Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvattenberedare slutat fungera  (läst 19790 gånger)

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #60 skrivet: 25 okt-18 kl 13:47 »
Hur är det kan inte riktigt kalkrikt vatten göra att vvberedaren låter- att kalk lossar och forsar runt när beredaren kokar?
Nu var det iofs en ny beredare men en fundering? Och på tal om det- om du har kalkrikkt vatten- är det inte bättre då att köra på enfas än tvåfas - för att elpatron håller längre och det bildas mindre kalk vid mindre effektivitet- eller är jag helt ute och cyklar? Någon som vet?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #61 skrivet: 25 okt-18 kl 21:23 »
Det stämmer att det är bättre att köra elpatronen på lägre spänning (och därmed lägre effekt) om man har vatten som kan ge pannsten eller andra avlagringar.

En enfaspatron som är avsedd för 400 V kan man alltså istället koppla till 230 V och på så sätt få ner effekten till en tredjedel.
Men om det är en beredare med två elpatroner som vardera är ansluten från en fas till nollan, så blir inget bättre för att man kopplar bort den ena av dem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #62 skrivet: 26 okt-18 kl 00:35 »
Men man kan seriekoppla dem, och då blir det tyst.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #63 skrivet: 27 okt-18 kl 14:12 »
Men man kan seriekoppla dem, och då blir det tyst.
Ja nu är den knäpptyst. Vet inte om det kanske är det den andra elektrikern gjorde + efftekten av en ny elpatronen. Men nu låter den inte ett knyst. Hahaha, nästan så jag istället undrar om den fungerar. Efter det skrällande ljudet som den förde i början :D Men skönt nu att den är tyst.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #64 skrivet: 30 okt-18 kl 19:14 »
 ikväll har den låtit vid uppvärmning som ett svagare sjudande ljud? Är det normalt? Varvat med att den också varit tyst när den är igång. Vad ska jag acceptera när det gäller ljud? Nu är det mer som ett sjudande ljud.Den förra kunde låta lite så också  men den var också gammal- blir tokig på den här nya vvberedaren. Saker ska ju bara fungera 😂 vad hade ni gjort?
« Senast ändrad: 30 okt-18 kl 19:47 av lillatorpet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #65 skrivet: 02 nov-18 kl 11:42 »
Ett svagt sjudande ljud är ingen fara, men håll koll och reagera innan garantin går ut ifall det är ännu en dålig patron.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #66 skrivet: 02 nov-18 kl 12:55 »
Alltså den låter ju inte förskräckligt som tidigare men den låter, först knäpper det till i den sedan pyser sedan tjuter det lite som när man kokar vatten i vattenkokare. Men jag avvaktar nog och ser vad som händer om det blir värre eller ej- lite ljud kanske man måste acceptera
Hade en oso hotwater rostfri tidigare som jag inte haft några problem med. Den här är också rostfri vad är skillnaden på rostfri och emaljerad? är det någon skillnad på hållbarhet och underhåll?
« Senast ändrad: 02 nov-18 kl 19:54 av lillatorpet »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #67 skrivet: 03 nov-18 kl 09:28 »
En viktig faktor för om det sjuder och låter i en varmvattenberedare är hur stor yta värmepatronen har i förhållande till dess effekt.  Ju fler W per kvadratcentimeter desto större risk för oljud.

Rostfria varmvattenberedare brukar helt sakna ytbehandling på insidan, emaljerade har ju emaljen som ytbehandling utanpå vanlig järnplåt.

Oftast duger emaljerade bra, men man bör komma ihåg att de har en offeranod som måste tittas till regelbundet och bytas innan den är helt bortfrätt. Fortsätter man använda beredaren när offeranoden är slut, brukar det inte dröja länge förrän det rostar hål vid någon por eller skada i emaljen.

Om vattenkvaliteten är sådan att offeranoden måste bytas irriterande ofta i en emaljerad beredare (ett vattenprov kan avslöja rätt mycket om  den saken), så kanske man kan få lägre kostnader i längden genom att byta till en rostfri.
Dock bör man observera att även rostfria beredare kan få problem med vissa slags vattenkemi, där en emaljerad faktiskt är att föredra. I vissa fall kan en rostfri beredare kalka igen lättare, och det lär också finnas fall där rostfria beredare kan orsaka dålig lukt på varmvattnet som man slipper med en emaljerad.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #68 skrivet: 22 nov-18 kl 23:07 »
Kan någon förklara för mig vad vattentrycket har för avgörande betydelse när det gäller varmvattenberedare.
Fylls inte beredaren på samtidigt som vatten tas ur den?
Och vad har trycket för betydelse då när det gäller ljud som uppstår under uppvärmning (inte medan annan kran är öppen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #69 skrivet: 22 nov-18 kl 23:42 »
Vatten kokar vid 100 grader om du har ett öppet kärl, men vid 140 grader om du har normalt tryck ( kring 4 bar ) i dina rör. Höjer du trycket kan du alltså hindra att det kokar (eller sjuder) vid värmepatron, även om den är liten med hög effekt. Så har du självtryck från en kallkälla och ligger på kanske bara 0,5 bar så är det mer troligt att det låter om en vanlig varmfattenberedare än om du har stadsvattentryck på kanske 7 bar.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #70 skrivet: 23 nov-18 kl 08:15 »
Mitt vattentryck vid pumpen är 1,8-2,8 bar och vvberedaren står på övervåningen. Dock låter den mer än min gamla, vilket jag tycker är märkligt. Den låter bara vid uppvärmning. Den är satt på 60 grader. Kokar det tidigare ju lägre tryck jag har? Hur ändrar jag vattentrycket? Elpatron är bytt, men samtidigt går den nu på enfas istället för två fas så det gör att ljudet säkert också är något lägre än i början när den lät förskräckligt. Men tycker ändå, en ny varmvattenberedare , som det står 15 DB på inte borde låta så mycket- eller kan det vara något annat som är fel, vid installation? El? Någon mojäng inne i vvberedaren? Minns inte att min tidigare, äldre vvberedare lät så här-

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #71 skrivet: 23 nov-18 kl 10:24 »
Som tidigare sagt: värmepatronens yta i förhållande till värmeeffekten spelar stor roll för hur mycket det sjuder. Och ljudnivån beror inte bara på vattentrycket och värmepatronens beskaffenhet, utan även på hur mycket luft och andra gaser som finns lösta i vattnet.  De 15 dB som beredartillverkaren anger, kanske stämmer utmärkt vid en annan vattenkvalitet än den du har.

Har du plockat isär både nya och gamla beredaren och mätt upp hur stor den uppvärmda ytan är på respektive värmepatron? Det kan vara lämpligt att göra det och sedan se om det går att dra några slutsatser av den saken.

Det beror på hur din vattenpumpanläggning ser ut, hur man ställer in trycket. Men vanligtvis görs det med justerskruvar i pressostaten (tryckströmbrytaren). Ibland finns det en skruv för tillslagstryck och en annan för frånslagstryck, ibland en skruv som påverkar båda trycken lika mycket och en annan där man ställer in skillnaden mellan dem.
Man bör inte ställa in frånslagstrycket så högt att det kommer i närheten av det tryck där säkerhetsventilen öppnar eller max tillåtet tryck för hydrofor/hydropress. Det bör inte heller vara så högt att pumpen har svårt att nå upp till det trycket och t ex börjar gå med dålig verkningsgrad eller kavitation.
Om man har hydropress, bör man kolla förladdningstrycket i den och om nödvändigt justera det till 90 % av pressostatens tillslagstryck.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #72 skrivet: 23 nov-18 kl 19:10 »
oki tack. Den gamla var en ozo hotwater  mindre volym, ca 115 liter. Elpatron satt nedtill, i mitten, framåt sett. Nu en metro therm Focus- med elpatron som sitter nedtil men mer åt vänster sida och volymen är större 150 liter.
Företaget själva säger att det är inte ovanligt att en vvberedare susar :/ jag har bara erfarenhet av min gamla som la av.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #73 skrivet: 23 nov-18 kl 22:12 »
Volymen på själva varmvattenberedaren spelar ingen roll,  det intressanta är måtten på själva värmepatronen och vad de ger för värmeöverförande yta mot vattnet. Ta ut värmepatronerna ur nya och gamla beredaren, plocka fram tumstock, skjutmått och leta på formeln för en cylinders mantelyta i någon gammal formelsamling, mattebok från högstadiet eller Wikipedia.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #74 skrivet: 23 nov-18 kl 22:54 »
Nu har ju ts bytt vvb men det är ändå värt att nämna ifall någon annan får problem, ozo är norsk vvb i rostfritt av bra kvalitet. Tydligen svåra att köpa nya i Sverige, så reparation är inte dumt på dessa


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #75 skrivet: 24 nov-18 kl 12:11 »
Ja min gamla ozo var riktigt bra, känns som det blev ett hastigt beslut vid köp av ny när den plötsligt slutade att fungera.
Der är inte bara det susande ljudet- med en ljus gnisslande bakgrundston utan även att det smäller till i den ibland- speciellt om man börjar spolar varmt vatten i en kran tex


Nu har ju ts bytt vvb men det är ändå värt att nämna ifall någon annan får problem, ozo är norsk vvb i rostfritt av bra kvalitet. Tydligen svåra att köpa nya i Sverige, så reparation är inte dumt på dessa


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #76 skrivet: 26 nov-18 kl 13:57 »
Kan vattentrycket ha olika betydelse på olika varmvattenberedare? Tänker om min gamla ozo klarade sig på ett starttryck på  1,8 bar men att den nya behöver högre tryck? och därav missljudet...
Och vet inte om jag redan frågat- men har det någon betydelse, vattentrycket är vid pumpen, i en utebyggnad. Varmvattenberedaren står på övervåningen i ett hus, i huvudbyggnaden. Förändras trycket i ledningen längs vägen så att 1,8 vid pumpen är lägre på övervåningen vid varmvattenberedaren. Vad är normalt tryck? Den slår av vid 3,8.


TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #77 skrivet: 26 nov-18 kl 17:39 »
Inte helt säker men tror att man räknar en förlust om 0,1 bar per höjdmeter.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #78 skrivet: 26 nov-18 kl 20:14 »
Undra just det för jag upplever mer tryckskillnaden på övervåningen än undervåningen. Så hur högt kan huset vara - två våningar- 4 meter. Det skulle innebära att om trycket vid pumpen i utehuser- som ligger 50 meter bort är 1,6 så är det lägsta trycket i vattnet 1,2 kanske lägre 🙄 har jag räknat rött? Kanske därför varmvattenberedaren låter? Det förklarar i och för sig varför inte den gamla beredaren lät- men har olika beredare olika krav på tryck?

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Varmvattenberedare slutat fungera
« Svar #79 skrivet: 26 nov-18 kl 21:00 »
Hej igen! Verkar vara väldigt lätt att ändra trycket. Kollade precis. Den slår på redan vid 1,6 och av vid 3,8. Verkar ha lite svårt att gå vidare efter 3,2-3,6 när kranen är igång. Jag har en hydropress å en vanligt pump. Enligt vvberedar företaget bör det inte vara lägre än 1,5 bar. Jag tänker- om jag ändrar tillslagstrycket till strax över 2 bar- kanske 2,4. Då blir det dels inte så stor skillnad i vattentrycket när jag duschar och om man räknar 0,1 bar minus för 4- 5 meter höjd.borde det vara runt 1,9-2,0 bar på övervåningen. Dock lär väl pumpen gå igång oftare.
Men bättre tryck överlag i alla maskiner, tvätt, disk och dusch.
Om jag ökar tillslag till 2,2 måste jag pumpa i mer luft i hydropressen då?
Frånslag känner jag att jag inte behöver öka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser