Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garva fiskskinn med fjällen kvar?  (läst 3927 gånger)

Elias Lockne

  • Inlägg: 2
Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« skrivet: 02 jun-20 kl 19:20 »
Hej, är ny här så vet inte riktigt hur forumet fungerar, men lär mig gärna om jag gjort något tokigt!

Har börjat garva fiskskinn, hittills bara abborre, med olja och äggula med rätt bra resultat, men undrar över några saker och nu frågar jag er med mer i kunskapsbanken:

Vilken typ av fisk tycker du gör sig finast som garvat fiskskinn? Abborren är fin, men tycker den förlorar sina fina mönster när man fjällar den.

Vilket leder till min andra fråga, kan man garva ett fiskskinn med fjällen kvar? Ser framför mig att det skulle kunna ha blivit riktigt snyggt om det funkade.

Allt gott vänner!

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-20 kl 19:30 »
Förr använde dom skinn från lake till fönster.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Elias Lockne

  • Inlägg: 2
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-20 kl 21:24 »
Förr använde dom skinn från lake till fönster.

Riktigt vackra skinn på Laken! Måste läsa på lite om den, har aldrig fiskat upp något liknande!

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-21 kl 14:42 »
Förr använde dom skinn från lake till fönster.

kan du snälla berätta lite mer om detta. Jag har blivit jätte nyfiken!

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-21 kl 16:56 »
kan du snälla berätta lite mer om detta. Jag har blivit jätte nyfiken!


Har inte så mycket mer att berätta dock. Vet att lakskinn användes förr då dom är starkast av våra fiskar och en tacksam matfisk. Laklever tillsammans med gås lever sågs ju som det finaste på ett matbord.

Här fiskar man lake nu. Riktigt tuff att flå. Men man vill nog ha skinn från lakar av lite storlek. Här är dom sällsynt. Man blir glad om man får en 1-2 kg till en middag.
Ibland blir dom felkrokad, det är deras natur dock. Man dunkar i botten för att locka tills dom. Det är så honorna signalerar sin position eller lägger rom. Och då simmar en hane snabbt dit och lägger sig på kroken. Vilket resulterar i felkrokningen.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/fiskeutrustning__pirkar__balanspirkar__drag__hav__pimpelspon/93944690
Till vänster i den annonsen kan du se hur ett äldre fiskeredskap för laken ser ut. Rätt så brutal.

Samer kan nog berätta mer gissar jag mig till. Dom har ju fiskat lake i alla tider.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #5 skrivet: 30 jan-21 kl 17:07 »
men hur använde man skinnet till fönster??

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #6 skrivet: 30 jan-21 kl 17:23 »
men hur använde man skinnet till fönster??

Misstänker dom spändes och spikades fast i en ram. Troligtvis på uthus. Dasset kanske?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

tamburin

  • Inlägg: 8
  • Tidens tro drabbar människan.
    • Småland
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #7 skrivet: 21 feb-21 kl 17:09 »
Jag rekommenderar varmt Lotta Rahmes bok om att garva fiskskinn.
Finns att köpa på nätet.
Där står mer än allt man behöver veta för att lyckas  :)

Anita Kalla

  • Inlägg: 1
SV: Garva fiskskinn med fjällen kvar?
« Svar #8 skrivet: 24 nov-23 kl 11:55 »
Hej,
ang fiske av Lake så klubbade man den genom tunn is på hösten.
Har fileat och rensat barnens och barnbarnens abborrfångst från sommaren. Behåller fjällen på, torkar dem och gör ngt ”konstfärdigt” istället.
Pennställ? Tar också reda på fenorna.
Har haft Lotta Rahmnes böcker sedan början av 90-talet, men inte förrän ca 7 år sedan fick jag tillfället att gå en helgkurs i Överkalix under hennes ledning. Tacksam för det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 4 användare
GE202, xaelanar, Palle500, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser