Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med bevel...  (läst 1535 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Det här med bevel...
« skrivet: 10 nov-09 kl 14:18 »
 Ni som är vana maskinklippare, hur gör ni med bevel på era skär?
Mina korsningsfår har tät finfibrig ull och jag upplever att maskinen ibland behöver "tugga" för att komma in i ullen, än värre blir det väl nästa år när lammen kommer att få en 50%ig Merinobagge till far.
 Skulle det fungera bättre med skär med längre bevel än "normalt"?
Sen till nästa fråga: Det finns bara utvängda skär med lång bevel, är det mycket svårare att undvika klippskador med utsvängt skär?
                                             Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

agge

  • Inlägg: 231
SV: Det här med bevel...
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 19:06 »
Jag använder gärna utsvängda skär.
Tycker att det  blir mindre med klippskador med de utsvängda  skären.
Jag klipper fåren stående i klippstol (om det kan ha nån betydelse ) o använder vanlig kökssax vid juver o där jag tycker det är svåråtkomligt
ett + är att det blir lite längre ull kvar på djuren med de utsvängda skären nu på vintern.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Det här med bevel...
« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 22:48 »
Har ingen aning om vad BEVEL är. Känns lite fånigt, men.......

sheep shearer

  • Inlägg: 25
SV: Det här med bevel...
« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 23:46 »
Låter inte som bevel är problemet om det tuggar troligtvis att du har för dåligt tryck på över skäret elr ojämt tryck,som gör att ull kommer in mellan överskärret och underskärret, men finns skärr med längre bevel men dom blir bra mkt spetsigare och risken blir bra mkt större för klippskador eftersom det lättare hakar i ojämheter på djuret kör själv aldrig med mer än 5 mm bevel max men för det mest med 3-4 brukar tunna ur tänder på skärret istället men här finns det liten länkar om skärr

http://www.shearingworld.com/Sic/combcutter.pdf
http://www.shearingworld.com/Training/comb_preparation.htm

Mvh Magnus   

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Det här med bevel...
« Svar #4 skrivet: 11 nov-09 kl 15:21 »
Låter inte som bevel är problemet om det tuggar troligtvis att du har för dåligt tryck på över skäret elr ojämt tryck,som gör att ull kommer in mellan överskärret och underskärret, men finns skärr med längre bevel men dom blir bra mkt spetsigare och risken blir bra mkt större för klippskador eftersom det lättare hakar i ojämheter på djuret kör själv aldrig med mer än 5 mm bevel max men för det mest med 3-4 brukar tunna ur tänder på skärret istället men här finns det liten länkar om skärr

http://www.shearingworld.com/Sic/combcutter.pdf
http://www.shearingworld.com/Training/comb_preparation.htm

Mvh Magnus   

Tack för svaren!
Jag har precis köpt min första klippmaskin (har klippt för hand tidigare), hur vet jag/justerar jag om trycket är ojämt?
 Om jag skruvar åt hårdare så går ju skären varma, beror det på klantig klippare som låter maskinen gå "i luften" ibland istället för i ullen när hon står och måttar hur hon ska klippa härnäst ;)
Jag har nämligen ett svagt minne från en klippkurs jag gick för länge sedan att det var väldigt viktigt att ha skären i ullen hela tiden för att dom inte skulle bli slöa...
 Finns det skär att köpa med urtunnade tänder?
Jag har Ovina nybörjarskär som jag tror det är medium bevel på.
                          Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

sheep shearer

  • Inlägg: 25
SV: Det här med bevel...
« Svar #5 skrivet: 12 nov-09 kl 00:09 »
ne det får göra själv men på ett utsvängt skär som charger är tänder redan tunnare från början än ett rakt har jag så tycker att du absolut ska prova med ett utsvängt, men så är frågan hur många får har du som du ska klippa hur mkt skärr går det åt ? ska du ha många kan du beställa från england dom är mkt billigare där än här i sverige, sen har du rätt man ska ha saxen i ullen hela det kyler, får man fåga vart du skickar dina skärr på slippning ? sen attt skörren blir varma beror på att dom börjar bli slöa brukar byta mina överskärr ca 2 gång i timmen och underskärr varannan timme  under normala omständigheter ibland mkt oftare

Mvh Magnus     

agge

  • Inlägg: 231
SV: Det här med bevel...
« Svar #6 skrivet: 12 nov-09 kl 19:07 »
Hur många får klipper du innan du byter skär ?

sheep shearer

  • Inlägg: 25
SV: Det här med bevel...
« Svar #7 skrivet: 12 nov-09 kl 21:55 »
beror helt på vad är förf år och hur dom är men klipper men på  40-80 på ett underskärr och bytt överskärr en 5-6 gånger om dom är bra i ullen ibland kanske det bara stoppar 5-10 får men slippar mina skärr själv så byter alltid så fort dom börjar tugga elr går för varma.

Mvh Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Beate Falk, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser