Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ren trätjära!???  (läst 7709 gånger)

Gardener

  • Gäst
Ren trätjära!???
« skrivet: 28 jan-07 kl 20:23 »
Jag är på jakt efter medicinskt ren trätjära... Förr fanns det p å  apoteket, sedan bestämde man att det var cancerogent men jag behöver det till mina hästar.
Trött på att köpa dyr probolja som är sgs bara sprit och tjära.
Någon som vet något om trätjärna man kan köpa i färghandeln?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Ren trätjära!???
« Svar #1 skrivet: 28 jan-07 kl 20:29 »
Vad har du tjäran till?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Ren trätjära!???
« Svar #2 skrivet: 28 jan-07 kl 21:17 »
Vet du någon som bygger båtar i trä, så borde han/hon veta var du kan få tag på riktig trätjära, oslagbart för att bevara båtar och till hönsbaen.., fast om den är medicinskt ren vet jag inte.. Det jag pratar om är ren trätjära utan tillsatser..Det finns en del hembygdsföreningar, och andra , som emellanåt bygger milor, och tar tillvara på tjäran..Kolla hos kommunen, dom kanske har tips!

Gardener

  • Gäst
Re:Ren trätjära!???
« Svar #3 skrivet: 01 feb-07 kl 18:11 »
Jag har hästar med hovskägg och de får väldigt lätt problem med fotskabb, trätjära hjälper! Dessutom innehåller Probolja som är så bra mot knott, mjäll och annan skit i man och päls sprit och trätjära och någr örtextrakt men det är tjäran som är verksam, det är en gammal universalmedicin för hästar ...utvändigt alltså och ja jag är övertygad om att det hjälper mot skorv på hönsben oxo.

Arne

  • Inlägg: 50
    • Skåne
Re:Ren trätjära!???
« Svar #4 skrivet: 02 feb-07 kl 20:51 »
Olika tjärtyper finner du på:

http://www.claessons.com/index.html

Gardener

  • Gäst
Re:Ren trätjära!???
« Svar #5 skrivet: 05 feb-07 kl 11:57 »
 :-*

Roanie

  • Inlägg: 72
    • Bohuslän
Re:Ren trätjära!???
« Svar #6 skrivet: 05 feb-07 kl 12:17 »
Hejsan

Jag blev lite nyfiken när du skrev att du hade hästar med hovskägg som lätt fick hovskabb.
Hur tar du bort det med trätjära ??? Blir inte det väldigt kladdigt att kleta in hela benen på hästen med det?
Jag sitter i samma båt så jag skulle vara jätte intresserad av att veta hur och om det fungerar :)
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Gardener

  • Gäst
Re:Ren trätjära!???
« Svar #7 skrivet: 05 feb-07 kl 13:23 »
okej
här kommer det:
Jag använder Eprinex, ett pouron avmaskningsmedel för nöt som tar skabb, löss etc! Ingen rakning, eller giftbadning 6-10 ggr. (det finns inget verksamt godkänt medel för hästar eftersom veterinärerna inte vet att fotskabb är ett problem (svårt att hitta skabbdjuren).
Sedan behandlar (duttar och skvätter på krustor och sånt)  jag benen och krustorna och karlederna med Probolja som är svindyrt men riktigt effektivt, det innehåller trätjära löst i alkohol (det enda som löser det) och som de skriver"olika örter". Av lukten att döma är de olika örterna inte huvudingrediens om man säger så. Så jag tänkte göra en egen mixtur av sprit och trätjära (en halvliter Probolja kostar 400 kr) I min gamla veterinärbok från 1800 talet säger de trätjära med sprit och förr användes det även på människor mot skabb.

EN av fördelarna med eprinex är att det tar massor av maskar, är enkelt att ge, inte verkar bekomma hästarna alls och att det har giftverkan i en månad= skabbäggen kläcks och dör utan att lägga nya ägg. SKabben är ett gissel för hästarna och leder till mugg och annan skit.

Proboljan verkar smörjande och muggen håller sig borta, hästarna tycker den är skön när de väl fått den på sig. (funkar också på manskorv och sånt.) Obs eprinexa inte i manen, bara på ryggen rumpan)

Det var mitt recept!
Lycka till

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Ren trätjära!???
« Svar #8 skrivet: 05 feb-07 kl 14:31 »
Där ser man. Tjära går tydligen ha til allt. Finskt ordspråk: Det finns inget som tjära, vatten, sprit eller bastu inte botar.  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ren trätjära!???
« Svar #9 skrivet: 06 feb-07 kl 05:32 »
Jag kletar tjätjära på de träd jag är lite rädd om i hästhagen, för att de inte ska tugga på dem. Ytterligare ett användningsområde!  ;D

Roanie

  • Inlägg: 72
    • Bohuslän
Re:Ren trätjära!???
« Svar #10 skrivet: 08 feb-07 kl 09:02 »
Vilken sorts sprit e det som du blandar tjäran med?
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Gardener

  • Gäst
Re:Ren trätjära!???
« Svar #11 skrivet: 08 feb-07 kl 12:56 »
Jag tänkte försöka få doktorn att skriva ut;-) Alsolsprit kanske går? Anars får man väl ta brännvin;-)

Roanie

  • Inlägg: 72
    • Bohuslän
Re:Ren trätjära!???
« Svar #12 skrivet: 12 feb-07 kl 14:22 »
 :) Ja det kanske fungerar, men det e ju synd att spilla dyra droppar :)
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Gardener

  • Gäst
Re:Ren trätjära!???
« Svar #13 skrivet: 12 feb-07 kl 15:56 »
Proboljan kostar 200 spänn för en halvliter, så jag tror det lönar sig ändå, sen gissar jag att man efter att ha spätt ut tjäran kan spä med vatten. Spriten är det enda som löser tjäran nämligen. Men jag vet inte, bara gissar. Hästarna tycker det är småäcklit med spriten eftersom den är kall;-)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Ren trätjära!???
« Svar #14 skrivet: 12 feb-07 kl 20:46 »
Hej!

Jag undrar/tvivlar om brännvin löser trätjära. Brännvin innehåller cirka 60 % vatten. Prova med rödsprit eller isopropanol och gör en "grundlösning". Den kanske kan späs med vatten sedan?  Kanske någon tillsats av glycerin för att motverka spritens uttorkande verkan. Fungerar det med att spä sprit/tjärablandningen, kan man ju spä med örtavkok o liknande. Här finns utrymme för alternativentrepenad!!!

Edgar

KarinLinnea

  • Inlägg: 339
    • Småland
    • Tillökningsbloggen
Re:Ren trätjära!???
« Svar #15 skrivet: 14 feb-07 kl 11:28 »
Jag penslade oförtunnad trätjära för båtar på min hästs lite känsliga och spröda hovar. Ett par gånger i veckan, både på sulan, strålen och på ovansidan av hoven. Det blev kladdigt, men det gjorde ju inte så mycket... Jag upplevde i allafall att hon fick starkare hovar.

(Tycker att det luktar gott i stallet av tjäran också...)
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:Ren trätjära!???
« Svar #16 skrivet: 11 mar-07 kl 23:47 »
Jag har en kontakt som gör ett hopkok efter ett gammalt släktrecept baserat på tjära, har bara inte namnet framför mej... kan heta nåt med magmar salva. Det är en ganska hård koncentrerad smörja, som man med fördel värmer upp lite först i vattenbad, och den funkar faktiskt mot det mesta!! Vem kan emot stå en gammelfarmors recept?!! Den är ganska dyr men dryg...
Lisa

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Ren trätjära!???
« Svar #17 skrivet: 19 jul-17 kl 08:08 »
annars så kan du (om du är lite händig) bränna tjära sj ^^ ta ett 60liters bränsle fat som du edlar ur så det bli rent skölj ur askan svetsa på ben i botten så den kommer upp frånmarken sätt en pip i botten så att den har nånstans att rina ur ta en 10litershink i plåt som du fyller med tjärstickor ställ den hinken upp å ned i botten på tunnan och ladda på med ved ända upp i tunnan som du sedan tänder på och låter brinna ur. se till att sätta ett uppsamling kärl under pipen bara så du inte missar dem dyrbara dropparna ;) det du får kvar i 10 liter hinken är rent träkol som du kan använda till annat ^^
tänkare och älskare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser