Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göingegeten  (läst 2721 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Göingegeten
« skrivet: 24 jul-06 kl 22:11 »
Då vi letar fler getter så har vi nu hittat två Göingegetter till salu,en get och en bock.
Men vi söker lite mer info om Göingegeten.Bland annat,hur stora blir dom ca som vuxna?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

allmogeget

  • Gäst
Re:Göingegeten
« Svar #1 skrivet: 24 jul-06 kl 22:46 »
Göingegeten är ju en allmogeras och alltså inte standardiserad på något sätt. Därför varierar djuren i storlek och det finns inga gränser för hur stora eller små de "ska" eller "får" vara.

Men lite så där grovt uppskattat kan man väl säja att getterna väger mellan 35 och 50 kg som vuxna och bockarna mellan 55 och 100 kg. Mankhöjden ligger ungefär kring 45-55 cm på getterna och 65-80 cm på bockarna.

Mina tre egna vuxna göingegetter väger till exempel mellan 40 och 43 kg och min bock ca 90 kg (men han är ovanligt stor).

Mer info om rasen finns på Föreningen Allmogegetens hemsida www.allmogegeten.se.

Och du får gärna ringa eller maila mig om du har fler frågor, det är det jag är till för som genbanksansvarig för rasen! Mitt telenr och mailadress finns på länken ovan, och du får lättast tag på mig på tel. dagtid. (Ring gärna - jag är väldigt nyfiken på vad det är för get/bock ni hittat!  :P)

MVH

Camilla Söderstjerna
genbanksansvarig för göingeget

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Re:Göingegeten
« Svar #2 skrivet: 04 aug-06 kl 16:46 »
På söndag kommer det nu hem en Göingeget med genbanksintyg  :)
Det är även tänkt att hon ska få killingar när hon har blivit vuxen(är bara en killing nu)
« Senast ändrad: 04 aug-06 kl 16:46 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Göingegeten
« Svar #3 skrivet: 04 aug-06 kl 23:43 »
Vad roligt. Hon blir säkert en riktig vän.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser