Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera pesto  (läst 9664 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Konservera pesto
« skrivet: 18 maj-07 kl 10:51 »
Har funderat på hur man får peston hållbarare. Den är ju gjord på färskmalda örter och har inte så lång hållbarhet fast den är inlagd i olivolja. Den pesto man köper håller sig mycket längre. Kan man värmekonservera pesto? Men då blir den liksom kokt, eller hur? Fast egentligen måste den köpta peston väl vara konserverad på det sättet, eftersom burken "klickar" när man öppnar den. Vem vet?

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Konservera pesto
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 10:59 »
Hej!

Jag har aldrig upplevd att Pesto med ordentligt mycket olja blir konstig när den lagras kall. Men Du  kan ju försöka sterilisera det hela   för att gå säker.

Lättast att verkställa  med en sterilisationsutrustning; men det borde fungera i vilken stor kastrull som helst. Viktigt är att sterilisationstemperaturen (98 grader) nås i alla delar (läs: pestoglasens mitt)  inom 20-40 minuter. Varken fortare, varken långsamare. Kortare tid  skulle inte nå den rätta temperaturen i peston, längre tid skulle koka allt som Du ju själv kom på.

Det finns kastruller som har inbyggd termometer i mitten och som rymmer ca 5 stora inkokningsglas. Önskade jag hade en sådan faktist. Än nöjer jag mig med att hållbarheten ligger omkring 6-12 månader utan alla åtgärder (förutom renhet).

Du kan ju också experimentera med stabiliserande tillsatser som vitlök i massor, salt, osv.

Lycka till!
Martin

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Konservera pesto
« Svar #2 skrivet: 16 okt-15 kl 23:19 »
Gammal tråd, jag vet. Men jag måste ändå kommentera på konservering av pesto, ifall någon annan läser och vill göra så. Om man använder konserveringsglas med ringar av gummi så blir man besviken. Gummit kommer "smälta" av oljan eftersom det är gjort av latex som är en lipid=fettliknande ämne. "Lika löser lika" kommer hända här. Använd urdiskade burkar med metallock istället. Eller frys in.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Konservera pesto
« Svar #3 skrivet: 26 feb-16 kl 05:56 »
Skall man spara pesto längre så får man frysa, i kylen är hållbarheten max en vecka:

http://extension.oregonstate.edu/fch/sites/default/files/documents/sp_50_701_herbsandvegetablesinoil.pdf

Kommersiella tillverkare sänker pH med vinäger eller annan syra och ser till att använda torra örter för att minska vattenaktiviteten, och får på så sätt längre hållbarhet. Följer man inte de råden, så kan det gå illa:

http://www.marlerblog.com/legal-cases/a-botulism-tale-two-young-women-and-one-jar-of-pesto-sauce/#.Vs_ZukalvO8


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser