Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eksem  (läst 3204 gånger)

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Eksem
« skrivet: 09 jul-15 kl 17:04 »
Visserligen ingen brukshäst utan en liten shettis men jag ställer ändå en fråga här  :). Har fått lånat en shettis till vår andra häst (arab) som blev ensam efter att vi fick avliva hans bror. Denna shettisen som är en underbar individ har eksem (sommareksem). Hon har tidigare blivit smord med rapsolja hos ägaren men blir inte av med sitt eksem. Innan ni tycker att jag är tokig som har tagit en eksemhäst så är hon enbart till låns  :). Nu vill jag verkligen hjälpa den lilla damen med sitt eksem så jag undrar om det finns några mirakelkurer.Skall börja ge henne Omega3 och se om det har någon verkan. Helt verkningslöst eller ? Skall också smörja henne med PROB olja (som är svindyr) och se om det lindrar. Är det någon här som sitter inne med någon häxbrygd man kan använda ? Kan inte använda knott-täcke på henne. Hon blir stel som en pinne. Hästarna har jag på lösdrift med ett stall som har två rum. Först ett stort rum och innanför det rummet ett rum till. Så de kan komma ifrån knotten när de vill. På kvällen står de i det innersta rummet som är knottfritt.
Snälla hjälp mig av försöka lindra hennes eksem. Tack så mycket på förhand

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Eksem
« Svar #1 skrivet: 11 jul-15 kl 15:45 »
Eksemtäcke är A o O för eksemhäst. Helst ska det på innan knottsäsongen, helst i april. Att ge linfröolja varje dag året om är också mycket bra. Har hästen sår. så kan du smörja med Nylandes hästkräm. Jag droppar även mankammen med Horsol, finns bla. på apotek. Jag har fått mina 2 eksemhästar symtomfria. Att hästen kan gå in i gryning och skymning hjälper också. men täcke tycker jag är ett måste. flugtäcke räcker inte. Rapsolja är nog inte så bra att använda, särskilt inte om det är soligt, kan ge brännskador. Lyckat till!

Maud Svedin

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Eksem
« Svar #2 skrivet: 22 jul-15 kl 13:36 »
Jag har ett litet tips. Vegebomsalva. En av våra nordisar har sommareksem och är omöjlig att ha täcke på. Fick tips av en bekant med islänningar, att Vegebom var bra.
Sen tre år använder vi inte något annat, det fungerar fint. Dessutom kan man använda det som mjukgörande salva till "gårdens alla djur" som det står på tuben. Prova!

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Eksem
« Svar #3 skrivet: 22 jul-15 kl 15:04 »
Jag importerade ett islaænskt sto redan -87 och som så många andra importer så fick hon sommareksem - som egentligen ær allergi mot svidknott och børjar nær førsta knotten kommer i maj och upphørt nær de sista fryser ihjæl i oktober. Jag var væl den enda som jublade då førsta riktigt kalla frostnatten kom! Hon hade tækcke, men sliter din sønder alla tæcken så ær det væl som det ær. Annars kænner jag en sømmerska som tillverkade tæcken av ett extra starkt tyg, om du vill så kan jag høra efter om hon har tyg kvar och kan sy. 17 år med Blesa, varav 15 somrar med eksem, lærde mig en hel del.

Jag provade mig fram till att Switch var det effektivaste mot knott men det ær hemskt giftigt och nu ær det receptbelagt. Men det går att bestælla från England før halva priset. Jag anvænde mest RB 86. Det ær ett medel som ær giftfritt och bra. Flytande då det ær varmt och salva då det ær svalt - brukar hælla øver det från flaskan till en burk før annars ær det svårt att få ut det då det ær svalt. Nu heter det inte RB86 længre pga tillverkarens licens før att få kalla det insektsmedel gick ut och EU har vældigt kompicerade regler før sådantdær. Dærfør kallas den nim lotion istællet men det ær samma sak. Många spær ut den, men jag anvæder den outspædd. Den håller knotten borta i upp till två dygn. Vegebom-salva ær bra men ganska dyr om man behøver mycket... Jag anvænde den ibland och ibland något annat om hon fick någon flæck med fult eksem før att hon slitit sønder tæcket eller något sånt. Annars anvænde jag generøst med vanlig apotekets Fenuril-salva. Finns att køpa i ett kilos pumpflaska. Den ær inte fet så man kan smørja in man o svansbotten utan att hæsten ser alltfør bedrøvlig ut... Smorde in den om hon blivit det minsta narig också. Det ær bra att ducha hæsten ibland också. Jag anvænde Ekholms prob-shampo -ett shampo med lite tjæra i. Førsta åren var ett elænde, men sen tæckena kommit och jag lært mig lite så hade kæra goa Blesa lång, fin man på båda sidorna av manken och vacker svans och kunde njuta av sommaren.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Eksem
« Svar #4 skrivet: 22 jul-15 kl 16:23 »
Leovet bioSkin-oil vet jag att många använder till sina islänningar med eksem så det kanske kan vara värt att prova?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maddis71

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Eksem
« Svar #5 skrivet: 20 apr-16 kl 22:15 »
Vill tipsa om EKHOLMS PROBs Superkräm. En allroundsalva som man kan använda till alla sorters hudproblem. Klåda, eksem, rasp, mugg, regnskållor, svamp, psoriasis, brännskador, sår. Den innehåller bla tjära och hög halt av aloe vera. Använder den till mig själv och barnen och till våra hästar och hundar. Fått bort både eksem, regnskållor och svamputslag med den. Haft oljan i kombination på en del av problemen.  En riktig Superkräm  :D

ardennerfrälst

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Eksem
« Svar #6 skrivet: 13 maj-16 kl 19:40 »
En kompis började ge sina hästar Skandinavisk kiselgur . Detta främst för hovarnas skull. Som en sidoeffekt avtog eksemhästens klåda..... Kanske värd att testa?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Eksem
« Svar #7 skrivet: 08 jun-16 kl 10:45 »
Tvätta hästen minst en gång i veckan hela sommaren. Det ger oxå resultat.
Men täcke måste på.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 5 användare
Oskari, xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser