Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  border collie  (läst 5604 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
border collie
« skrivet: 13 dec-09 kl 21:08 »
Är lite sugen på att skaffa en vuxen border collie, men nu till frågan.
Vad krävs för att den ska bli nöjd med livet?

Jag har en liten får besättning på ca 30tackor, jag är hundvan jag hade schäfer innan som jag tävlade bruks med.

Men border collies har jag fått uppfattningen att dom är riktiga arbetsnarkomaner, har ingen erfarenhet av vallning därav skulle jag vilja utbilda mig med en rutinerad hund.

Kräver dom vallning varje dag eller nöjer dom sig med lydnad och promenader och kanske vallning 2-3dagar i veckan.
Beskriv gärna hur ni aktivera er Bc och hur mkt.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter?


Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: border collie
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 12:38 »
Hej
Vad detta en känslig fråga hur ni aktivera era Bc ;D Ni kan väll berätta vad dom behöver för att må bra, jag har bara erfarenhet av andra hundar.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: border collie
« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 14:48 »
Jag har ju ingen Border Collie, utan en Working Kelpie - men de är ju snarlika i temperament.

Min hund vallar LITE varje dag sommartid, då hon hämtar och håller ihop tackorna medan jag gör dagliga kollen på betet - betesflytt är ju inte så ofta. Vintertid är hon bara med och fodrar morgon och kväll då det egentligen bara blir passa grind, hålla undan osv. Som unghund blev det ju mer regelrätt träning i perioder (då träningen passade mognaden) med kanske 3-4 pass per vecka, vissa veckor eller månader ingenting. Nu är hon tre år. Jag har bara ca 25 tackor.

Utöver vallningen så blir det kanske 2 promenader per dag (1 x ca 20 min, 1 x ca 30 min) som ibland inkluderar lite enkel lydnadsträning, och gärna med möjlighet att sträcka ut tassarna ordentligt i ett åker-race. Ibland blir det bara en promenad plus rastning såklart.

Hon är en arbetsintensiv hund, men nöjer sig alldeles utmärkt med detta. Viktigast är nog bara att de inte ges möjlighet att aktivera sig själva, dvs drälla runt själva på gården. Det blir bara problem.

Jag tycker att det låter som att du har alla förutsättningar för att ge en BC ett härligt liv!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: border collie
« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 15:34 »
Jag har en nästan renrasig bordercollie, som har mycket eye, men som aldrig vallar, jag har inte tillgång till får.

Han är 7 år och visar inga tecken på att dra ner på takten, förutom att han går på borelia-behandling, vilket tvingar mig att hålla honom kort.

En bordercollie går enligt min erfarenhet inte att springa trött, hur man än försöker. Man måste ge dem hjärngympa för att de ska bli trötta. Och träna dem i att vara passiva, att göra inget är TRÅKIGT när man är bc. Men om du köper en som är vuxen så är den förhoppningsvis redan tränad i att acceptera att deras människa inte alltid vill vara aktiv med den.

Jag går mellan 1 och 3 h per dag med min hund, promenader plus kissrundor. På promenaderna tränar vi lite apportering, föremålssök, "handling" till agilityn, dvs att fjärrstyra upp och ner på stenar och stubbar, runt träd i rätt riktning osv, lite lydnad och cirkuskonster. Hemma gömmer jag leksaker och skickar honom att hämta en specifik sak, han kan namnet på ett 20-tal föremål. Gömmer också godis och tuggpinnar som han får leta upp.

Dessa saker måste inte ta lång tid. Om du förberett sökövningar hemma, vilket går på 5 min, så kan du laga mat, sitta vid datorn eller vad du vill, och bara skicka hunden att hämta en sak i taget, berömma vid leverans av rätt sak och skicka den efter nästa.

Det bästa är att alltid ha någon form av nyinlärning på gång, det är mycket mer tröttande än att göra något man redan kan. Läs gärna tex Min bäste vän av Marie Hansson, eller gå in på canis.se, där får du många bra träningstips.

Och att lägga tid på att träna hund är bra för människan också, se det inte som något som bara tar tid. Man håller såväl kroppen som knoppen igång, och man får så mycket glädje ut av det.

Och bc är en vek hundras, jag har som princip att alltid ignorera fel, börja om från början och berömma när det blir rätt. Sen har väl tålamodet inte alltid räckt till och man har muttrat något om idiothund... Men min hund känner av om man blir besviken, och ger sitt yttersta för att få beröm. Förutsatt att ingen störning typ moped är i närheten...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: border collie
« Svar #4 skrivet: 15 dec-09 kl 20:03 »
låter som Bc är som vilken arbetande hund som helst, nu ska man "bara" hitta en hund som man trivs med, och en hund som trivs med våra förutsättningar.

Hör ni någon som ska göra sig av med en trevlig Bc så får ni gärna kontakta mig.

Live

  • Gäst
SV: border collie
« Svar #5 skrivet: 15 dec-09 kl 20:23 »
Är lite sugen på att skaffa en vuxen border collie, men nu till frågan.
Vad krävs för att den ska bli nöjd med livet?

Jag har en liten får besättning på ca 30tackor, jag är hundvan jag hade schäfer innan som jag tävlade bruks med.

Men border collies har jag fått uppfattningen att dom är riktiga arbetsnarkomaner, har ingen erfarenhet av vallning därav skulle jag vilja utbilda mig med en rutinerad hund.

Kräver dom vallning varje dag eller nöjer dom sig med lydnad och promenader och kanske vallning 2-3dagar i veckan.
Beskriv gärna hur ni aktivera er Bc och hur mkt.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter?




Kul :D tråd
Är själv i samma tankar men undrar just om den kräver mer än man mäktar med för vallning sker ju inte var dag.
Hjärngympa får den här men kan den ha lata dagar tro?
Ska bli kul att få veta mera av er som har dem på gården.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: border collie
« Svar #6 skrivet: 16 dec-09 kl 18:25 »
Mina BC får ungefär lika mycket (lite) arbete som svekhult-ias Kelpie. Fast utan promenader... :o

Mina BC rastar sig själva i inhängnad trädgård under den mörka årstiden. Det är svart som en kolsäck här hemma, och jag är inte förtjust i att promenera runt i skogen med ficklampa morgon och kväll... ;) På dagarna när jag är på jobbet så är det hundgård som gäller, kvällar och nätter inomhus.

Det är viktigt att en BC har ett arbete som de upplever som meningsfullt. Likaså att det finns regler för när arbete ska utföras och hur det ska göras. Svekhult-ia har så rätt i att en arbetande hund inte ska få drälla runt ensam på gården!!!  Det blir bara en massa olater och hunden lär sig att sysselsätta sig och lösa problem utan sin förare. Det straffar sig hårt när man ska arbeta med hunden!!!

Det är mycket viktigt att en så arbetsfokuserad hund som BC lär sig att inte göra någonting vissa dagar! Det ska kunna gå flera dagar utan någon sysselsättning, utan att hunden går upp i varv och visar stressbeteende. Ju mer man sysselsätter/stimulerar/ aktiverar en BC, ju mer kräver de och ju mer stress visar de upp om de inte får sin aktivering. En Av och På-knapp behövs alltså, som verkligen fungerar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: border collie
« Svar #7 skrivet: 16 dec-09 kl 19:26 »
låter nästan som mina gamla brukshundar var mer krävande än en Bc ??? man kanske inte ska vara så "rädd" för att köpa en Bc ialla fall.
Vallningen lockar mig mer och mer och en ny kompis när man är ute saknar jag oxå.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: border collie
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 19:44 »
BC är en ras som är väldigt "ohomogen" Det finns stora individuella skillnader inom rasen. Skillnaderna kan faktiskt vara större än mellan 2 hundar av olika ras!

Det är viktigt att du får hjälp när du letar hund, så att du hittar en hund som passar dig, ditt arbete och ditt eget temperament och hemförhållanden. Ta med dig någon som har lång erfarenhet av arbetande BC när du ska titta på hunden och se den arbeta. Be att få ha hunden några veckor på prov hemma, för att vara säker på att ni passar för varandra.

Du kan gå in på Svenska Vallhundsklubbens hemsida och titta på Valpförmedlingen. Där annonseras även ut vuxna tränade hundar.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: border collie
« Svar #9 skrivet: 19 dec-09 kl 10:28 »
låter nästan som mina gamla brukshundar var mer krävande än en Bc ??? man kanske inte ska vara så "rädd" för att köpa en Bc ialla fall.
Vallningen lockar mig mer och mer och en ny kompis när man är ute saknar jag oxå.

Jag en god vän som säger att de fem BC hon har nu är mycket mindre krävande än när hon hade två schäfer, nu vallar hon iofs nästan varje dag och tränar och tävlar bruks med två av BCna.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser