Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  schematisk bild på loksele?  (läst 2470 gånger)

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
schematisk bild på loksele?
« skrivet: 24 mar-06 kl 16:13 »
Någon som vet var jag hittar en bild på lokselar och deras beståndsdelar`?

Jag har nyligen köpt en begagnad liten loksele, inte särskilt gammal och det lädret som finns är i bra skick,  men den är förmodligen inte helt komplett. Och så sitter den inte ihop någonstans; så jag skulle behöva hitta en schematisk bild på lokselen och dess beståndsdelar vad som heter vad och hur det ser ut och var det sitter, osv.

Lokorna sitter som de skall, rästen ligger i en låda och det finns en uppsjö remmar och gjordar och svanskappor och annat; så jag hittar varken fram eller tillbaka i den just nu. (alltid kul med en liten utmaning iofs!)
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:schematisk bild på loksele?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-06 kl 16:31 »
I Timmerhästens bok av Yngve Ryd finns beskrivning och bild på loksele.
Kolla på bibblan.
Finns också i Åter's bokklubb tror jag.
Exceptionellt bra bok för den som vill läsa om traditionell skogskörning med häst.

Finns också en liten bok från 1982, Spannkörning av Nordenskjöld/Ståhlberg med några bilder på lokselar.

En tredje riktigt bra bok är Hästmannaskap Körning av Hans Sidbäck (ISBN 91-973221-3-x).
En lärobok för proffskuskar med bra bilder på selar.
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 16:47 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:schematisk bild på loksele?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-06 kl 11:23 »
Tack så hjärtligt mycket till er bägge två!!! Bilden på nätet fick jag leta efter en stund; men den var väl värt besväret! En av de bättre bilderna jag har sett dessa dagar; ritningen var mycket tydlig! Återigen TACK!
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

hej-

  • Gäst
Re:schematisk bild på loksele?
« Svar #3 skrivet: 07 apr-06 kl 14:29 »
På Svenljunga-sadelmakeri.se hittar du en bra beskrivning på alla delar! Du kan även köpa de olika delarna där!
http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/visa.lasso?ukat_ID=7311461404482402&kat_ID=7311461416282488&mall=special1.lasso
Om inte länken ovan fungerar kikar du under Värmlandsele! :)

Mvh Lisa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser