Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta getter?  (läst 10122 gånger)

tessiem

  • Inlägg: 693
Äta getter?
« skrivet: 08 apr-07 kl 08:29 »
Ingen etisk fråga..
Utan mer..Gör någon det? Är det gott? Kommer folk att tycka att man är sinnesjuk?

För vår plan är att ha en mindre gård ( förhoppningsvis ca13ha) med självhushåll & vi har då räknat på att ha får, getter, ko, gris, ankor & höns (och mina hästa som inte är till mat  ;D)

Men nu när jag läser på forumet så får jag intrycket av att det inte är ngn som har sina getter till slakt?

Är det så?

Vem vet.. när jag väl får min gård så kanske jag inte heller lyckas slakta ett endaste litet djur.. getter är ju sååå söta. Men det är ju får & kalvar också.. Min man tycker iaf nte att vi ska ha djur som vi inte har nytta av (det räcker med hästarna som kostar en del) & jag håller med honom om det.

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
Re:Äta getter?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-07 kl 08:53 »
Halloj
Vi har våra getter till slakt. vi har livdjur och slaktar av överskottet och det fungerar bra
lycka till
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-07 kl 09:23 »
 Visst är det väl flera här på Alternativ som äter getter?
Jag har själv aldrig ägt en get ännu mindre ätit någon, men skulle gärna vilja prova!
 Jag förstår att det tydligen inte finns marknad för killingkött? Eftersom de allra flesta med mjölkgetter (i större skala i alla fall) avlivar bockkillingarna direkt. Jag önskar det funnes folk som ville äta getkött för jag får nästan ont i magen när jag tänker på vilket slöseri det är med LIV. Ville man bara föda upp killingar till slakt så finge man alldeles säkert köpa killingar från getgårdar, ägarna borde väl bli glada att även bockkillingarna kom till användning?
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Äta getter?
« Svar #3 skrivet: 08 apr-07 kl 10:59 »
Hej!

Vi har ätit mycket get, bock och killingkött. Köttet är snarlikt rådjur.  Killing var ju festmat redan på bibelns tid.

En anekdot i sammanhanget. Jag satt på ett möte med diverse charkfabrikanter, och vid kaffet berättade en av dem att en krögare han kände ringt och frågat följande: Jag ska ha en ingenjörsmiddag, och de vill ha rådjurssadel men jag får inte tag på tillräckligt, vad göra?
Ta getsadel i stället, ingen märker någon skillnad!

Ungrare och mellanösternfolken m fl äter mycket get.  Man kan säkert få tag på bockkillingar, och föda upp till slaktdjur att sälja till dem.

Edgar


Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #4 skrivet: 08 apr-07 kl 11:27 »
Vår tanke är att överblivna bockkillingar ska hamna i frysen.
I Danmark äter de mycket get. Jag hade funderingar på att ta in någon getras som hade större slaktmassa men reglerna är minst sagt vedervärdiga för att få in dem... Kostar skjortan...

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Äta getter?
« Svar #5 skrivet: 08 apr-07 kl 12:23 »
Jamenvisst! Håller med! Jag ville ha in dansk nubisk,,men det verkar ju stört omöjligt! Särskilt om man bara ska ha till husbehov( typ 2 getter & 1 bock!)

Vår tanke är att överblivna bockkillingar ska hamna i frysen.
I Danmark äter de mycket get. Jag hade funderingar på att ta in någon getras som hade större slaktmassa men reglerna är minst sagt vedervärdiga för att få in dem... Kostar skjortan...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #6 skrivet: 08 apr-07 kl 22:01 »
Det är jättegott!  Särskilt om man vet att de levt och dött på ett bra sätt, gör man det hemma har man ju full kontroll.  Köttutbytet per satsat kilo foder var i min flock ungefär hälften mot fårens.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #7 skrivet: 12 apr-07 kl 15:08 »
De som blir för många hamnar i frydsen för vidare transport till grytan. Äter ofta get/bock-kött och tycker det är gott!
Med mycket ris av olika slag och ett ballanserat givande av kraftfoder blir köttet t o m godare än rådjurskött. :)

Varför vill Du "gå över sundet efter vatten" när vi har både jämtget (har själv detta) och göinge get nära till?
Dessa är också anpassade till vårt klimat, sunda och härdiga och lättfödda (i alla fall om Du har skog). ???

Jag tycker mycket om att krydda med Enbär (eller årsskott inbundet i lakansväv), Svarta vinbärsblad alt. saft. och litet lavenelblommor (Det är extra bra till bockkött) samt Rosmarin, Salvia och Vitlök.
Det är också gott att koka köttet med aprikos, äpple, citron plommon och körsbär eller slånbär och lagerblad.
För övrigt är det gott att severa marrinerade späda granskott och musöronstora björkblad, som pikels till köttet.(( Jag vet vad jag skrivit och menar det. ;)))
Gör gärna en stuvning på nässlor, kirchkål och gräslök till, nu på våren.
Getkött går bra att steka medan min erfarenhet är att bockkött
gör sig bäst som kokt.

Mina vänner äter get med förtjusning om de inte är vegisar.
Men man blir nig sedd lite som galen av de som tropr sig veta vad man "kan" äta och inte.
Ser fram emot att å pröva kallrökt getkött till vintern!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Äta getter?
« Svar #8 skrivet: 12 apr-07 kl 15:35 »
De säljer indrefile av get här på ICA. Har bara gjort kalops på det men det var jättegott.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #9 skrivet: 12 apr-07 kl 19:07 »
De som blir för många hamnar i frydsen för vidare transport till grytan. Äter ofta get/bock-kött och tycker det är gott!
Med mycket ris av olika slag och ett ballanserat givande av kraftfoder blir köttet t o m godare än rådjurskött. :)

Varför vill Du "gå över sundet efter vatten" när vi har både jämtget (har själv detta) och göinge get nära till?
Dessa är också anpassade till vårt klimat, sunda och härdiga och lättfödda (i alla fall om Du har skog). ???



fast då Göinge och jämtget är utrotningshotade så kommer iaf. inte jag att äta dom. Däå är det bättre att äta av raser som inte är utrotningshotade fram till dess att rasernas fortlevnad är säkrad.
Så är det ju dessutom rejält mer kött på ex. Boer än på Göinge.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Äta getter?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 19:22 »
Hej! Tack för tipsen om kryddning osv!
Jag vill ha nubisk för kött (eller Boer) & en svensk för mjölk.
Mkt för att jag tycker att Boer & nubisk ser såååå häftiga ut men också för att det är mer kött på dem...


De som blir för många hamnar i frydsen för vidare transport till grytan. Äter ofta get/bock-kött och tycker det är gott!
Med mycket ris av olika slag och ett ballanserat givande av kraftfoder blir köttet t o m godare än rådjurskött. :)

Varför vill Du "gå över sundet efter vatten" när vi har både jämtget (har själv detta) och göinge get nära till?
Dessa är också anpassade till vårt klimat, sunda och härdiga och lättfödda (i alla fall om Du har skog). ???

Jag tycker mycket om att krydda med Enbär (eller årsskott inbundet i lakansväv), Svarta vinbärsblad alt. saft. och litet lavenelblommor (Det är extra bra till bockkött) samt Rosmarin, Salvia och Vitlök.
Det är också gott att koka köttet med aprikos, äpple, citron plommon och körsbär eller slånbär och lagerblad.
För övrigt är det gott att severa marrinerade späda granskott och musöronstora björkblad, som pikels till köttet.(( Jag vet vad jag skrivit och menar det. ;)))
Gör gärna en stuvning på nässlor, kirchkål och gräslök till, nu på våren.
Getkött går bra att steka medan min erfarenhet är att bockkött
gör sig bäst som kokt.

Mina vänner äter get med förtjusning om de inte är vegisar.
Men man blir nig sedd lite som galen av de som tropr sig veta vad man "kan" äta och inte.
Ser fram emot att å pröva kallrökt getkött till vintern!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-07 kl 22:13 »
Ja, man äter väl inte avelshonorna i första hand.  Håller helt med Mmmm, den som vill bevara en ras gör rätt i att använda deras produkter.  Tänk på hur våra svenska allmogeraser har uppkommit!  Ingen dans på rosor precis, varken för folk eller fä.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #12 skrivet: 13 apr-07 kl 10:29 »
Visst om det blir en bock över att man kan äta den.
Men har man planerat en viss konsumtion och ev. försäljning av köttet så tror jag inte dessa raser (göinge) räcker till innan stammen blivit större. 2006 fanns endast 150 exemplar registrerade och om man då äter låt säga tio om året så kommer vi snart ta kål på stammen istället.
Då kan köttraserna vara ett alternativ under tiden man bygger upp stammen.
Så tänkte iaf. jag.....

Almásy

  • Gäst
Re:Äta getter?
« Svar #13 skrivet: 13 apr-07 kl 11:06 »
Det är inte de vuxna avelsdjuren som skall ätas upp. Tio bockkillingar om året bland göingegetterna kommer inte att ha någon som helst negativ inverkan. I själva verket är det nog fler per år som "blir över". Ta sedan alla killingar bland lantrasgetterna som avlivas så fort som möjligt i de stora besättningarna. Det finns massor av material för uppfödning. Att importera getter vore vansinne. Visst ger köttraser bättre utbyte av kött, men om man bara har getterna för självförsörjning, så är det väl inget större problem?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Äta getter?
« Svar #14 skrivet: 13 apr-07 kl 11:31 »
Inte sjutton är getter ett monogamt djur, det blir som sagt lite pojkar över, det heter inte bock för ingenting.

Getter förökar sig!

Ju fler besättningar ju bättre för rasens överlevnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Äta getter?
« Svar #15 skrivet: 13 apr-07 kl 11:50 »
Jag tror så här. Alla raser av produktionsdjur som inte hålls som produktionsdjur kommer att att minska tills de fördärvas av inavel. Det finns inte tillräckligt många som vill hålla gosegetter/kor/grisar.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #16 skrivet: 13 apr-07 kl 12:19 »
Ok, så om jag känner för uppfödning av "köttdjur" för slakt så skulle det alltså vara bra för rasen (Göinge) att jag använde dem???
Då blir det ju både billigare och enklare då det är fruktansvärt svårt och dyrt att få in från Danmark.
Någon som vet hur många kilo kött man får ut av en slaktfärdig Göingebock och vid vilken ålder är det bäst att slakta dem??
Hör gärna fler synpunkter ang. att använda våra gamla lantraser för köttproduktion....
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 12:20 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Äta getter?
« Svar #17 skrivet: 13 apr-07 kl 12:29 »
Visst finns det en kritisk gräns för populationer, men den är inte alltid så väldigt stor, ett tusen djur, som man håller bokförd i t.ex genbank, bör lätt kunna klara sig, flera projekt som finns är hobbyinriktat.

Bevara en ras som ingen eller få vill ha är naturligtvis svårt, biologin är inte statiskt, det försvinner raser då och då, som det gjort i alla tider.

Sönderavel är lika vanligt bland produktionsdjur, den genetiska basen kan vara smal.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Äta getter?
« Svar #18 skrivet: 13 apr-07 kl 12:45 »
Visst finns det en kritisk gräns för populationer, men den är inte alltid så väldigt stor, ett tusen djur, som man håller bokförd i t.ex genbank, bör lätt kunna klara sig, flera projekt som finns är hobbyinriktat.

Även dessa hobbyister håller till stor del djuren för småskalig produktion. Jag tror inte det finns någon genbank med tusen djur som hålls bara som sällskap.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Äta getter?
« Svar #19 skrivet: 13 apr-07 kl 13:11 »
Djur hålls av många anledningar och det är inte skarpa gränser mellan, det kan vara sällskap, locka folk till övernattning just där för de trevliga djuren, djurpark, allt tänkbart.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Äta getter?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-07 kl 15:13 »
Någon som vet hur många kilo kött man får ut av en slaktfärdig Göingebock och vid vilken ålder är det bäst att slakta dem??

Nu har jag bara svensk lant. Men som jämförelse, tog jag mina småbockar vid 2,5-3 månader (innan dom börjar betäcka hit och dit) förra året och dom vägde mellan 10-13 kg slaktade.

Senare tillägg: Att i Sverige lagligt kastrera är dyrt. Lönar sig inte till slakt.
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 15:16 av Gruff »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #21 skrivet: 13 apr-07 kl 18:29 »
Vad betyder "kastrera lagligt" ?  I vilken lag står det hur det ska utföras ?
Måste man har veterinär ?

"Kastrering ska alltid utföras av veterinär"
står att läsa i Djurskyddsbestämmelser Får och Get.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #22 skrivet: 13 apr-07 kl 19:03 »

Sönderavel är lika vanligt bland produktionsdjur, den genetiska basen kan vara smal.
Ja, se bara på kor.  Visst finns det en svart-vit ras där de i stort sett är genetiska helsyskon allihop?

(Hur 17 gör jag nu för att få in ett citat till?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #23 skrivet: 13 apr-07 kl 19:04 »
(Nej, jag hittar inte funktionen!  Kan nån lära mig?)

tillägg: i Frankrike har många kallblodhästraser bara räddats (efter att dom inte behövts mer i jordbruket) genom slaktuppfödning.
Inte medvetet förstås, men när man senare ville återskapa/bevara  rasen, då var man glad över den breda avelsbasen man hade kvar.
Tack slaktuppfödning, som sagt.
Ja, hur är det med vår svenska ardenner?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #24 skrivet: 13 apr-07 kl 19:07 »
Ok, så om jag känner för uppfödning av "köttdjur" för slakt så skulle det alltså vara bra för rasen (Göinge) att jag använde dem???
Tja, det blir ju några fler djur i landet, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #25 skrivet: 13 apr-07 kl 19:17 »
om man har bockar som ... ska slaktas ändå, så är det bra att kastrera dom tidigt -då lägger dom på mer vikt.
-Gör dom??

Men att slakta betesdjur på hösten hör ju till den gamla hushållningen.

Egentligen beror det nog på hur mycket man är beredd att offra på ett intresse.  Vill man bara ha köttet, så torde det vara köttdjur som gäller.  Troligen inte getter alls...  Men vill man vara med och rädda en av våra gamla raser, så kan man väl kombinera, och acceptera det mindre ekonomiska utbytet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #26 skrivet: 13 apr-07 kl 22:46 »
Att hålla de övertaliga djuren (oftast bockar) in i november  (i mellersta götaland) går bra om man har gott om gran, något tall eller fur som omväxling. Man får ge god havrehalm som grov foder och något betfor och kanske mycket litet vetekli som kraft foder.
Att hålla dem längre och slakta senare lönar sig inte och det blir krongel med kylan också.

Jag har prövat att kastera med vertinär hjälp, både med öppen och sluten teknik. Jag gör inte om det!!! :(
 Det är hur som helst plågsamt för djuret med transport, sövning och läkning.
Sedan är det riskabelt att söva getter, de är generellt mycket känsliga för sömnmedel och vad varje individ tål eller behöver för att bli tillräkligt lungnad eller smärtstillad går inte att helt säkert säga med getter.
Att smaken blir annorlunda på bockarnas kött, vid deras brunst stämmer nog om de kommer åt att dricka getternas urin, men jag har mina separerade från getterna. Då kommer heller inte heller viktnedgången att bli ett stort problem, iaf som jag har märkt.
Mina getter brukar killa kring påsk och får gå kvar hos geten max 3 månader. Då flyttar jag över dem till "ungherrarnas" område.
Visst stångas de en del men inte alls så som om de känner getternas lukt.
Jag har serverat bockkött som kommit från en treårig okastrerad bock som de sista två veckorna fått extra saltat hö och havre halm samt stora mängder vatten. Köttet kokte jag med lammkryddor och lite lavendelblomma samt enbär.Till detta serverade jag min speciella "skogspikels" och rönnbärsgele.
Mina vänner åt regält och berömde den mustiga smaken på rådjuret! ;)
I år gav mina getter mig sex killingar, en var en flicka! Manligt överskott? ::)
Men de skall inte frysas in, de skall köras in! :D
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #27 skrivet: 13 apr-07 kl 22:48 »
Förlåt mig! Det skall vara tall eller sälg som omväxling, inget annat!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #28 skrivet: 14 apr-07 kl 00:29 »
Ok, dags att börja leta dam till min göingebock Nisse då.
Att kunna vara med i bevarande arbetet tycker jag är bra och kul. Om det då dessutom är bra att kombinera det med mitt intresse för självhushållning så blir det ju en lysande kombination  :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #29 skrivet: 14 apr-07 kl 05:08 »
Även jag har ätit rådjur i tron att det var get och inte märkt något!  :D
Men de skall inte frysas in, de skall köras in! :D
Alla fem?  Vilket maffigt ekipage!  Jag ska hänga på Körtråden i höst!

Å, jag kan inte undanhålla er den här historien:

Jag hade besök av en kusin med man och barn, och gjorde så gott jag nånsin kunde med först getpromenad och sedan grillad getstek och kokt potatis.  Efter måltiden lutade sig mannen tillbaka i stolen och sa:
"Jaha du, Trollmor, det var gott det här. - Apropå det, getkött - kan man äta det?"
Hans grymma hustru sade:
"Det har du ju just gjort!"
Han såg ett ögonblick alldeles förbluffad ut, och stämde sedan in i det allmänna gapskrattet.
 :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #30 skrivet: 14 apr-07 kl 10:46 »
Glömde säga att den treåriga okastrerade bocken gav ca 30 kg rent kött vid slakten, alltså ben, innälvor och hud samt skalle oräknat! :)

Trollmor! Nej, inte alla fem- det finns en kärvänlig ungherre från förra året oxå att tillgå. Då blir det ett dubblerat trespann!  :D Vad det nu kan heta?
Men det blir en samling profeter som kommer att se framtiden an ;) nämligen David, Samuel, Set, Mose, Sebulon och Sakarija.

Har även prövat att mala bockköttet och blanda i lite hackat tökt sidfäsk och morötter samt lök och enbär i smeten och sedan kokt frikadeller av det. Tyvärr tog de slut snabbare än vad jag ville, men det gjorde inte illa att känna deras smak!

Till sist vill jag citera en bok vars författare jag glömt men boken heter Bondens år, tror jag.
" Om slakt:- Slaktdagen är den jävligaste dagen på hela året!"  :'(
Visst klarar man det och man är ju hela tiden medveten om djurets "plats i produktionen" men roligt eller lätt är det inte!
Därfäör är det min mening att man skall se till att hatillräckligt med hjälp både"ute"- med slakten och inne- med matlagning och servering. Det stödet behöver man verkligen.

Sedan menar jag även att det inte är bra att slakta under tiden juni - slutet av september (i götaland).
Köttet blir lätt inte så bra och hudarna angrips raskt av äckliga flugor.  >:( Dessa spar man ju gärna och bereder till pålskinn!
Skulle man sedan var allt för ivrig med kniven och sprätta i sig själv så läknar såren sämre under denna årstid.  :(
Sår som på hösten skulle räcka att teipa ihop, kan på sommaren behöva sys och då har vi genst en helt onödig tidsförlust dessutom.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #31 skrivet: 14 apr-07 kl 12:39 »
Glömde säga att den treåriga okastrerade bocken gav ca 30 kg rent kött vid slakten, alltså ben, innälvor och hud samt skalle oräknat! :)

Trollmor! Nej, inte alla fem- det finns en kärvänlig ungherre från förra året oxå att tillgå. Då blir det ett dubblerat trespann!  :D Vad det nu kan heta?
Men det blir en samling profeter som kommer att se framtiden an ;) nämligen David, Samuel, Set, Mose, Sebulon och Sakarija.

 

Vad ditt spann heter beror helt på hur du har dem förspända. kör du dem i par framför varandra så heter det bara sexspann. Har du dem tre i bredd så heter det Trojka - fyra i bredd också.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Äta getter?
« Svar #32 skrivet: 14 apr-07 kl 13:10 »

Sedan menar jag även att det inte är bra att slakta under tiden juni - slutet av september (i götaland).
Köttet blir lätt inte så bra och hudarna angrips raskt av äckliga flugor.  >:( Dessa spar man ju gärna och bereder till pålskinn!

Vad är pålskinn? Aldrig hört uttrycket!

Edgar

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #33 skrivet: 14 apr-07 kl 22:32 »
Till Edgar med personlig ursäkt!
Det ärfullt förståligt att Du inte hört det uttrycket förut- det är inte ett uttryck utan snarare ett fall av "nedtryck".
På mitt tangentbord ligger bokstaven "å" preecis ovanför tecknet för ljudet "ä". Det blev fel nedslag helt enkelt och då min biologiska pc inte har ett fullödigt stavningspogram installerat så för blev det orättat.
Rätt ord är således PÄLSSKINN inget annat.

Jag ber än en gång om ursäkt men om jag skulle se till att allt jag skrev blev rätt stavat, skulle jag inte skriva alls men det gick t.o.m. att tänta på Unniveritetet med "denna dåliga uppfostran" även om examinatorerna ibland måste ringa mig och fråga vad bokstävssamlingarna stod för!

Berätta gärna om Du hellre vill att jag avslutar mitt skrivande här, än att Du får ha lite besvär med gissningslekar då Du läser mina inlägg!!!
Jag lovar inte att sluta skriva men jag kan ha det i åtanke.

                           Med förstående hälsningar
                            ( och troligen fler stavfel)
                             Torptomten
PS Kanske också måste tydliggöra att det var get/ bockhudarna som jag avsåg att användas till pälsskinn-alltså ine flugorna. ;)
Detta var ju även det otydligt skrivet! DS
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #34 skrivet: 15 apr-07 kl 06:57 »
Torptomten:  Det borde heta sexspann, om Du tänker köra alla sex tillsammans.  Låter mycket spännande!  Men vad har Amos och Habackuk gjort för ont som inte får vara med?

Att slakta under sommaren är inte idealiskt, men går om man beter sig som en afrikan:  Stycka klart och ta hand om allt samma dag.  Att "arbeta på egen hand" med vassa verktyg bör alltid undvikas... :-[

Balbina:  Jag som trodde att "trojka" betydde just att de var tre!  De romerska fyrspannen brukar ju i alla fall kallas fyrspann.  Och jag har aldrig hört annat än "sexspann" för den enstaka tokskalle som provat att köra sex hästar i bredd.  (Nej, nej, det var inte körsvennen som kallades sexspann...)

Edgar:  Det undrade jag också.

Torptomten igen:  Aha.  Allt har sin förklaring, utom det oförklarliga.  Nej, vi vill inte att Du slutar skriva.  Fortsätt dock gärna att förklara när vi inte begriper!  :D

Och då blir det ett PS till Ditt förra inlägg:  Även skinnen måste tas om hand samma dag, egentligen före köttet, om man "slaktar på afrikanskt vis".

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #35 skrivet: 15 apr-07 kl 11:17 »
Ja, det är riktigt att skinnen måste tas om hand ursnabbt om man slaktar på sommaren men redan efter 30 min var skinnen så fulla av flug-äggs-drivor att jag fick skura dem med en blandning av ljummet vatten, T-sprit och såpa för att få dem rena innan jag saltade in dem.
Nu är de fina och mjuka- bra till västar, handskar och tofflor eller om de sys sammn till en stor en stor fäll.

Vi slaktade många djur den dagen ( av tvingande skäl) och trotts att mina vänner är mycket vana slaktare och det fanns flera andra till hjälp också, kom deras skärsår att bli fler än de slaktade djuren, innan den långa och mörka dagen var slut.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Äta getter?
« Svar #36 skrivet: 15 apr-07 kl 11:25 »
Till Edgar med personlig ursäkt!
Det ärfullt förståligt att Du inte hört det uttrycket förut- det är inte ett uttryck utan snarare ett fall av "nedtryck".
På mitt tangentbord ligger bokstaven "å" preecis ovanför tecknet för ljudet "ä". Det blev fel nedslag helt enkelt och då min biologiska pc inte har ett fullödigt stavningspogram installerat så för blev det orättat.
Rätt ord är således PÄLSSKINN inget annat.

Jag ber än en gång om ursäkt men om jag skulle se till att allt jag skrev blev rätt stavat, skulle jag inte skriva alls men det gick t.o.m. att tänta på Unniveritetet med "denna dåliga uppfostran" även om examinatorerna ibland måste ringa mig och fråga vad bokstävssamlingarna stod för!

Berätta gärna om Du hellre vill att jag avslutar mitt skrivande här, än att Du får ha lite besvär med gissningslekar då Du läser mina inlägg!!!
Jag lovar inte att sluta skriva men jag kan ha det i åtanke.

                           Med förstående hälsningar
                            ( och troligen fler stavfel)
                             Torptomten
PS Kanske också måste tydliggöra att det var get/ bockhudarna som jag avsåg att användas till pälsskinn-alltså ine flugorna. ;)
Detta var ju även det otydligt skrivet! DS

Hej!

Inte illa ment, men det finns så många specialuttryck och termer inom olika verksamheter och även landsändar, därav min fråga. Nyfikenhet är en dygd, åtminstone vad gäller ord.

Till exempel finns det något här i Bohuslän man kallar skal, med låååååångt a, men den a-varianten som finns i skall.  Övriga Sverige kallar dem blåmusslor.

Ett fantastiskt innovativt ord jag stötte på här på forumet, som förmodligen också är ett felslag är AUTOMAGISKT!!

Fortsätt skriv, om jag inte begriper frågar jag. Du får ta det som att folk är intresserade av vad du skriver! För så är det!

Edgar


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #37 skrivet: 15 apr-07 kl 19:13 »
Vi slaktade många djur den dagen ( av tvingande skäl) och trotts att mina vänner är mycket vana slaktare och det fanns flera andra till hjälp också, kom deras skärsår att bli fler än de slaktade djuren, innan den långa och mörka dagen var slut.
Ja, brådska och vassa verktyg är ingen bra kombination.  Tur att ingen gjorde illa sig på riktigt!  Skar av ett helt finger eller så...

Djuren brukar inte heller gilla när det försvinner många på en gång.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #38 skrivet: 15 apr-07 kl 19:15 »
Fortsätt skriv, om jag inte begriper frågar jag. Du får ta det som att folk är intresserade av vad du skriver! För så är det!

Edgar

Ja, just det!  Vi vill faktiskt ta del av Dina kunskaper, det är därför vi frågar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Äta getter?
« Svar #39 skrivet: 15 apr-07 kl 22:41 »
Jag fick slakta en killing i värsta värmen i somras. Skinnet hamnade i frysen så fort det släppte från kroppen. Och så hade jag fyllt tvättgrytan ute med iskallt vatten från källan. Styckade direkt från kroken och la delarna i det kalla vattnet och inte en fluga kom nära något kött som smakade precis som vanligt. Jag gör likadant med kanin och fågel efter det, om det är varmt. Ner me't under vattenytan bara. Flugorna hittar inte köttet, utan surrar som ett moln över äckelpåsen bara. Ja, alltså....pappsäcken där allt läbbigt hamnar  :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #40 skrivet: 16 apr-07 kl 03:23 »
Ja, flugorna följer lukten av skinn och inälvor.  Flyttar man undan dem snabbt behöver man nog inte vattnet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bonnmora

  • Inlägg: 31
Re:Äta getter?
« Svar #41 skrivet: 16 apr-07 kl 08:07 »
Nerpackat i mina Flyttkartonger har jag många goda recept
på getkøtt,lyckades få tag i franska get recept,
Getkøtt ær gott,men det har aldrig varit svenskarnas favorit,
men i andra lænder finns en annan getkultur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #42 skrivet: 16 apr-07 kl 19:27 »
Prova även recept för rådjur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #43 skrivet: 17 apr-07 kl 15:55 »
Om recept: Det går oxå att använda recept för hjort eller älg med lyckat resultat! Fler recept skadar inte att få ta del av!! De som har "sina egna knep" kan väl berätta dem för oss andra?! :D

Gruff :
Hur blir köttets kvallitet om det "iskallvatten-läggs"?
Blir det torrare då när det tinat, efter infrysningen? Tinade Du skinnet sedan och salltade in det eller hur hanterade Du det senare? ??? För övrigt har jag inte tänkt på  möjligheten av  dessa lösningar tiigare men de verkar ju mycket praktiska om man måste slakta  i sommar- värmen!!! :)

Trollmor mfl: Det var som jag skrev tvingande skäl  >:( >:( >:(som gjorde att vi tvangs ta bort så många djur på samma onda dag :'(.
Men att inte ha hanterat den då akuta och svåra situationen på detta sätt, hade nog i längden, varit mer ont för djuren än som det nu blev. Det är dock inget som jag vill tvingas till igen! :(
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Äta getter?
« Svar #44 skrivet: 17 apr-07 kl 18:07 »
Torptomten:  Ja, jag såg att Du skrev "tvingades".  Jag bara tyckte synd om Dig och Dina djur.  Hoppas det går bättre i framtiden!!

Recept för kyckling, som jag använde på getstekar m m:

Gnid in rikligt med grovt salt på ytan.  Låt ligga ett dygn eller två.  (I plastpåse, det saftar!)  Lägg ner i kokande vatten som precis täcker.  (För att lättare mäta vattenmängden brukade jag doppa ner köttet i den gryta där det skulle koka, så ramlade överskottssaltet av, och sen lyfta upp köttet och ta märke i grytan hur mycket vatten som behövdes för att det skulle täcka när köttet kom i igen.  Och så i med nytt, osaltat vatten!)  Koka tills det lossnar från benet.  Låt svarla i spadet.  Lyft upp och skiva kallt på smörgås.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser