Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandishöna ? eller Isbar  (läst 1837 gånger)

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Blandishöna ? eller Isbar
« skrivet: 24 sep-07 kl 14:47 »
Jag fick en höna av en kompis när jag fyllde år och den skulle vara en Australorp hade
säljaren sagt till henne. hade henne i två år och hon la jätte fina gröna  ??? ägg......
nu när jag läst lite runtom på forumet så undrar jag: KAN verkligen blåa australorpar
lägga gröna ägg eller var det så att det kan ha varit en isbar...? dom är ju lika dom två raserna i den färgen har jag sett...
Tyvärr togs hönan Beda av rävskrället förra året  :'( men jag kan inte sluta fundera på hur det igentligen var.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

camizz

  • Inlägg: 55
  • Djur camilla
Re:Gröna ägg
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 15:29 »
aroucana lägger gröna ägg? ???
vill ha många hönor

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:Gröna ägg
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 15:39 »
jo det vet jag, men det gör ju isbar med...
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Gröna ägg
« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 16:15 »
Renrasiga australorp. värper inte gröna ägg.
Australorp. värper ljusbruna ägg oavsett färg på fjäderdräkten.
Det kanske var en blandras eller kanske en isbar.
Isbar är mindre/lättare i typen än australorp.
Fjäderfärgen blå (grå) finns ju hos många raser.
Vad det var kan ju bara uppfödaren veta, kan du inte få tag i uppfödaren och fråga?
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 16:16 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:Gröna ägg
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 16:30 »
jo det är klart men jag tror inte han minns...han föder upp en hel massa olika fåglar och raser och det här var ju två år sen.
Men hon var mindre än mina blomme så då var det väll säkert en Isbar höna.
Där gick man i två år och trodde man hade en australorp... ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Gröna ägg
« Svar #5 skrivet: 25 sep-07 kl 21:48 »
Eller var det en korsning Australorp/någon grönvärpare? Anlaget för grönvärpning är ju dominant, så det räcker med att en tupp med sådana anlag parade sej med en Australorp-höna. Vad gäller äggfärg är tuppar en x-faktor, det syns aldrig förrän i kyckling-generationen om hönsägaren slarvat med rasrenheten hos sina tuppar, och då är det för sent.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
Re:Gröna ägg
« Svar #6 skrivet: 26 sep-07 kl 07:36 »
Den behöver inte vara blandning, för Isbar som ska vara grå ger avkomma även fram i vitt och svart. De svarta är väldigt lika Australorp.
Jag vet jag har haft bägge delarna.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:Gröna ägg
« Svar #7 skrivet: 26 sep-07 kl 08:21 »
Tack för era svar! I slutändan gissar jag på Isbar.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 5 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Gröfre Slissing, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser