Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som skäller  (läst 6939 gånger)

enSAM

  • Inlägg: 48
    • -
Hund som skäller
« skrivet: 19 sep-10 kl 18:43 »
Hej!
Har en kompis som har en Tax som skäller hela tiden som den sitter i bilen, stillastående som rullande bil, dom har provat allt men utan resultat. Vattenflaska av blommtyp, elektrisk myggdödare mm. Några tipps vore bra.

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: Hund som skäller
« Svar #1 skrivet: 19 sep-10 kl 20:55 »
Skällhalsband. Är någon citrondoft som sprutas under hakan när hunden skäller.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hund som skäller
« Svar #2 skrivet: 19 sep-10 kl 22:21 »
Skällhalsband. Är någon citrondoft som sprutas under hakan när hunden skäller.

Fast om hunden är stressad fattar den inte att det otäcka beror på att den skäller. Den blir bara mer stressad, eller så drabbas den av inlärd hjälplöshet. Orkar inte leta upp länkar till artiklar och undersökningar nu.

Jag skulle satsa på klickerträning. Gå in på www.canis.se, där finns både artiklar, utrustning och böcker. Dessutom ett forum, där man kan få bra svar på sina frågor.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Johan1986

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Hund som skäller
« Svar #3 skrivet: 19 sep-10 kl 22:59 »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hund som skäller
« Svar #4 skrivet: 20 sep-10 kl 00:39 »
börja med att ta reda på VARFÖR hunden skäller.. av glädje?oro?stress? öva sen hunden att vara tyst och beröm när den gör rätt.. inga bestraffningar för det hjälper inte!   öva hunden korta stunder och sen längre allt eftersom ni gör framsteg... finns alltid en orsak till en hunds beteende..
Fjäderfän och kaniner

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund som skäller
« Svar #5 skrivet: 21 sep-10 kl 17:09 »
börja med att ta reda på VARFÖR hunden skäller.. av glädje?oro?stress? öva sen hunden att vara tyst och beröm när den gör rätt.. inga bestraffningar för det hjälper inte!   öva hunden korta stunder och sen längre allt eftersom ni gör framsteg... finns alltid en orsak till en hunds beteende..

Bra råd! Lite fler tankar kommer här:
Jag gissar på att beteendet startar redan inomhus innan ni går ut till bilen, i vilken sinnesstämning är hunden i då?
Börja med att analysera problemet och se efter när hunden börjar stressa upp sig. Det är i där ni måste börja träningen.
 

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Hund som skäller
« Svar #6 skrivet: 21 sep-10 kl 21:46 »

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund som skäller
« Svar #7 skrivet: 30 sep-10 kl 09:33 »
elektrisk myggdödare?   

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Hund som skäller
« Svar #8 skrivet: 30 sep-10 kl 11:01 »
elektrisk myggdödare mm.

Jag hoppas du skojar. Skulle jag se något sådant skulle jag ringa polisen och anmäla för djurplågeri. Stackars hund!!!  >:(
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: Hund som skäller
« Svar #9 skrivet: 30 sep-10 kl 11:09 »
Låter för mig för mig som om ni har:
1. en stressad hund
2. en hundägare som inte vet mycket om hunduppfostran
3. ett beteende som (ev) är väl inövat och som kan bli svårt att få bukt med också av den orsaken
Så:
1. ta reda på vad som är orsaken till stressen (som tidigare sagts) och se om det kan åtgärdas. Kanske blir hunden lugnare t.ex. i knät på en pasagerare, på golvet inne i bilen eller i en liten, mörk katt/hund bur? Kanske kan man öva med stillastående bil och ingen förväntan - in och ut ur bilen (inkl tid till att vara lugn i bilen) typ 100 ggr - utan resa.
2. ta hjälp av nån som faktiskt kan sina saker och inte behöver ta hjälp av verktyg så som elektrisk.... vad det nu var.  >:( Träna "tyst" kommando i helt andra situationer. Om hunden inte klarar det när det t.ex. ringer på dörren är sannoligheten att den plötsligt skall fatta och lyda i bilen myket liten.
3. när ni har ett SANT "Tyst"-kommando - alltså att hunden VERKLIGEN förstår vad det betyder - ge hunden "en annan uppgift" under resan. T.ex. träna "ligg kvar" med huvudet mot marken (kräver koncentration av hunden + att det är svårt att skälla samtidigt). Om det är överkurs i detta fall så varför inte köra lite "vacker tass" eller liknande till hunden vant sig av med att skälla i bilen.

Detta tar LÅÅÅNNNGGG tid och MMMYYYCCCKKKEEETT motivation och konsekvent handlande att genomföra. Man måste ha massor av både tålamod och känsla om man skall komma någon vart. Lycka till! // Lundahund
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Snoken

  • Gäst
SV: Hund som skäller
« Svar #10 skrivet: 03 okt-10 kl 11:56 »
En grej som jag har märkt att funkar på vissa hundar är att säga tvärtom vad folk oftast gör.
När hunden skäller säger man oftast TYST! eller liknande. Då lär sig hunden att "tyst" betyder "fortsätt skälla" eftersom det sällan har avsedd effekt. Säg istället "skall" när hunden skäller, och var snabb om hunden tystnar för en enda sekund och säg "tyst" och beröm. Förvänta dig inte att hunden sitter tyst i flera sekunder, du måste vara snabb som attan och upprepa när hunden börjar skälla igen.
Men förstås gäller det ju också att ta reda på vad problemet är- är hunden frisk? Är det stressad för att den har ont nånstans? För lite motion?
Min terrier kan också vara stressad i bilen när man kör genom stan eller förbi något intressant ställe och vill upp i alla fönster och titta. En lagom liten bur till honom i bilen funkade - då har han mycket mindre utrymme att ansvara över och håller sig helt lugn. För mycket intryck är alltså hans stress-knapp och det är samma sak på träningar och utställningar, dit kommer buren med också som han får vara i när han inte förväntas göra något. Passivitetsträning funkade inte så bra på honom så då blev buren vår lösning.

Snoken

  • Gäst
SV: Hund som skäller
« Svar #11 skrivet: 03 okt-10 kl 11:59 »
...min erfarenhet av just tax är också att de är ganska skälliga och att ägarna som oftast är jägare, inte lägger ner mycket krut på lydnadsträning i vardagen, "det är ju en jakthund"... Tax är väldigt ovanligt på agilitybanor, lydnadsprov eller andra bruksgrenar. De används nästan bara till praktisk jakt är min erfarenhet, och i skogen är det ju ofta en bra egenskap om dom skäller när det ska ställas djur osv.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #12 skrivet: 07 okt-10 kl 18:00 »
Såg att andra skrivit det men vem fan använder en elektrisk myggdödare på en hund?
De kanske ska börja med en hundkurs och lära sig varför hunden skäller istället för att bestraffa ett beteende de inte ens vet vart det kommer ifrån?
En hund kan bli mycket rädd om den bestraffas med smärta och det kan mycket väl vara så att den vantrivs i bilen om den alltid fått skäll där.

Be dem söka hjälp hos någon som kan träffa hunden, en pedagog eller någon på en lokal hundklubb. Det är alltid störtomöjligt att veta varför en hund skäller om man inte kan se deras beteende live.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Hund som skäller
« Svar #13 skrivet: 08 nov-10 kl 15:49 »
Jag antar att det är en jakt tax som man har till sälskap?  Det är inte lätt att aktivera en hund som är avlad på jakt gå den trött? Ska du då gå ca 8 h om dagen?  Jakthundar behöver stimulering genom nos aktiviteter enkla övningar är att gömma godis slänga ut godis på gräsmattan osv. Tänk även på att en tax ska springa runt i skogen och skälla de där 8 timmarna.

Jakthundar avlars ofta på skälliga egenskaper då ingen jägare vill ha en hund som inte skallar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hund som skäller
« Svar #14 skrivet: 08 nov-10 kl 19:15 »
Lär hunden att ligga på golvet framme på passargerarsidan. Det är mycket svårt att skälla där nere, i allafall i början. Stimuli utifrån är lågt och det krävs en del koncentration från hundens sida för att kunna ligga där. Passa då på att skapa den nya vanan UTAN skällande.
Om du har en medpassagerare så kan den helt enkelt lägga fingrarna runt munnen på hunden och säga tyst (eller nej kanske?) Ett kommando som betyder "Håll käften" helt enkelt. :o ;D ;D
Se till att hunden sammankopplar liggandet på golvet med att inte skälla.

På detta vis så slipper man iallafall höra skällandet när man sitter och kör. ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund som skäller
« Svar #15 skrivet: 08 nov-10 kl 19:22 »
På detta vis så slipper man iallafall höra skällandet när man sitter och kör. ;)

Och krockar man så behöver man inte oroa sig för skällande alls i framtiden. Om man ens överlever själv när den flygande hunden farit fram.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #16 skrivet: 08 nov-10 kl 20:40 »
Vallhunden menade nog på golvet framför sätet jämte förarsätet. Jag har själv vant min hund att ligga där när vi åker i bil utan kombiutrymme. Där ligger han absolut säkert vid en krock. Dessutom, som Vallhunden skrev, kan hunden inte se ut genom bilrutorna.

Edit: Nä, det skrev visst inte Vallhunden, men jag antar att det är det som menas...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund som skäller
« Svar #17 skrivet: 08 nov-10 kl 20:48 »
Seriöst, en hund som färdas i bil ska vara bältad alternativt sitta i bur eller bakom lastgaller i kombiutrymmet för att det ska anses säkert.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hund som skäller
« Svar #18 skrivet: 08 nov-10 kl 20:53 »
Citera
En grej som jag har märkt att funkar på vissa hundar är att säga tvärtom vad folk oftast gör
.

Helt klart, en matte/husse som vrålar TYYYYYYYYST är för hunden samma som att "vi skäller tillsammans"

obs. inte riktad till TS utan allmän notering bara  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #19 skrivet: 09 nov-10 kl 19:39 »
.

Helt klart, en matte/husse som vrålar TYYYYYYYYST är för hunden samma som att "vi skäller tillsammans"

obs. inte riktad till TS utan allmän notering bara  :)
Sorry för OT men nu påminde du mig om en text jag läste för några år sedan som fick mig att känna mig som en idiot till hundägare!
Den beskrev väldigt tydligt hur en typisk situation i mitt hem såg ut från hunden sida sed!

*Pling plong på dörren*
Hysteriska skall från hunden.
Jag går mot dörren och skriver: SKÄLL INTE FÖR FAN! TYYYYST! med all fokus riktad på just dörren.
Hunden tänker: Gud va  bra, hon skäller också på dörren!

Sen blir jag plötsligt arg på hunden som inte fattar ett jota
"vi hade ju så kul som sprang och skällde mot dörren tillsammans" :P

Ush, det blev snabbt ändring i rutiner när jag läst den texten, haha

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Hund som skäller
« Svar #20 skrivet: 09 nov-10 kl 19:55 »
.

Helt klart, en matte/husse som vrålar TYYYYYYYYST är för hunden samma som att "vi skäller tillsammans"

obs. inte riktad till TS utan allmän notering bara  :)

Det där är nog något som dom flesta gör fel,det var samma här,egentligen är det helt logiskt men det tänker man inte på i stundens hetta
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: Hund som skäller
« Svar #21 skrivet: 10 nov-10 kl 11:28 »
Nu slänger jag väl in en fackla i en redan brinnande eld, men jag blir så dj-la trött på folk som tror att hundar förstår vad man säger till dem...  (:)

En hund måste TRÄNAS - och med massor av pedagogik bakom. Vissa saker är enkla - lära en Drever att spåra vilt eller en Malle att kampa - men det mesta ligger inte helt naturligt och måste TRÄNAS in i en hjärna som är utvecklad för andra uppgifter och för kommunikation på ett helt annat sätt.
Tänker folk inte alls? Tror de att de fått en fyrbent människa vid sin sida? Hur skall en hund förstå "TYST!" när de inte TRÄNAT in det som ett KOMMANDO?  ???

Sen blir det allt enklare för var kommando du drillar in i din hunds vokabulär och lägger du ner tillräckligt mycket tid och energi så skulle jag nog säga att många hundar uppe i 8-10 års ålder förstår en hel del - mycket baserat på ditt kroppsspråk naturligtvis, men det räknas också. Min snart 12 år gamla Malle hemma är numera klok som en korp - men både hon och jag har fått kämpa för att det skall bli så.

På tal om bakvänd pedagogik; Min kära men inte helt genomtänkta svärmor säger gärna "Nu är det bra!" när hon vill att hundarna skall sluta med något - vad säger ni om det?  ;)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hund som skäller
« Svar #22 skrivet: 10 nov-10 kl 12:08 »
Citera
På tal om bakvänd pedagogik; Min kära men inte helt genomtänkta svärmor säger gärna "Nu är det bra!" när hon vill att hundarna skall sluta med något - vad säger ni om det?

Du säger ju själv.... dom förstår inte ORDEN, dom hör på tonfallet...det är samma med hästar, man pratar ju inte TILL DJURET man pratar till sig själv, orden hjälper oss att förstärka vårt kroppsspråk.. Tex. det är inte hästen som blir lugn av att du pratar lugnande till den, det är ditt eget kroppsspråk som formar sig till orden som kommer ur munnen...

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #23 skrivet: 10 nov-10 kl 13:15 »
Nu slänger jag väl in en fackla i en redan brinnande eld, men jag blir så dj-la trött på folk som tror att hundar förstår vad man säger till dem...  (:)

En hund måste TRÄNAS - och med massor av pedagogik bakom. Vissa saker är enkla - lära en Drever att spåra vilt eller en Malle att kampa - men det mesta ligger inte helt naturligt och måste TRÄNAS in i en hjärna som är utvecklad för andra uppgifter och för kommunikation på ett helt annat sätt.
Tänker folk inte alls? Tror de att de fått en fyrbent människa vid sin sida? Hur skall en hund förstå "TYST!" när de inte TRÄNAT in det som ett KOMMANDO?  ???

Sen blir det allt enklare för var kommando du drillar in i din hunds vokabulär och lägger du ner tillräckligt mycket tid och energi så skulle jag nog säga att många hundar uppe i 8-10 års ålder förstår en hel del - mycket baserat på ditt kroppsspråk naturligtvis, men det räknas också. Min snart 12 år gamla Malle hemma är numera klok som en korp - men både hon och jag har fått kämpa för att det skall bli så.

På tal om bakvänd pedagogik; Min kära men inte helt genomtänkta svärmor säger gärna "Nu är det bra!" när hon vill att hundarna skall sluta med något - vad säger ni om det?  ;)

Hehe, ser ingen brinnande eld! Tror alla är överens om det där. När man skriker TYYYYYST så hör den ju inte tyst, den hör SKRIK vilket blir det samma den gör: Skäller.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hund som skäller
« Svar #24 skrivet: 10 nov-10 kl 16:46 »
På detta vis så slipper man iallafall höra skällandet när man sitter och kör. ;)

Med ovanstående menar jag att när man stannar bilen och går ur, så kommer hunden garanterat hoppa upp i sätet och sedan kanske skälla igen... Men då har man ju gått ur bilen och slipper höra på det 8)

Visst ligger hunden säkert där nere på golvet och som någon påpekade - den kan inte titta ut och förlora sig i fartens upphetsning och saker som ni kör förbi.

Naturligtvis ska man inte skrika tyst åt sin hund ;D ;D Det är som att skrika "Sov" åt någon - funkar inget vidare ;D
Ett lugnt, bestämt och sakligt kommando är det som krävs.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #25 skrivet: 10 nov-10 kl 16:56 »
Kom på ett tipps jag kan ge och det är att träna kommandot skall!
Jag fick mycket mycket bättre pli på min hunds skällande då jag lärde honom skall och sen ett slutklommande. Jag använde "Schhh" med fingret för munnen, han lärde sig väldigt snabbt och det funkade i de flesta situationer (om han inte var helt galen som när det plingade på dörren).

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hund som skäller
« Svar #26 skrivet: 10 nov-10 kl 17:08 »
Jag hade en jakthund där skallet var det viktiga i själva jakten , så det ville jag inte påverka .
Men han skällde inte heller i bilen .
När han var valp / unghund innan jaktträningen startat såp kröp han under förarsätet och la sig . Där var det tryggt .
Men när vi startade jagt träningen så blev det stress --jakt , jaga , flämt yuippeeee.....--
Och han for som en studsboll i bilen utan kontroll .

Det som räddade både honom och mig var helt vanlig apell dressyr . Innan han fick hoppa in i bilen varvade vi gå fot , sitt , sittkvar hit osv lite grann . Och sedan samma sak framme dit vi skulle . Inte bara släppa rakt ut ur bilen som många jägare gör .
Utan han fick följa fot medan jag strulade på runt bilen och en bit in i skogen innan komandot ja ut å sök .
Då behövde han inte längre vara så nervig för det var ingen bråska .
Plus att kontakten oss emellan funkade så mycket bättre

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: Hund som skäller
« Svar #27 skrivet: 11 nov-10 kl 15:42 »
Du säger ju själv.... dom förstår inte ORDEN, dom hör på tonfallet...det är samma med hästar, man pratar ju inte TILL DJURET man pratar till sig själv, orden hjälper oss att förstärka vårt kroppsspråk.. Tex. det är inte hästen som blir lugn av att du pratar lugnande till den, det är ditt eget kroppsspråk som formar sig till orden som kommer ur munnen...

Hehe, ser ingen brinnande eld! Tror alla är överens om det där. När man skriker TYYYYYST så hör den ju inte tyst, den hör SKRIK vilket blir det samma den gör: Skäller.

Nu måste jag argumentera att hundar faktiskt lär sig ORDEN, inte bara röstläge och kroppsspråk - i alla fall om du faktiskt TRÄNAR din hund. Om jag ropar "Kylskåp!" i en inkallningssituation eller "Stol!" i en situation där jag vill ha tyst på min hund så kommer det inte att fungera. På samma sätt blir mina hundar glada, aktiva och uppmuntrade av "Bra!" - för det har jag tränat in på ungefär samma sätt som man tränar klicker - med godis, lek och kel. Jag kan t.ex. inte säga Bra! till min hund under platsliggning eller när hon gör rätt långt ute i ett sökslag - då använder jag "Fint!" Men nu har ju jag en Malle och de kan sägas vara lite speciella  ;D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hund som skäller
« Svar #28 skrivet: 11 nov-10 kl 16:07 »
Just det där med att lära en hund " ord" kan man ha mycket kul med tex .
Lägg fra en bit godis . Säg till hunden att inte äter du godiset från konsum inte ? som en fråga .
Hunden sitter och drägglar med spaniel ögon .
Så säger du att nä jag bara luras , jag köpte godiset på ica . Och hunden nafsar i sig sin godbit .

Alltså träna in ica som ett varsågod komando .
Brukar gå hem när man har gäster hemma . Och man vill visa lite trick med hunden .
Finns fler liknande trick man kan lära hunden .
Att sas ställa frågor och i frågan "gömma" ett komando .
Tex frågan - hur gör tjejerna på XX skolan ?
Och hunden lägger sig på rygg .
Så visst kan hunden lära sig " ord " Men bara förstå dem efter den betydelse vi lärt hunden att förstå orden på

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #29 skrivet: 11 nov-10 kl 16:23 »
Nu måste jag argumentera att hundar faktiskt lär sig ORDEN, inte bara röstläge och kroppsspråk - i alla fall om du faktiskt TRÄNAR din hund. Om jag ropar "Kylskåp!" i en inkallningssituation eller "Stol!" i en situation där jag vill ha tyst på min hund så kommer det inte att fungera. På samma sätt blir mina hundar glada, aktiva och uppmuntrade av "Bra!" - för det har jag tränat in på ungefär samma sätt som man tränar klicker - med godis, lek och kel. Jag kan t.ex. inte säga Bra! till min hund under platsliggning eller när hon gör rätt långt ute i ett sökslag - då använder jag "Fint!" Men nu har ju jag en Malle och de kan sägas vara lite speciella  ;D

Jo vissa ord lär de sig. Jag lärde min hund: Blå boll, Skon, Skålen och koppen med hjälp av klickerträning.
Ut och mat kunde han ganska snabbt oavsett om jag viskade eller sa det med konstig dialekt :P
Bada var ett ord han kunde MYCKET väl, hehe.

Men jag kan ändå berömma min nuvarnade hund med att säga: Gud du är så homla fuuuuul om jag vill det, bara jag använder mitt "beröm-röstläge".

Det allra viktigaste är väl att inte ta för givet att en hund vet vad man snackar om, och att man inte använder "inte".
Skulle jag sagt: Du får inte ta den blå bollen, skulle min förra hund ha hämtat den blå bollen :) Det var ju det den förstod!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #30 skrivet: 13 nov-10 kl 18:52 »
Instämmer! Om jag inte tänker mig för utan frågar katten om hon vill gå ut på balkongen, så får min hund ett glädjeutbrott. Så "gå ut" uppfattar han alltid, oavsett sammanhang och röstläge!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund som skäller
« Svar #31 skrivet: 13 nov-10 kl 21:41 »
Instämmer! Om jag inte tänker mig för utan frågar katten om hon vill gå ut på balkongen, så får min hund ett glädjeutbrott. Så "gå ut" uppfattar han alltid, oavsett sammanhang och röstläge!

Samma här! Häromdagen skrek jag: Jag står inte UT!
Och sjofs så stod hunden vi ytterdörren med svansstumpen viftandes i hundra knyck!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser