Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering om masonit som undertak  (läst 35410 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Fundering om masonit som undertak
« skrivet: 18 nov-13 kl 21:09 »
Hmmm...Vårt tak är ett tegeltak...undertak av typ listtäckt papp lagt på stickespån som ligger på typ utbakabräder...Funderar lite smått på masonit som läggs på befintligt undertak som då är rensat på typ trekantslister och strö och bärläkt....På takbjälkarna spikas väl då brädor så det blir nedhäng på masoniten...Funderingen är hur man gör mot nocken med masoniten, måste ju bli en glipa...Hur löser man det på vettigt sätt?Kollat nätet men inte hittat något om det...bara att man ska lägga på masonit  :D ...Skickar med en länk till en bild från vi i villa på ett tak som renoveras... Man kan ju tänka då att man lagt masonit där mellan ströläkten,tänka bort den i mitten...

http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Tak/Sa-byter-du-taket-65612

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #1 skrivet: 18 nov-13 kl 21:36 »
Hänger inte med riktigt, hur du har det och hur mycket du tänker rensa bortm av det gamla?

Jag har masonit under pannorna och över nocken la jag lämpligt breda pappremsor. Från masonit till masonit och klämt under ströläkten, på båda sidor liksom.

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #2 skrivet: 18 nov-13 kl 21:44 »
Spån ligger på okantade brädor och sen papp med trekantslister, rätt på spånen och du tänker slita bort listerna och lägga masonit och sen läkta upp och på med pannorna?

Eller de har lagt ett vanligt underlagstak, av papp, rätt på spånen och sen pannor på?

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #3 skrivet: 18 nov-13 kl 21:58 »
Det räcker med att montera masoniten upp mot varandra från bägge sidorna.Sedan kommer ju den längsgående spikläkten på och högst upp mot nocken tar man en bredare läkt tex 45x95mm eller 45x125mm så blir det mer att spika nocken i.Vill man kan man klyva de två översta läkterna i vinkel mot varandra .Övrig läkt brukar jag använda 45x70mm.

Du nämner att spika brädor på takbjälkarna för att få nedhäng på masoniten och det är helt rätt.
Vanligtvis hänger masoniten perfekt mellan takstolarna på cc1200mm.

Kom ihåg att det ska vara oljehärdad masonite ;)

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #4 skrivet: 18 nov-13 kl 23:01 »
Spån ligger på okantade brädor och sen papp med trekantslister, rätt på spånen och du tänker slita bort listerna och lägga masonit och sen läkta upp och på med pannorna?

Eller de har lagt ett vanligt underlagstak, av papp, rätt på spånen och sen pannor på?
  ...Utbakabrädor är ytterbitar på stockar... Ser ut som det ligger ett listtäckt tak under pannorna...Tror bara det varit en lösning för att lägga på takstickorna ....http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/yttertak/listtackning.aspx   

Tanken är att slita bort trekantslisterna som nog gjort sitt dom ligger med ca 60cm avstånd,gamla pappen som ligger på stickespånet får ligga kvar, sedan slå på ca 10cm breda brädor på takstolarna sedan masonit mellan eventullet skarva masoniten om det behövs mellan takstolarna,sedan 45 gånger 70cm som bärläkt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #5 skrivet: 18 nov-13 kl 23:06 »
Det räcker med att montera masoniten upp mot varandra från bägge sidorna.Sedan kommer ju den längsgående spikläkten på och högst upp mot nocken tar man en bredare läkt tex 45x95mm eller 45x125mm så blir det mer att spika nocken i.Vill man kan man klyva de två översta läkterna i vinkel mot varandra .Övrig läkt brukar jag använda 45x70mm.

Du nämner att spika brädor på takbjälkarna för att få nedhäng på masoniten och det är helt rätt.
Vanligtvis hänger masoniten perfekt mellan takstolarna på cc1200mm.

Kom ihåg att det ska vara oljehärdad masonite ;)
...Det som sitter som nockbräda nu är en 24mm tjock och ca 7cm bred bräda lagt platt mot översta pannraden sedan spikad med långa spikar i översta bärläkten...sedan ligger där 3,6kg tunga nockpannor på som trots dom är tunga kan flyga bra i orkanvindarna ....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #6 skrivet: 18 nov-13 kl 23:10 »
Hänger inte med riktigt, hur du har det och hur mycket du tänker rensa bortm av det gamla?

Jag har masonit under pannorna och över nocken la jag lämpligt breda pappremsor. Från masonit till masonit och klämt under ströläkten, på båda sidor liksom.
Aha.. Då borde det bli tätt ju...

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #7 skrivet: 18 nov-13 kl 23:14 »
Masoniteskivorna läggs "liggande" med långsidorna parallellt med nock och takfot då blir måttet perfekt.

Det var inte en så kraftig lösning.Det jag menade var att de ska ligga kloss mot varann högst uppe i nock så gör man när man vill ha en stadig nock på ett plåttak..Skulle ALDRIG komma på tanken att lägga takpannor,faktiskt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #8 skrivet: 18 nov-13 kl 23:43 »
Masoniteskivorna läggs "liggande" med långsidorna parallellt med nock och takfot då blir måttet perfekt.

Det var inte en så kraftig lösning.Det jag menade var att de ska ligga kloss mot varann högst uppe i nock så gör man när man vill ha en stadig nock på ett plåttak..Skulle ALDRIG komma på tanken att lägga takpannor,faktiskt.
...I vissa fall kan nog måttet bli bra på masoniten men som sagt gamla hus följer inga nya mått kan skilja bra mellan takstolarna vilket jag sett...En renoveringstanke kan ju också vara att fortsätta med listtäckningsprincipen med nya trekantslister och använda typ ekonomi ytpapp som används på garage eller uthus som då går upp en bit på listerna sedan en remsa på...Då kan man rulla ut hela längder från nocken och ner...I och med att det redan finns pannor så är det smart att återanvända dom tycker jag..

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #9 skrivet: 19 nov-13 kl 00:08 »
...I vissa fall kan nog måttet bli bra på masoniten men som sagt gamla hus följer inga nya mått kan skilja bra mellan takstolarna vilket jag sett...En renoveringstanke kan ju också vara att fortsätta med listtäckningsprincipen med nya trekantslister och använda typ ekonomi ytpapp som används på garage eller uthus som då går upp en bit på listerna sedan en remsa på...Då kan man rulla ut hela längder från nocken och ner...I och med att det redan finns pannor så är det smart att återanvända dom tycker jag..

Fast mått och skevheter justeras ju med masonitens överlappningar också liksom. Det blir mer pyssel när det görs själv, än om en firma kommer och gör allt i streck.


Är det inte lika bra att slita bort papp och dess lister och göra nytt därifrån? Kanske spånen med? Beror väl på hur det ser ut..

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #10 skrivet: 19 nov-13 kl 00:16 »
Läkten där masoniten skarvas/överlappas i höjdled, behöver ju inte vara över takstolar, om inte resten är väldigt vekt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #11 skrivet: 19 nov-13 kl 00:31 »
Fast mått och skevheter justeras ju med masonitens överlappningar också liksom. Det blir mer pyssel när det görs själv, än om en firma kommer och gör allt i streck.


Är det inte lika bra att slita bort papp och dess lister och göra nytt därifrån? Kanske spånen med? Beror väl på hur det ser ut..
..Rätt bekvämt att låta gammal papp och spån ligga kvar trots halvdant skick på sina ställen...

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #12 skrivet: 19 nov-13 kl 00:40 »
..Rätt bekvämt att låta gammal papp och spån ligga kvar trots halvdant skick på sina ställen...

Jag läktade uppe på spånen, av diverse skäl. Har du bara lite rörlig luft mellan papp och masonit, så är det säkerligen lugnt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #13 skrivet: 19 nov-13 kl 00:51 »
Jag läktade uppe på spånen, av diverse skäl. Har du bara lite rörlig luft mellan papp och masonit, så är det säkerligen lugnt.
Ja just det kan ju kanske bli kondens...Hmmm...krångligt med tak speciellt om det inte är råspontat...men som sagt finns även möjlighet lägga på typ ytpapp av den kraftiga typen...då blir det som innan...

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #14 skrivet: 19 nov-13 kl 01:21 »
Ja just det kan ju kanske bli kondens...Hmmm...krångligt med tak speciellt om det inte är råspontat...men som sagt finns även möjlighet lägga på typ ytpapp av den kraftiga typen...då blir det som innan...

Är ingen papp i ny papp. Plastväv och asfalt typ..

Finns väl såna nya underlagsdukar, som ska vara tåliga och difusionsöppna. Har för mig de kostade som oljehärdad masonit, ungefär.
Men var det inte något sådant någon här inne hade, där getingar tuggade hål? Kanske Halte?

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #15 skrivet: 19 nov-13 kl 11:08 »
Nu kanske jag missförstår något uppenbart, men varför inte bara göra som vanligt?
Väck med pannor och läkt, på med ny underlagspapp ovanpå den gamla, tillbaks med läkt och pannor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #16 skrivet: 19 nov-13 kl 18:02 »
Nu kanske jag missförstår något uppenbart, men varför inte bara göra som vanligt?
Väck med pannor och läkt, på med ny underlagspapp ovanpå den gamla, tillbaks med läkt och pannor.
Du tänker nog på ett tak med spontade brädor som undertak,lätt att fästa vanlig ytpapp där.... Svårigheten med att ha först typ glesa brädor underst sedan stickespån på det ger ett liksom fjädrande undertak, inget att fästa i plus säkerligen mer rörelse...Håller nog inte med vanlig underlagspapp plus att det nog blir ränndalar om man spikar ner vanlig ströläkt där...Sett en lagning som nog snickare gjort med råspont sedan fyllt upp mot underlagstäckning med ihopknycklade tidningspapper för att dom rensat bort stickespånen på ett ställe då för att undvika nivåskillnad.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #17 skrivet: 19 nov-13 kl 18:06 »
Är ingen papp i ny papp. Plastväv och asfalt typ..

Finns väl såna nya underlagsdukar, som ska vara tåliga och difusionsöppna. Har för mig de kostade som oljehärdad masonit, ungefär.
Men var det inte något sådant någon här inne hade, där getingar tuggade hål? Kanske Halte?
Försökt hitta info om dom nya dukarna...verkar som det helst ska vara spont under...sedan sett dukar som hänger fritt mellan takstolar men inte sett pris på dom...Som sagt tuggar getingar upp dukarna är det ju ingen höjdare  :D ...

Broberg

  • Gäst
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #18 skrivet: 19 nov-13 kl 18:46 »
Försökt hitta info om dom nya dukarna...verkar som det helst ska vara spont under...sedan sett dukar som hänger fritt mellan takstolar men inte sett pris på dom...Som sagt tuggar getingar upp dukarna är det ju ingen höjdare  :D ...

När jag kollade, var de där nya, starka dukarna lika dyra som oljehärdad masonit, så jag tog masonit. Är ju en del spik också i gamla stickspånstak..
Sen lite efter, läste jag här om getingarna och kände mig tursam.

Jag såg att en byggfirma la nån sån duk över spånen, vid ett takbyte i somras.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #19 skrivet: 19 nov-13 kl 19:19 »
vårat hustak är som lockpanel vankantade jättebreda och gamla brädor. vi la om taket för 15 år sen bytte någon bräda som var för dålig. sen oljehärdad masonit ströläkt på den sen tegelläkt, upp med gamla tegelpannorna igen. vi la masonit för pappen skulle inte hålla då taket var så ojämt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser