Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 10979 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #20 skrivet: 04 nov-17 kl 12:11 »
skyddsrum räknas inte som bostad,de är just vad namnet säger, en yttersta lösning vid krig.
varför vill du slopa vanliga fönster? vem vill bo i en miljö som saknar utsikt över utsidan?

Har ite sagt att att själva skyddsrumet är en bostad, men om man vill kan man bygga bostad i Fortifikationsverket bergrum och få det godkänt vad jag har hört. men ja vet inte med sääkerhet

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #21 skrivet: 04 nov-17 kl 14:19 »
vädringen kan man få genom spaltventiler som är anpassade för ditt ändamål eller för inluft rek. utrymmnings väg blir det mer problem med, hänger kanske lite på vilken våning man bor på. men dessa är lite på det teknisk planet, det finn säkert bra lösningar för dom probl redan på marknaden. men rent generellt verkar det bara var att  se ut, skydd mot vädret och att öppna upp. och dom delarna är ju redan lösta , sen att man kanske inte vill bo i en grotta kan jag iof först, men det var inte det jag undrade så. och ingen har påstått det heller så. Frågan är fort farande flyttande, Jag personligen tror att defitionen på fönster kommer att bli svårknäckt, en av orsakerna är ju bara glaset, det finns härdat glas, laminerat glas, härdat/laminerat glas, runbnglas (repfritt svindyrt) inbrottsäkraglas, skottsäkra glas, såltrådsförsädda glas, det finns såå mkt olika glas att det bli praktisk omöjligt att definiera ordet fönster
definiera fönster är en skitlätt sak,en yta som släpper igenom ljus. Det gör glas och vissa plaster.typ av glas beror ju på användningsområde och har inte något med ljusgenomsläpp att göra. varför hålla på med definitioner på sådant ingen efterfrågar,fönsterlösa hus? Idag vill ju de flesta ha rena glasväggar och gärna glastak. svårt att kombinera med energilösningar men det går. är du aldrig och tittar på modernt byggande och ser vad folk vill ha?.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #22 skrivet: 04 nov-17 kl 15:08 »
Ja övervakning då tippar jag på att det är inspelning som ligger till grund för ordet Övervakning för annars bör vi ha någon typ av tillstånd för fönster åxå. vad jag anser iaf

Läs om läs rätt. Reglerna gäller kameraövervakning, och torde därmed inte gälla för fönster. Inspelning eller inte nämns inte någon stans, varvid det inte spelar roll i definitionen kameraövervakning.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #23 skrivet: 04 nov-17 kl 15:21 »
Med modern ventilation så är öppningsbara fönster egentligen ingen fördel, tvärtom.

Om målet bara är att få ner byggkostnaden så kan man lika gärna bygga in kassetter av isolerglas i väggen. Det finns dock en hake.....patentansökning för en sådan lösning ligger på patentverkets bord. Svårt att ta ställning till alternativa lösningar så länge ansökan inte är behandlad. Om den blir godkännd så blir det enklare att kringgå. Om den får avslag...Ja då är det ju inga problem.

Men det är ju bara en relevant lösning om huset har en modern ventilation. Du skall ju bygga med självdrag.

Mvh
Magnus

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #24 skrivet: 04 nov-17 kl 21:19 »
Läs om läs rätt. Reglerna gäller kameraövervakning, och torde därmed inte gälla för fönster. Inspelning eller inte nämns inte någon stans, varvid det inte spelar roll i definitionen kameraövervakning.

Mvh
Magnus

Övervakning är i grund som ett bevis medel, och torde då kunna återskapas, i annat fall kan de knappast klassas som övervakning. Och inte när det är direct output. men jag vet inte

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #25 skrivet: 04 nov-17 kl 21:55 »
Fönsterluckor är väl inte förbjudet vad jag vet.
Bygg välisolerade luckor på stomme av inbrottsgaller så blir det både energisnålt o säkert.
När du går hemifrån till jobbet så stänger dom med automatik.
När du gått o lagt dig på kvällen stängs alla fönster till rum där ingen befinner sig.
En vardag har du alltså i praktiken "vägg" i 18 av 24 timmar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #26 skrivet: 04 nov-17 kl 23:57 »
Övervakning är i grund som ett bevis medel, och torde då kunna återskapas, i annat fall kan de knappast klassas som övervakning. Och inte när det är direct output. men jag vet inte

Det är egentligen inte så svårt. Du behöver bara läsa i länken som jag gav och förstå.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #27 skrivet: 05 nov-17 kl 09:00 »
definiera fönster är en skitlätt sak,en yta som släpper igenom ljus. Det gör glas och vissa plaster.typ av glas beror ju på användningsområde och har inte något med ljusgenomsläpp att göra. varför hålla på med definitioner på sådant ingen efterfrågar,fönsterlösa hus? Idag vill ju de flesta ha rena glasväggar och gärna glastak. svårt att kombinera med energilösningar men det går. är du aldrig och tittar på modernt byggande och ser vad folk vill ha?.

jag funderar alltid på vad/hur och varför. kan mn lösa en del av alla problematiska saker på andra sätt, lansken mer effektivt och mer miljövänligt och energieffektivt så är bara tanken en vinst. sen att titta på hur alla husen  idag byggs, jo vist tittar jag på dom  (men ärligt talat..dom är inte snygga att titta på, smaken är som baken ...delad) som sagt ljuset kan man lösa med hjälp av solartube, vent löser man med spaltventiler och tilluftsdon och utsikten kan man lösa med tekn. nu har vi ett fullt fungeranden rum fast medett u-värde på 0,2-0,3 W lite bättre än fönster och glas

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #28 skrivet: 05 nov-17 kl 10:06 »
Funderade lite på udda hus. Om man har t ex en modern variant på backstuga och gräver in sig i en södersluttning så utnyttjar man ju solen rätt bra, ofta med ett stort kombinerat allrum/kök med hel glasvägg. Vill man (eller måste?) då ha fönster i de inre rummen så kan man väl ha fönster ut mot det första rummet?

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #29 skrivet: 05 nov-17 kl 10:38 »
Funderade lite på udda hus. Om man har t ex en modern variant på backstuga och gräver in sig i en södersluttning så utnyttjar man ju solen rätt bra, ofta med ett stort kombinerat allrum/kök med hel glasvägg. Vill man (eller måste?) då ha fönster i de inre rummen så kan man väl ha fönster ut mot det första rummet?

där är solartube oslagbara (finns hus i England som har ditt koncept  med hus underjord där dom hade solartube i dom bakre rummen, vart som dag där inne ´kolla på solartube.se´. jag ville ha så få fönster som möjligt fast med så öppen plamlösning som möjligt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #30 skrivet: 05 nov-17 kl 10:46 »
Tack för länken, kul att se att det finns färdiga system.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #31 skrivet: 05 nov-17 kl 10:50 »
Tack för länken, kul att se att det finns färdiga system.

Solarventi.se är för luftsolfångarna, det var solartube.com

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #32 skrivet: 05 nov-17 kl 13:47 »
Funderade lite på udda hus. Om man har t ex en modern variant på backstuga och gräver in sig i en södersluttning så utnyttjar man ju solen rätt bra, ofta med ett stort kombinerat allrum/kök med hel glasvägg. Vill man (eller måste?) då ha fönster i de inre rummen så kan man väl ha fönster ut mot det första rummet?

Traditionellt sett brukar man ju lösa kravet på "god tillgång på direkt dagsljus" i sutteränghus (som gräver sig in i en sluttning) genom att placera förråd, badrum, tvättstuga etc i de inre delarna. Där förutsätts det att man bara vistas tillfälligt.
Men det skulle ju vara mycket fint om man använde ny teknik för att lysa upp även dessa utrymmen.
I stora/ breda huskroppar, typ museum och andra offentliga miljöer, skulle det också fungera toppen tror jag. Där finns inte samma krav som på bostäder och avstånd till fönster är ofta långt.

Postat med Alternativ.nu´s app


x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #33 skrivet: 05 nov-17 kl 18:55 »
Traditionellt sett brukar man ju lösa kravet på "god tillgång på direkt dagsljus" i sutteränghus (som gräver sig in i en sluttning) genom att placera förråd, badrum, tvättstuga etc i de inre delarna. Där förutsätts det att man bara vistas tillfälligt.
Men det skulle ju vara mycket fint om man använde ny teknik för att lysa upp även dessa utrymmen.
I stora/ breda huskroppar, typ museum och andra offentliga miljöer, skulle det också fungera toppen tror jag. Där finns inte samma krav som på bostäder och avstånd till fönster är ofta långt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det är därför solartube verkar vara den billigaste lösningen för dom ändamålen :)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #34 skrivet: 12 nov-17 kl 08:38 »
skyddsrum räknas inte som bostad,de är just vad namnet säger, en yttersta lösning vid krig.
varför vill du slopa vanliga fönster? vem vill bo i en miljö som saknar utsikt över utsidan?

Sa inte att det räkbas som bostad, men det finn omgjorda skydds rum som är bostad

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #35 skrivet: 12 nov-17 kl 13:21 »
Intressant att det finns någon som vill undvika fönster...  Om/när jag ska bygga är fina fönster typ prio 1.:-)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #36 skrivet: 12 nov-17 kl 13:39 »
Intressant att det finns någon som vill undvika fönster...  Om/när jag ska bygga är fina fönster typ prio 1.:-)

Det har vart en fundering, måste allt vara som det är, kan man inte lösa dom sakerna på annat sätt?, dels för att spara in pengar vid sj bygget och att sänka uppvärmningskostnaderna. ljus kan vi lösa enkelt, vent lika så, sen är det där med vy som kan ställa till det hela lite. Mkt för att de krävs tillstånd för webkamra

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #37 skrivet: 12 nov-17 kl 15:15 »
... och i framtiden kommer fönster att också vara energiproducenter. den solvärme som kommer in tidig vår och sen höst är inte att förakta och har glaset dessutom inbyggda solceller produceras el. det är så framtiden ser ut,inte att folk skall sitta i en bunker och titta på en skärm (som drar ström).
alternativt tänkande är bra men bör ändå följa vad folk egentligen vill ha särskilt när det gäller boende. Stora glasytor och utsikt är precis det som folk efterfrågar.
då bör man tänka ut alternativ där man kan utnyttja dessa ytor så att de bidrar till lägre boendekostnader istället för att vara problem. det byggs redan idag hus som har integrerade solceller i fasad,fönsterglas och i takmaterialet. Då blir huset nästan självförsörjt med el o värme och det är dit vi måste sträva. Inte bakåt mot teknologi som bevisat inte funkar idag.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #38 skrivet: 12 nov-17 kl 15:30 »
... och i framtiden kommer fönster att också vara energiproducenter. den solvärme som kommer in tidig vår och sen höst är inte att förakta och har glaset dessutom inbyggda solceller produceras el. det är så framtiden ser ut,inte att folk skall sitta i en bunker och titta på en skärm (som drar ström).
alternativt tänkande är bra men bör ändå följa vad folk egentligen vill ha särskilt när det gäller boende. Stora glasytor och utsikt är precis det som folk efterfrågar.
då bör man tänka ut alternativ där man kan utnyttja dessa ytor så att de bidrar till lägre boendekostnader istället för att vara problem. det byggs redan idag hus som har integrerade solceller i fasad,fönsterglas och i takmaterialet. Då blir huset nästan självförsörjt med el o värme och det är dit vi måste sträva. Inte bakåt mot teknologi som bevisat inte funkar idag.

sant om du vill ha ca 40C inne så får du ha det. jag vill inte det iaf. och jag tänker inte heller bytta till Elit´s 4-glas helt kass (för tunga och inte ekonomiska idag iaf) konstigttt alla vi som bor i lgh idag (normala lgh) med en rimlig hyra inte tänker så. det måste vara ett nytt påfund, trodde faktiskt att det var ljuset vi ville åt och inte glaset. Men jag kan ha fel

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #39 skrivet: 12 nov-17 kl 19:41 »
idag byts många fönster ut pga fallerat underhåll men också pga energikostnader.I äldre hus är oftast fönster den stora energiboven men också den detalj som idag snabbt ruttnar bort då plastfärger totalt dominerar även vid fönsterunderhåll. Plast o trä går som bekant inte ihop.
ett fönster har flera funktioner. man skall kunna se ut,det är ett absolut grundkrav. givetvis som ljusinsläpp men också för att kunna öppnas och släppa in sval luft,sommardofter,fågelkvitter m.m. alltså vara en del av livskvaliten.En del vill ju också ha blomkrukor och till det krävs just ljus.

En fastighetsägare måste hela tiden tänka på ekonomi dvs man byter inte dåliga fönster mot likvärdiga ur energisynpunkt utan mot en bättre teknologi.Var den ekonomiska brytpunkten går hänger på vad som finns där nu,om det är ekonomiskt försvarbart att renovera eller byta till nya fönster med dagens standard.det varierar från hus till hus.
äldre fönster går visst att få ekonomiskt runt med en riktig renovering,byte till lågemissionsglas m.m i jämförelse med  helt nya. Särskilt som de äldre fönstren har karaktär,spröjs m.m som nya inte har.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser