hög precis utanför stallet och en gång har jag sett att de tagit traktorn och flyttat skiten ut på grannens åker där det inte går några hästar.
De skulle nog bli glada om du  kom och frågade efter hästskit och du kan ta hur mycket du vill från deras hög/högar. De är inga bönder utan hästägare så de har ingen användning för skiten själva. De köper in allt foder.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-15 kl 10:40 »
Som Olivia säger så är det inte riktiga bönder som har problem med skiten, för då åker den med i den andra gödselhanteringen som går tillbaks till jordarna. Men det är inte så mycket drag i hästskit att någon betalar för det vad jag vet. Halm (ren alltså) däremot har blivit dyrt, ibland nästan i nivå med rundbalat hö.

Att fylla i veka säckar och den extra manuella hanteringen med tunga, känsliga säckar lockar inte mig. Om det skall vara hållbart i längden tror jag du behöver något mer funktionellt. Kanske 200 liters plastfat.

Här har vi två boxar som kanske ger en säck tillsammans på två dagar, och en lösdrift där fyra kusar går och där det mockas kanske lika mycket. Jag är inte så inblandad i den dagliga skötseln utan tar mest hand om högen ::)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« Svar #5 skrivet: 31 okt-15 kl 12:16 »
Okej bra att veta att hästskit är ett problem då kanske bönder är mer villiga att dela med sig^^Jo jag har hört att många står på kutterspån, det kan man motverka genom att blanda i halm själv därav behovet av att även hämta halm. har läst av lite bloggare som har varmbänk att dom ger bonden/ridskolan en massa sopsäckar och ber dem mocka i dessa, och sedan meddela när dom har ett gäng färdiga ca 10 stycken, och så åker man några vändor ca 4-5 x 10 säckar. Hur skulle ni som ha häst ställa er till en sådan förfrågan? Skulle det vara himla jobbigt eller skulle ni se det som att det är okej och lite roligt att få se det komma till användning? Hur fort skulle man fylla 10 sopsäckar med skit eventuellt skit utblandat med halm?

Det är inte bönder som har har haft hästar i Sverige de senaste 70 åren! Och skall du ha gödsel så får du fråga och sedan lasta själv, det är mycket bökigare att fylla i säckar än att bara köra ut det. Erbjud bröd eller annan mat som betalning

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur gärna delar bönder med sig av gödsel?
« Svar #6 skrivet: 12 maj-16 kl 00:35 »
Hur gick det?
Självhushåll till nytta och nöje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser