Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??  (läst 2242 gånger)

Bluelady

  • Inlägg: 101
    • Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Har nu en fem månader gammal bockkilling.
Han är inte kastrerad och nu börjar det kännas som om han snart skulle kunna börja att betäcka sin mor och halvsyskon.
Det börjar bli brottom med beslut. Hur gör ni??

Dessutom en fråga till.
Om man inte låter brunstiga getter få komma till en bock (och det inte finns någon brunstig bock i närheten) kommer de då att bli oroliga, skrika och föra liv? (Ja, ni som vet hur det kan låta förstår nog min oro :-))

Konstiga frågor kanske men jag försöker att planera lite för framtiden, det får inte bli hur många getter som helst.
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 13:45 »
Killingarna kan bli könsmogna redan vid 3-4 mån och en 5 mån bock skulle jag inte låta gå bland getterna! Att sälja, kastrera eller slakta är väl det man har att välja på. Jag sålde de jag kunde och resten hamnade i frysboxen.
Ja, dina getter kommer att brunsta ca var 3:e vecka och då bräker de mer än vanligt.
« Senast ändrad: 05 aug-09 kl 14:04 av Sussilo »

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #2 skrivet: 06 aug-09 kl 02:14 »
Personligen tycker jag slakt är ett bättre alternativ än att sälja dem till okänt öde.
Tvärr tenderar bockar att bli vandringspokaler... de är sååå söta när de är små men annonseras ut igen efter några månader när man tröttnat eller de blir "besvärliga". Ska du sälja till sällskap är det säkert värt pengen att kastrera dem först.

Och vad gäller getter utan bock - ja, de kommer att skrika var tredje vecka  då de brunstar om de inte får träffa någon bock. Året runt om de är dvärggetter, under ca juli-mars om de är av "nordlig" ras. Ska man ha sällskapsgetter är kastrerade bockar ett klart bättre val än hongetter. :)

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #3 skrivet: 06 aug-09 kl 08:12 »
Bockar är väldigt goda att äta
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #4 skrivet: 06 aug-09 kl 14:35 »
Personligen tycker jag slakt är ett bättre alternativ än att sälja dem till okänt öde.
Samma här!  Dessutom smakar det så extra gott med kött från djur som jag VET var lyckliga hela livet, intill den sista millisekunden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #5 skrivet: 06 aug-09 kl 18:52 »
Oavsett djurslag går alla djur man säljer en okänd framtid till mötes. Som säljare har man ett ansvar att försäkra sig om att ev. köpare har tillräckliga kunskaper om det djur han/hon tänker köpa. Skulle aldrig kunna sälja någon av mina gosepluttar till någon som inte vet vad en vuxen bock innebär. Håller helt med om att kastrater är de bästa sällskaps- och slyröjardjuren och att bockkött är delikat!
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 18:57 av Sussilo »

Bluelady

  • Inlägg: 101
    • Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
SV: När börjar en okastrerad bock smaka för mycket bock då?
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 22:34 »
Min är ju fem månader snart?
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: När börjar en okastrerad bock smaka för mycket bock då?
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 22:36 »
Min är ju fem månader snart?
Den går nog att äta ändå, jag har ätit bockkött från en 7-8 månaders, det smakade supergott.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sussilo

  • Gäst
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 23:18 »
Bluelady, åldern är inga problem, allt hänger på att slakten sker på rätt sätt. Bl.a. att raggen inte får komma i kontakt med köttet, att man är försiktig när man avlägsnar könskörtlar, urin- och gallblåsa så de inte brister, precis som vid all annan slakt. De sista veckorna före slakt gav jag mycket enris till bockarna, det ger en frisk smak på köttet. I veckan har jag ätit rökt bockkött, bocken var 5 år och det var hur gott som helst! Kolla den här tråden.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=67382.0
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 23:30 av Sussilo »

trassla

  • Gäst
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 23:38 »
Känns det inte svårt att äta upp sina killingar? En konstig fråga, men jag bara undrar. :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #10 skrivet: 07 aug-09 kl 00:05 »
Känns det inte svårt att äta upp sina killingar? En konstig fråga, men jag bara undrar. :-[
1.  Här på gettavlan finns det inga konstiga frågor!
2. Den som tycker det är svårt att äta dem, kan ju ge det till hunden.  Huvudsaken är att killingarna/bockarna har det bra hela livet, eller hur?
3. För oss som vill att det kött vi äter kommer från lyckliga djur, är den bästa garantin att vi själva sett allt, och själva utformat förutsättningarna för djurens liv.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #11 skrivet: 07 aug-09 kl 09:15 »
Det ska villigt erkännas att det tog mig ett par år med killingar innan jag lärde mig att äta dem. Senare slaktade vi alla överblivna killingar, både getter och bockar. Hos mig fick köttet av de egna djuren ligga ett tag i frysen och bli "neutrala" innan det tillagades. Men uj, så gott rökt get/bockkött är!
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 10:03 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #12 skrivet: 07 aug-09 kl 10:30 »
För mig tog det flera decennier, från tioårsåldern till trettioårsåldern innan jag kom så långt.  Så den frågan är definitivt varken konstig eller dum!   :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #13 skrivet: 07 aug-09 kl 10:42 »
... och själva utformat förutsättningarna för djurens liv.
Jag vill förtydliga att detta också gäller djurens sista tid i livet, antingen vi beslutar om avlivning på grund av platsbrist eller därför att djuret har blivit sjukt, så menar jag att till själva djurägandet hör också att ha skaffat sig både mental och praktisk kunskap om hur man gör för att på ett ansvarsfullt sätt avliva djuren.  Vi som är djurägare behöver också känna till våra egna reaktioner inför de olika momenten vid avlivning/slakt.  Men till ett ansvarsfullt djurägande hör att kunna, om det blir nödvändigt, själv avliva ett djur utan dröjsmål.  Därför vill jag uppmana Dig att söka kontakt med någon slakterfaren människa som Du får förtroende för, och be att få lära Dig hur man avlivar utan att vålla djuret obehag eller oro.  Det är fullt möjligt att åstadkomma det.

Observera att personen som Du ska lära Dig av, ska kunna, och ha erfarenhet av, just det djurslag som är aktuellt för Dig.  Det skiljer en hel del mellan en gris och en get.

Till sist, min käpphäst:  Djurskötseln går ut på att bereda djuren största möjliga trevnad, och, när det går, även nöje! :D

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #14 skrivet: 07 aug-09 kl 18:10 »
Vi slaktade för första gången 14 bockar vid en ålder på 6-8 månader i fjol höst. Hade aldrig tidigare ätit get/bock kött. Några lår och bogar rökte vi och det var ljuvligt gott. Sadeln har jag stekt i ugnen och det var super gott det med. Jag är ganska kräsen när det smakar "konstigt" eller ovanligt, men detta var verkligen att rekomendera. Har inte slaktat något äldre djur men har nyss pratat med en bekant som  för första gången slaktat äldre djur dvs 8 år osv. De smakade inte dåligt men var något segare köttmässigt. I år kommer vi att slakta samtliga bockar för köttets skull och i år är det 28 st  :D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #15 skrivet: 08 aug-09 kl 22:52 »
28 st är många. slaktar ni själva eller lämnar iväg till slakteri och vad kostar isåfall det?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Hjälp, vad gör ni med era bockkillingar? Säljer, slaktar??
« Svar #16 skrivet: 14 aug-09 kl 19:48 »
Vi slaktar allt själva. Men det finns slakteri som tar emot i våra trakter men jag vet inte vad det kostar.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser