Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygge av vindskydd inför vintern  (läst 2125 gånger)

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
Bygge av vindskydd inför vintern
« skrivet: 17 jul-19 kl 22:57 »
Hej,
Har fyra tackor och en bagge som jag skall bygga ett vindskydd för inför vintern (de är utegångsdjur). Tänker mig 5x3m så är det väl tilltaget för fyra tackor (med förhoppningsvis lamm i mars/april).

Min fråga, fungerar det att ha vanlig jord som golv, dvs marken som den är, och sedan bygga upp ströbädden uppepå detta? Grus/makadam och/eller betongplatta vet jag är ett bra alternativ men betongplattan kommer andra vintern är tanken.

Må väl

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bygge av vindskydd inför vintern
« Svar #1 skrivet: 17 jul-19 kl 23:32 »
Min fråga, fungerar det att ha vanlig jord som golv, dvs marken som den är, och sedan bygga upp ströbädden uppepå detta?

Ja.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bygge av vindskydd inför vintern
« Svar #2 skrivet: 18 jul-19 kl 07:45 »
Svaret på din fråga är ja. Tänk dock på att vindskyddet bör ligga i anslutning till en inhägnad åker, så du får nytta av näringen i fårgödseln när du skördar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bygge av vindskydd inför vintern
« Svar #3 skrivet: 18 jul-19 kl 11:43 »
Det är ju inte stort om du tänker dig ha lammboxar där inne, men du kanske har ett stall också?

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Bygge av vindskydd inför vintern
« Svar #4 skrivet: 21 jul-19 kl 00:40 »
Det är ju inte stort om du tänker dig ha lammboxar där inne, men du kanske har ett stall också?
1.5x1.5m är minimimåtten för lammningsboxar så får med råge plats med två stycken i utrymmet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser