Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 4922 gånger)

DobDanes

  • Gäst
.
« skrivet: 01 nov-11 kl 21:38 »
.
« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 13:55 av DobDanes »

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 21:55 »
Om det vore jag, så skulle jag låta dem gå ihop i tre veckor och sedan flytta hanen till egen inhägnad. Då har honan en vecka i lugn och ro innan nedkomst och du riskerar inte omedelbar omparning. Honan brunstar dagen efter hon fött, och går hon i inhägnad är det inte säkert du upptäcker ungarna genast. Honungar kan gå med sin mamma så länge de håller sams och har nog med plats. Hanungar kan gå med pappa innan de är könsmogna, men jag skulle inte chansa... Mina gotlandshanar har gått tillsammans till slakt (ca 20v.) om de inte varit aggressiva mot varandra, men de blir könsmogna ganska sent jämfört med produktionsraser.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #2 skrivet: 01 nov-11 kl 22:00 »
Du kan ha hane och hona tillsammans i max 3 veckor från första parningen. När honan föder är hon mottaglig för betäckning vilket hanen utnyttjar. Detta resulterar i att du har en ny kull ungar 30 dagar senare.
Unghanar kan normalt gå tillsammans upp till ca 15 veckors ålder. Honor kan normalt gå tillsammans fram till slakt. Att ha dem tillsammans med modern kan göra henne aggresiv eftersom hon vill vara i fred. kaniner är kolonidjur och inte flockdjur.
Lycka till
Gösta

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #3 skrivet: 01 nov-11 kl 22:01 »
som sagt ::)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 22:19 »
Jag har alltid honor och hanar åtskilda. Vid parning släpper jag in honan till hanen och låter de gå samman ett par dagar. Du kommer att se om hon släpper till och han gör det han skall. (det brukar normalt ske inom den första minuten) Efter detta släpper jag tillbaka honan i sin egen bur, med ev tidigare kull. Ungarna låter jag gå tillsammans med honan i ca: 8 veckor=normalt slaktfärdiga. Ca: 6 veckor efter nedkomst släpper jag in honan till hanen igen. Skall man behålla vuxna ungar skall man sära hanar och honor vid tre månaders ålder. Det finns två skäl till att hålla dem särade. Det första är att honan inte skall bli dräktig direkt medan hon redan har en kull. Det andra är att det finns risk att honan kastrerar hanen, även om jag aldrig har varit med om det.
Min bästa ägodel är min vedspis!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #5 skrivet: 02 nov-11 kl 07:59 »
Du har fått flera bra tips redan men jag vill också tillägga att jag rekommenderar att man delar på han- och honungar vid 8v. Honorna kan gå kvar med mamman om hon orkar, men ofta vill mamman få vila ut efter 8v med bråkiga kids.

Kaniner kan bli könsmogna mycket tidigt. En 8v holländarhane och en 12v hermelinhona fann kärleken i lekhagen 2007 hos mig :-(. Sedan dess har jag strikt könsseparation från 8v, tidigare om hanen börjat visa starka drifter (då brukar mamman ändå bli så less på na).
//Lina

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 08:47 »
Tack så jätte mycket för era svar, nu ska jag börja tänka om lite och läsa på skillnaden om kolonidjur och flockdjur...

Sydtobak-hur menar du, är kaninerna slaktfärdiga vid 8 veckors ålder  :o ?
Är det någon speciell ras, eller menar du att du slaktar dem vid 8 veckors ålder, det kan ju inte finnas mycket kött på dem då  :-[ o:).
Jag tänkte nog slakta vi 5 månaders ålder.
Givetvis beroende på vilken ras du har. Har du exempelvis gotländsk så växer den lite långsammare. Jag har vädurshane och lantrashonor. Där går det att börja slakta efter ca: två månader. Tillväxten är ju givetvis även avhängigt av hur mycket kraftfoder du ger. Med i huvudsak hö fodring kommer de inte växa så fort.
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #7 skrivet: 02 nov-11 kl 09:15 »
Givetvis beroende på vilken ras du har. Har du exempelvis gotländsk så växer den lite långsammare. Jag har vädurshane och lantrashonor. Där går det att börja slakta efter ca: två månader. Tillväxten är ju givetvis även avhängigt av hur mycket kraftfoder du ger. Med i huvudsak hö fodring kommer de inte växa så fort.
Det måste vara små kaniner med mest ben som du slaktar. T o m produktionsraser under optimala förhållanden brukar slaktas vid ca 16 v ålder. innan dess har de inte musklat på sig ordentligt och har sin bästa tillväxtperiod framför sig. Att slakta vid 8 v är väldigt oekonomiskt.

På djur som man bara ger lite eller inget kraftfoder, t ex gotlandskaniner, kan man snarare räkna med slakt vid 20-24 v ålder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 14:55 »
Romantiska Ideer, ja.

 o:)

Du flyttar honan till hanen...

Honan brunstar om en timme efter födeseln.

Hon orkar inte i ländgen med massor med ungar

och inte du heller.

För kaniner är könsmogna innan dom ger bra slaktkroppar.

Du behöver funderar över flera burar plus en bur för sjukdomsfall/Karantän.

Vintern är en bra tid för läsning, sedan kan du bygger  till försommaren

;)
Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 18:59 »
 När honan föder är hon mottaglig för betäckning vilket hanen utnyttjar. Detta resulterar i att du har en ny kull ungar 30 dagar senare.

Hur många kullar skulle det bli????  Funderar på att bygga ett hägn som mina hönor,får och även några kaniner kunde va i under sommaren.(CA 0,2ha)  Men om man har en hona och en hane tillsammans klarar hon då sommaren eller blir det för mycket för henne? Fångar ju in dom till vintern och då får hon ju vila.
Undrande FIAT....
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 19:04 av Fiat »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 19:07 »
Nej, honan klarar inte det. Och inte ungarna heller, de kommer att växa mycket dåligt om de har så många syskon att konkurrera om mat och uppmärksamhet med. Du kan ha honan och hanen ihop i tre veckor, om de kommer överens, men sedan bör de delas på, annars är det djurplågeri enligt min mening. Och dessutom är det mycket dålig ekonomi i att hålla kaniner på det sättet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 19:28 »
Jo, honan och ungarna tar skada i det vilda. Det är därför som vi trots allt inte har miljarder kaniner i Sverige. Och vi vill ju att våra tamdjur ska ha det bra. Och att de har det som sina vilda släktingar innebär ofta inte att de har det bra. Vilda djur har en kort förväntad livslängd, har ofta problem med undernäring och drabbas av sjukdomar för att de har ett tufft liv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 19:50 »
Men, nog måste de vilda kaninerna ha någon sorts spärr mot "överfödande"?  I annat fall skulle det ju inte bli några vilda kaniner alls?

Jag vill också gärna veta mera om skillnaden mellan kolonidjur och flockdjur!  Är båda sociala djur?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #13 skrivet: 08 nov-11 kl 23:23 »
Kaninpopulationer i det vilda "kraschar" med jämna mellanrum när kolonin blir för stor. Sjukdom eller svält. Precis som för smågnagare som ex sork.

Kolonidjur kan jämföras med människor i städer :-). Bor tätt i samma byggnad (tunnelsystem) men individer eller familjer har egen lägenhet (håla).
//Lina

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #14 skrivet: 09 nov-11 kl 08:20 »
Sedan tror jag de vilda tar några täta kullar när det är gynnsamnt. Inte året om. Och så överlever ju inte alla ungar heller.
Kaninuppfödare och pelargontant.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #15 skrivet: 09 nov-11 kl 08:49 »
kaninavel.... jag lägger in lite av mina frågor med :D

hur snabbt är dom i slakt vikt om dom får grovfoder och kraft?

Vad får man betala för en bra hona och en bra hane?

Är dom svåra att slakta/ta ur/bereda?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #16 skrivet: 09 nov-11 kl 08:57 »
Det måste vara små kaniner med mest ben som du slaktar. T o m produktionsraser under optimala förhållanden brukar slaktas vid ca 16 v ålder. innan dess har de inte musklat på sig ordentligt och har sin bästa tillväxtperiod framför sig. Att slakta vid 8 v är väldigt oekonomiskt.

På djur som man bara ger lite eller inget kraftfoder, t ex gotlandskaniner, kan man snarare räkna med slakt vid 20-24 v ålder.
Din första fråga besvarade jag tidigare i tråden.

Avelskaniner kostar ca 200-600 kr beroende på ras, andra kvaliteter, efterfrågan osv.

De är lätta att slakta. Äldre hanar har skinn som är segare, lämpar sig bättre för beredning, men är också lite svårare att flå. Det finns bra beskrivningar på hur man slaktar kaniner i tidigare trådar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #17 skrivet: 10 nov-11 kl 15:47 »
kaninavel.... jag lägger in lite av mina frågor med :D

hur snabbt är dom i slakt vikt om dom får grovfoder och kraft?

Vad får man betala för en bra hona och en bra hane?

Är dom svåra att slakta/ta ur/bereda?


Beror på ras och region och människans inlärningsförmåga.


/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #18 skrivet: 10 nov-11 kl 16:34 »
Min granne åkte en gång iväg för att få parat honan.
De släppte ihop de en eftermiddag/kväll, nästa morgon var honan död :(

Så jag och min granne låter de bara gå i hopa i ca 15 minuter.
Händer inget testar vi några dagar senare.



Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaninavel i pytteskala
« Svar #19 skrivet: 10 nov-11 kl 17:37 »
Oj, tack för varningen ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 7 användare (2 dolda)
Corvus, Radar, Gröfre Slissing, Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser