Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka nässlor  (läst 5069 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Torka nässlor
« skrivet: 04 maj-14 kl 12:40 »
Vad har ni för bra tips för att torka nässlor?! Testade att torka i torkapparaten förra sommaren, men det tog en halv evighet att få dem torra. Testade att hänga upp stora nässlor i knippen i höbodan som vinterfoder till kaninerna, men samma där. Tog en evinnerlig tid att få torra, så det mesta möglade innan det blev torrt. Så hur gör ni som brukar torka nässlor för att få dem torra någorlunda snabbt och enkelt?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torka nässlor
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 12:57 »
I år torkar jag nässlor i Evermaten och tycker det går bra, de behåller sin gröna färg fint jämfört med hängtorkning. Tidigare år har jag torkat på uppspänt myggnät över element.
Satt torken på 35 grader och 3 h men startade med 30 grader och då tog det ju längre tid, lägger dom luftigt på ollorna, flyttar om dem några gånger under torktiden och vrider ollorna 1/4 varv när jag vandrar förbi torken. Eftertorkar som alltid över kylskåpet ett par dygn innan de läggs i burkar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Torka nässlor
« Svar #2 skrivet: 04 maj-14 kl 13:12 »
Okej... För mig tog nässlorna flera dar att torka i evermaten, medan kirskålen var snustorr på ett par timmar... Får väl testa att torka dem så i år igen, för jag vill gärna ha näringen från nässlorna till vintern. Förvälla och frysa lär det väl också bli en del, men det blev så trångt om frysutrymme när ena frysen tvärdog...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Anna Frida Johansson

  • Inlägg: 17
SV: Torka nässlor
« Svar #3 skrivet: 21 maj-14 kl 20:09 »
Jag lägger mina på tidningspapper eller nät inomhus i solen och rör om två gånger om dagen.
Torra på några dagar och jag har aldrig varit med om att dom blir dåliga.
Lycka till!

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Torka nässlor
« Svar #4 skrivet: 17 mar-16 kl 08:33 »
Jag hängde knippen på ett snöre över kaminen. Funkade fint trots att jag inte eldade (det var ju sommar :) )

Hur förvarar man torkade smulade nässelblad?
Jag har använd glassburkar och plastpåsar men det är lite för mycket plast för att kännas helt bra.
Kan man vaxa linnetyg och sy påsar? Helst skulle jag vilja kunna ta med en liten påse ut där den kan bli utsatt för en fuktigare miljö än inne i skåpet utan att nässlorna blir förstörda.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Johanna Vargadottir

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Torka nässlor
« Svar #5 skrivet: 24 maj-16 kl 13:38 »
Jag hänger bara upp knippen med nässlorna i vår garderob. Torkar på några dar, smidigt tycker jag. =)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Torka nässlor
« Svar #6 skrivet: 25 maj-16 kl 02:02 »
Plockar du en riktigt solig och varm dag så kan du torka dom ute snabbt. Bara sprid ut på ett lakan o vänd då o då.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Torka nässlor
« Svar #7 skrivet: 25 maj-16 kl 08:58 »
För sök att skära dem i ca 2cm bitar.
Torkar pepparmynta så. tar ner torktiden mycket.
Efter behandling i stor pappkasse o sikta så att de flesta stjälkar försvinner om man inte vill ha dem.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 4 användare (1 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser