Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min växellåda  (läst 1239 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Min växellåda
« skrivet: 10 dec-19 kl 06:32 »
Jag är en sån där orolig själ. Särskilt då jag inte förstår.
Bilfirman har konstaterat att ljudet kommer från växellådan. Börjar på 3:e växeln kan man säga.
Låter mest när jag gasar, även då jag motorbromsar. Men motorbromsar jag och trycker ner gaspedalen mest så jag rör den, inte gasar direkt. Då försvinner ljudet på samma sätt som om jag trycker ner kopplingen.

Killen på bilfirman sa att det är inte lagret, det låter annorlunda.
Ljudet tycker jag är högst mellan 50-70 km/h. Kör jag landsväg 80-90km/h så tycker jag att ljudet är snällare. Ljudet har nog kommit smygandes genom åren.
Ljudet jämför jag med hur bilen låtit förr när man gör högre hastighets omkörningar i 120-130 km/h
Sällan jag kör snabbare än 80 km/h Är den laglydiga typen som skapar köbildning.
Men åter till killen på bilfirman, han sa att den kan rasa om en vecka eller så kan jag köra nåt år utan att nåt händer. Känns som att köpa en trisslott.
Att byta växellåda gissar jag kostar runt 7000 kr. Vilket en likvärdig begagnad bil går på blocket, samma märke Toyota och över 30-35 000 mil.
Växellåda 2500 kr, 2 timmars jobb 2000 kr och 2000 kr till för diverse olje byte, packningar etc.

I vanliga fall så hade jag inte brytt mig med en bil vid den åldern. Kört tills den brakar. Planen har ju varit i några år att köpa en mer lämplig bil. En som är snällare mot min rygg. En resa på 10 mil är som en bokad tortyr för mig. Får ändra sättets vinkel ungefär varje 3:e kilometer.

Men undrar väl om en bildoktor här kan få en ledtråd nu när jag insåg att ljudet försvinner då jag nuddar gaspedalen vid motorbroms. Kanske plingar till hos nån.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Min växellåda
« Svar #1 skrivet: 10 dec-19 kl 08:20 »
Det är typiskt för många slags växellådsljud, att de nästan försvinner då växellådan går obelastad (vare sig man har kopplat ur eller om man anpassar gaspådraget så att inget moment för tillfället överförs via växellådan).

Hörs ljudet alltså på alla växlar från 3:an och uppåt? Vad har det för karaktär? Om det är ett "vinande" ljud med en karaktäristisk grundton, så antar jag att det är beroende på hastigheten.  Men blir det samma ton vid samma hastighet oavsett växel, eller är det snarare så att samma motorvarvtal ger samma ton oavsett växel?

Jag skulle föreslå att du gör ett oljebyte i växellådan, studera den gamla avtappade oljan för att se om det finns spån eller metallpartiklar i den och om de i så fall är magnetiska eller inte. Rengör ev magnetplugg noga.
Med ny växellådsolja är det stor chans att fortsatt förfall av växellådan fördröjs så att chansen att den håller tills det är bra läge att göra något åt sakerna ökar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Min växellåda
« Svar #2 skrivet: 11 dec-19 kl 08:01 »
Typiskt. Bara för jag faktiskt lyckats förklara ett symptom.

Det svåra med att förklara ett ljud är som att folk ska komma överens om samma nyans av en färg, vilken som är grundfärgen. Alla har olika åsikter. Det står i pappren att min bil är vinröd, jag tycker dock den är röd.

Från 3:an och uppåt. Men låter mindre på 5:an tycker jag. Men det är väl också att farten ändrar ljudet.
Skulle dock inte säga att ljudet "viner". Mer bluddrade. Lite som när man blåser i en flaska med rätt mängd vatten och man får ett dovt ljud, men att man måste be nån som Gunde Svan i hans glansdagar och lungor som en luftballong att blåsa för att få till snabbheten.
Jag åker 75% grusvägar så jag har inte riktigt utforskat det hela fullt ut. Hörs lättare på riksvägar med asfalt.
När jag åkte med kompisens Isuzu. En klart mycket mer bil, på alla sätt. Men jag tyckte dess ljud påminde om hur min låter nu.
Ljudet är kopplat till själva växlarna. Gasar jag upp med 2:an till 50 så kommer inte ljudet fram. Men sänker jag farten med 3:ans växel till 20-30 km/h så är ljudet nästan lite högre.

1:ans växel har ju haft ett varvtals fel ända sen jag köpte den. Går inte växla ur om varvtalen är för hög, då får man bromsa och börja om.

Jag kör ofta bil med för stora stövlar/skor. Vilket blir att nån gång varje månad så blir det fel vid växlingen om jag är stressad. Särskilt då jag backar, ska vända på en grusväg och man får ta om 5-6 gånger innan man kommit runt. Då blir det att man försöker lägga i växeln utan att man fått ner pedalen tillräckligt. Det bör ju vara orsaken?
Men jag tycker det ska beröra 1:a och back växeln. I min lilla värld av rosor då.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Min växellåda
« Svar #3 skrivet: 11 dec-19 kl 08:19 »
Några fler saker du kan kolla:
Palla upp bilen med drivhjulen i luften och kör den helt obelastad, kolla om oljudet hörs då också.
Med ena drivhjulet uppallat och motorn avstängd, lägg i en växel i taget och känn om det är onormalt stort glapp i kraftöverföringen på någon växel

Har du kollat hur växellådsoljan ser ut?

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min växellåda
« Svar #4 skrivet: 12 dec-19 kl 20:38 »
Att byta växellåda gissar jag kostar runt 7000 kr. Vilket en likvärdig begagnad bil går på blocket, samma märke Toyota och över 30-35 000 mil.
Växellåda 2500 kr, 2 timmars jobb 2000 kr och 2000 kr till för diverse olje byte, packningar etc.
Två timmar låter lite optimistiskt för växellådsbyte, särskilt om det är en framhjulsdriven bil. Sedan brukar man gärna passa på att byta koppling när växellådan ändå är nere, och lamell plus tryckplatta är väl ytterligare 1500-2000kr men det är ju frivilligt.

Brukar du dra tunga släpkärror? Jag har knäckt två växellådor på grund av det, vissa bilar är inte gjorda för sånt. Men då var det kullager som gav upp. Att det skall bero på att du "missat" växlar tvivlar jag på. När man passerat 30.000 mil har man ju även normalt slitage att ta med i ekvationen, inte ens toyota går för evigt även om ryktet säger det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser