Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kommer snart bo på ett kalhygge :(  (läst 30602 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
kommer snart bo på ett kalhygge :(
« skrivet: 21 mar-12 kl 17:19 »
Det gör så ont i mitt hjärta- när vi flyttade till vår lilla gård för fem år sedan hade vi massor med skog att vandra i. Tyvärr äger vi ingen skog själv och år efter år så kommer de där stora skogsmaskinerna och kapar bit för bit. Kvar blir ett kalhygge, med någon enstaka sorglig tall, och stubbar var jag än vänder mig om. Går vi ut för att njuta av naturen, fågelkvitter- så hör man brum brum- wiiii och träd som faller.

Nu har dom förstört ytterligare ett område där jag brukar gå med mina hundar och åka skidor. Och det nöjer dom sig inte med, utan nu är dom alldeles vid tomtgränsen och kapar träd. Vår lilla skog framför där dom är, kommer snart inte se ut som tidigare- då vi nu kan skymta de stora traktoerna mellan våra träd- alltså kommer våra få träd bara stå som på rad vid tomtgränsen....glad att vi har hage där åtminstone. Det är stängslat längs tomtgränsen så det kommer synas tydligt om dom ger sig in på vår tomt...

Känner just för tillfället att jag bara vill flytta från gården. Har ju inte längre någonstans att gå ut i skogen, då skogen är avverkad snart överallt. Att bara sitta ute på tomten är inget roligt då jag hör dessa maskiner i bakgrunden. Och jag ser en oroväckande framtid att inom några år kommer det inte finnas någon skog alls här- utan vårt hus kommer stå på ett kalhygge- känns inget vidare kul.

Bara gruvar mig inför den dagen dom tar skogen på sidan om huset, då hamnar huset mitt i ett kalhygge. Förstår inte hur dom kan förstöra så här! Och det är inget snyggt efterarbete heller, dom lämnar marken som ett slagfält.
Ser bara framför mig den lilla stuga jag hittade- när jag gick i skogen, långt långt in, som låg mitt i ett kalhygge. Hur vackert denna stuga en gång måste ha legat, men nu ser helt sorgligt missanpassad ut.

Skogsföretagen tvingar ju folk att flytta. Jag flyttade inte hit för att bo på ett kalhygge, jag flyttade hit för naturen, för att kunna gå rakt ut i skogen. Inte behöva åka iväg för att få naturupplevelse. Och stackars alla dessa djur som dom också tvingar att flytta....

Som sagt- ett liv på ett kalhygge- eller en period i stan i lägenhet i väntan på att finna ett nytt hus...vad hade ni valt...
« Senast ändrad: 21 mar-12 kl 17:32 av mulen »

Xoot

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 17:42 »
Du har inte tänkt på att det finns skogsbruk i Sverige?
Det är någon eller flera, som försörjer sig på denna skogen genom att avverka sina en gång planterade skogsplantor.

Om det inte är du som äger skogen då finns det tyvärr inga större grejer att försöka med.

Det kanske är dags att titta på en gård med tillhörande egen skog där du själv avgör avverkningen? :)
Alternativt kan man ju köpa skog/mark runt sin nuvarande gård för att slippa flytta..

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 17:48 »
Jag har inget emot gallring av skog, men skogsmaskinerna och de stora skogsbolagen äger i princip all skog här, då den är såld. Och de har personal dygnet runt och kör sönder skogen. Visst har jag tänkt på att köpa skog, men vet inte om skogsbolagen är så villiga att sälja- och skadan är redan förstörd. Skulle vara skogen på sidan om huset då... vad ligger priser idag på skog, per hektar...

Xoot

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 17:56 »
Men när du flyttade dit måste du ju ha förstått att någon gång kommer skogen att börja avverkas??

Försökte få det att låta så snällt jag kunde iaf. ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 18:00 »
Skog kostar såklart olika beroende på var i landet den är, hur mycket virke där är på marken osv. 100 000 kr per ha och uppåt kan man nog räkna med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 18:11 »
Nej, det var inte det första jag tänkte på. Ska jag tänka så, kan man ju inte bo någonstans. Det var området, ett hus, enskilt i skogen, som jag fastnade för. Inte ett hus på ett kalhygge :(
Det är skogen, området, omgivningen som är det viktigaste för mig. Inte själva huset...där sover och äter man ju bara...

Men när du flyttade dit måste du ju ha förstått att någon gång kommer skogen att börja avverkas??

Försökte få det att låta så snällt jag kunde iaf. ;D

pyromanen

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 18:14 »
Skogen runt oss blev hygge för några år sedan. Min man reagerade ungefär som du beskriver det. Själva ljudet stressade honom jättemycket. Tror det handlade lika mycket om nån sorts makteslöshet som själva det att skogen skulle bli borta. Och att förändringen är så stor och så plötslig.
Meen. Det blev mycket ljusare sen! till o med inomhus är det ljusare. Och sen kom det massor av smulton och hallon. Och det finns mer skog och mer skog om man går några hundra meter.  Så för sin egen hälsas skull så tror jag man antingen måste äga skogen, bo i ett reservat som är skyddat eller ändra sin inställning till skogsbruk: Bestämma sig för och se att det finns en tjusning med alla faser i en växande skog. Och ha fler olika alternative svmapställen på g alltid så man inte står utan.
Sen kanske det är en liten tröst, men när de gjort kalhygge så dröjer det sådär 70 år innan nästa gång, så det blir lugnt ett tag.

capitan

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 18:33 »
sånt svider, går på nervarna så länge dom kör och gör ont när man tänker på (sin)gamle skog- jag har varit med om det och blev helt knäckt- men  det finns möjligheter med det ochså som pyromanen är inne på- förmodligen en del ved att hämta ochså, och det växer nytt, som du kan forma lite med tiden. gör något fint på hygget så du kan bli vän med den- en liten odling, en stensättning, städa upp ett område och gör en eldplads- erövra marken.

jenses

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #8 skrivet: 21 mar-12 kl 18:42 »
Slutavverkningen av grannens skog var det bästa som kunde hända -
växtzon 4/5 blev till växtzon 2, sol från morgon till kväll, inga granjävlar som stör utsikten   :D

Broberg

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 19:05 »
Vill man bo i skogen får man skaffa egen skog eller välja skog med omsorg. Typ reservat. De flesta skogar är att jämföra med en havreåker. Man sår, låter det växa klart, skördar, sår nytt osv.
Sen kan man ju tycka vad man vill om sånt skogsbruk, men det är så det funkar.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #10 skrivet: 21 mar-12 kl 19:35 »
Jag förstår dig! Jag gillar inte heller avverkning när det blir fult efteråt!Men nu har vi köpt egen mark med lite skog i anslutning till våra 1,5 hektar, äger nu 14 hektar. Vi hade ute en kille från Södar för att hjälpa oss med hur vi skulle sköta om  skogen, den är nu avverkningsklar!! Ganska jobbigt kände jag först men det är ju pengar med som kommer in till kassan och dom skulle inte skövla allt utan lämna naturliga träd-dungar, sedan ska vi plantera nya träd. Som tur är ser jag det inte från mitt hus men däremot från min sommarstuga (som ligger 400 meter från mitt hus! praktist när man ska på semester och har en massa djur hemma)
Däremot har de där jag bor nu byggt runt 20 vindkraftverk i närheten och nu projekterar dom att öppna en gruvdrift ca. 1,5 km från vårt hus! Det vet jag inte om jag är så positiv till! Jag liksom du flyttade ut till landet för att få lugn och ro men nu bor vi snart mitt emellan alla vindkraftverk och gruvan!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #11 skrivet: 21 mar-12 kl 22:24 »
Kanske en klen tröst men redan fem år efter plantering börjar det se vettigt ut igen även om det inte är skog. Massor av små stammar (nu pratar jag om löv) som är lite mer än människohöga. Det är inte så illa. Som nån skrev så finns det fördelar med hygget också, hallon och andra växter. Men visst ser det trist ut.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Malines här igen

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #12 skrivet: 21 mar-12 kl 22:40 »
Den skog vi har i Sverige är planterad, med några få undantag. Vill man bo i skogen får man finna sig i att den brukas av dem som äger den, hur jävligt det än är med maskiner och hyggen. Och att behålla granåkrar för att de är så fina... Nej tack. Ska det promt finnas granåkrar får de fasen fylla sitt syfte och avverkas i avsedd tid.

Min dröm är att köpa 4 hektar hygge och vansköta det så till den milda grad att det blir en riktig skog.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #13 skrivet: 21 mar-12 kl 22:51 »
Min dröm är att köpa 4 hektar hygge och vansköta det så till den milda grad att det blir en riktig skog.

Å, den idéen köper jag rakt av! Säkerligen billigt att köpa kalhygge också.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #14 skrivet: 21 mar-12 kl 22:53 »
Samma här, det var också skog överallt när jag köpte mitt ställe. Sedan har de avverkat bit för bit, i fjol tog de alldeles intill tomtgränsen. Nu har jag ju lite skog själv så hygget börjar inte alldeles bakom huset, men mycket blåste ner i vintras när den nedhuggna skogen inte längre skyddade. Skogsbolaget lämnade också kvar enstaka björkar som lyckats bita sig kvar inne i planteringen, men de blåste också ner. Riset lät de ligga, så där går knappt ens att gå längre.

Värre var det dock där jag växte upp. Där byggde de en motorväg förbi huset, och förvånadsvärt många av de platser i skogen jag tyckte om som barn asfalterades över. De lyckades verkligen pricka rätt med den vägen, alla bra svampställen försvann också.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #15 skrivet: 21 mar-12 kl 23:56 »
Å, den idéen köper jag rakt av! Säkerligen billigt att köpa kalhygge också.

Fast man hinner ju inte riktigt njuta av den riktiga skogen. Man hinner ju liksom dö först...  :P

Häromkring håller dom också på att avverka, men det gör inte mig nåt. Snart kanske jag har fjällutsikt från mitt sovrumsfönster!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

  • Gäst
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #16 skrivet: 21 mar-12 kl 23:58 »
Fast man hinner ju inte riktigt njuta av den riktiga skogen. Man hinner ju liksom dö först...  :P

Häromkring håller dom också på att avverka, men det gör inte mig nåt. Snart kanske jag har fjällutsikt från mitt sovrumsfönster!  :D

/Sara
Bara du inte sänker blicken och får vilket wasteland det blivit på väg upp mot det där fjället

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #17 skrivet: 22 mar-12 kl 00:11 »
Bara du inte sänker blicken och får vilket wasteland det blivit på väg upp mot det där fjället

Och här försöker man vara positiv... ;)  Nej, inte tusan är det vackert inte, men jag har å andra sidan ett natura2000-område precis på andra sidan om den lilla vägen som går förbi mitt hus, så jag kommer "alltid" att ha skog i närheten. Bara inte på alla sidor om huset, vilket är rätt bra. Skulle bli fruktansvärt mycket mygg om inte vinden fick lite spelrum här.  :P

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pong

  • Inlägg: 596
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #18 skrivet: 22 mar-12 kl 00:52 »
Herregud. Vad tror du? Köper man en fastighet så för man ju naturligtvis kolla upp vem som äger skogen runt omkring, men bryr sig om den.

Skogsbolag, (som det brukar kallas), skogsbruk är snarare en stor anledning att folk kan bo kvar på landet än tvärtom.

Stackars djur som tvingas flytta? Hur menar du där?

Naturligvis, så ska den som äger skogen få sköta skogen på sitt sätt och få avkastning på sin investering.

Folk verkar tro att skog ä något statiskt. Ett hygge är sällan större än några hektar, och går du mer än några hundra meter så kommer du till "skog".



Lämnar en skogsentreprenör kvar mycket död ved på en avverkning så blir allmänheten sur - det ser fult ut, men miljömupparna blir glada
Lämnar en skogsentreprenör kvar lite död ved på en avverkning så blir miljömupparna sur - död vedsgagget, men allmänheten blir glada

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: kommer snart bo på ett kalhygge :(
« Svar #19 skrivet: 22 mar-12 kl 01:27 »
om man bor så man har skog omkring sig så går det faktiskt att kontakta skogsägaren och fråga lite snällt om dom måste avverka just där, det finns ju en chans att dom väljer mellan flera olika ställen och kan välja en annan bit. vi köpte tex en skogsgård nu och för att bekosta köpet vart vi tvungen att avverka men det fanns ju ganska mycket att välja på så skulle någon ge oss en önskan så hade vi kunnat överväga deras önskan i våra planer.
MEN den skogen ska ju ändå avverkas förr eller senare så man kommer ju aldrig ifrån det helt. skulle vara om man kommer överens med skogsägaren att på något sätt köpa träden där dom står eller något och arrendera marken. jag vet inte men tror det är en liten chans.

och att kontakta dom stora skogsbolgen går bra, just nu så säljer tex sveaskog ut skogsmark med skog på.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 5 användare (1 dolda)
Björkris, xaelanar, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser