Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?  (läst 2879 gånger)

C11

  • Inlägg: 7
Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« skrivet: 15 jan-14 kl 08:19 »
Vi har turen att vi snart ska få killingar (våra getter ska snart få) och då vi är nya på det här vill vi ha så mycket info och tips som möjligt.

Har sökt här på sidorna och på internet efter info och tips men det är inte mycket som står.
Vi vill bla veta:

Hur kan det se ut när det närmar sig/är dax?
Vad ska vi tänka på?
Ska vi sova i stallet under tiden så vi har koll?
Värmelampa till de små?
Vad kan gå fel?
Det är tre tjejer som ska få samtidigt och alla går ihop. Behöver vi sära på dem?

De bor i ett stall som inte är så varmt men det är dragfritt. Det är stora ytor för dem att röra sig på. Vi har mycket halm och mer kommer slängas in så det blir riktigt mycket.
Vi har en fåruppfödare till hjälp men som han själv sa; jag kan får, inte getter!

Hur gör ni när era getter ska få killingar?



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 22:11 »
Vad kan gå fel?
I stort sett allting KAN gå fel, men för det ALLRA MESTA ploppar de bara ut sina små, sköter om dem och vilar nöjda tillsammans.  Skillnad mellan får- och getfödslar är mest att getter "går ihop" fortare än de flesta andra djur.  Om det skulle bli felläge, så har ni alltså inte mer än någon halvtimme eller timme på er att gå in och vända rätt.  Sov hos dem om ni trivs med det, inte annars.  Och om getterna vill ha er där!  ;)  Om ni känner era getter väl, så ser ni när de börjar tänka på annat än vanligt.  Har ni betäckningsdatum, så räkna med cirka 148 dagars dräktighet.  Plus/minus fem dagar.  Normal tid för utdrivning omkring en timme, paus mellan tvillingar 10 minuter, öppningsskede 2-4 timmar, och förvärkar upp till ett dygn i förväg.  Getter kan få foglossning precis som folk, så motionera varsamt den sista tiden!

  Värmelampa brukar vara onödigt.  Halm är bra, dock utan överdrift!  De små behöver kunna förflytta sig, trots att de där konstiga långa sakerna som sticker ut åt olika håll inte lyder ...

  Om geten tillåter, så passa på att uppleva detta Livets Under!  Det är en upplevelse!  :D

LYCKA TILL!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 22:50 »
Hej C11! Kolla runt på denna sajt, här finns det mesta du behöver veta om getter:

http://fiascofarm.com/goats/goat_videos.htm#birth

C11

  • Inlägg: 7
SV: Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 23:44 »
Tack för er hjälp.
Börjar bli nervös nu, vill verkligen att det ska gå bra.

När allt är över ska jag verkligen njuta av de små :) .

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« Svar #4 skrivet: 16 jan-14 kl 00:33 »
Den nervositeten känner jag igen!  Den återkommer varje gång jag är bisittare till någon som ska föda.  Jag vänjer mig aldrig!  Och välkommen till Gettavlan, det sa jag visst inte ...  :D

LYCKA TILL!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

C11

  • Inlägg: 7
SV: Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« Svar #5 skrivet: 16 jan-14 kl 12:55 »
TACK :) .

Hahaha då vet jag att jag säkert alltid kommer vara nervös inför getterna när det vankas killingar :) .

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vi ska snart få killingar, vad ska vi tänka på?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-14 kl 13:47 »
Hej C11 och välkommen hit  :D !

För det mesta brukar getterna klara av killningen själva, men eftersom det inte finns några garantier brukar jag försöka att vara med och övervaka det hela diskret, och inte ingripa förrän det behövs. Getter precis som människor uppskattar lugn och ro när de ska föda! Är getterna sams kan du låta dem killa ihop, men om de bråkar mycket kan du behöva skilja dem åt så inte någon liten killing blir oavsiktligt hårdhänt behandlad. Se till att det finns gott om plats så att var och en kan "bädda" med halm eller vad du har för strö.
Det bästa tecknet på att det är killning på gång är att känna på bäckenbanden, som sitter på var sida om svansroten. Ungefär ett dygn före födsel slappnar bäckenbanden av. Förvärkar kan getterna ha upp till en vecka före killningen, då står de och flämtandas som den värsta profylaxkurs och en tror att "nu är det dax", men icke! De kan sätta juver (=fylla juvret med mjölk) flera veckor före killning.
Behöver du hjälpa till under killningen är rena händer ett absolut måste, tvätta och sprita före kontakt!
Du kan behöva hjälpa killingen att öppna spenkanalerna så att hen kan dia. Ibland sitter det en liten propp av råmjölk i spenkanalen, så då får du mjölka med försiktiga tag tills mjölken flödar fritt. Killingen kan ofta tutta själv utan assistans, men i vissa fall behövs en extra hand.
Efterbörden (moderkakan heter det hos människor) brukar komma ut efter max 1-2 timmar, ibland äter geten upp den. Försök att kolla så efterbörden ser hel ut, blir hela eller delar av den kvar i livmodern hotar inflammation och veterinär måste tillkallas.

Det kommer att gå sååå bra, även om det är lika spännande och rörande varje gång :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser