Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. Byta drivsida cirkulationspump..?  (läst 4767 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
Ang. Byta drivsida cirkulationspump..?
« skrivet: 30 okt-13 kl 10:03 »
Har en bränd Grundfos UP15-13B pump som jag antar går till handdukstork eller golvvärme på övervåningen.
 Om jag nu lyckas hitta någon ny pump.. hur går jag tillväga för att byta den? Kommer man tappa ur systemet om man lossar den stora mässingmuttern? Det är ju bara motordelen som behövs bytas ut.
 Pumpen ser ut så här:

Har lite svårt att hitta exakt samma motor men denna borde väl funka: http://www.vvsobadrum.se/perfecta-drivsida-till-vvcpumpshuntgrupp-p-11655-c-2558.aspx

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ang. Byta drivsida cirkulationspump..?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-13 kl 18:24 »
Finns det inte avstängningsventiler i kopplingarna mellan pumpen och rören? Det brukar finnas ett par mässingsskruvar som går att vrida på, när spåret står tvärs mot rören så är ventilerna stängda.

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Ang. Byta drivsida cirkulationspump..?
« Svar #2 skrivet: 29 nov-13 kl 22:10 »
Finns det inte avstängningsventiler i kopplingarna mellan pumpen och rören? Det brukar finnas ett par mässingsskruvar som går att vrida på, när spåret står tvärs mot rören så är ventilerna stängda.

Det kan finnas några.. har inte kikat så noga. Men jag tolkar detta som att det kommer rinna ur massa vatten om jag lossar muttern.
 Verkar inte vara nån panik för det är värme i handdukstorkarna på övervåningen iaf.. blir väl nån självcirkualtion antar jag

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Ang. Byta drivsida cirkulationspump..?
« Svar #3 skrivet: 30 nov-13 kl 15:01 »
Om du har nån kompis som håller på med rörmockeri så använder dom kyla.Man sätter på en manick på varje sida om röret så det blir en ispropp.Byter pumpen och efter nån timme så har isproppen tinat och allt är frid & fröjd igen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ang. Byta drivsida cirkulationspump..?
« Svar #4 skrivet: 30 nov-13 kl 15:30 »
Man kan väll lossa lite på muttern och om det börjar droppa vatten kan man skruva till den igen? Allt kommer ju förhoppningsvis inte på en gång, även om man aldrig vet säkert med gamla grejer som kanske kärvat ihop och plötsligt lossnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser