Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 39014 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #80 skrivet: 31 maj-21 kl 05:19 »
Och nu vrider den sig...

Varför säger du det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #81 skrivet: 31 maj-21 kl 07:58 »
För att när man fått till något bra så händer det något.

Men jag vet inte hur en hel stock beter sig när den torkar, har bara sågat reglar och brädor som hamnat i spänn under torktiden. Men en gammal gubbe som vi sågade hos en gång blockade sitt eget och klöv ut det han ville ha sedan det torkat. Om det vridit sig borde han ej blockat, utan bara barkat, för att klyva ut något ur ett vridet block låter inte kul.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #82 skrivet: 31 maj-21 kl 08:22 »
Ok jag tänkte om jag gjort något uppenbart fel, men såvitt jag vet så när man gör på det här viset och timrar så jobbar man innan virket hunnit torka helt, för det är inte roligt att försöka jobba på en heltorkad stock.

Så jag hoppas det inte vrider sig för mycket nu. Kanske annorlunda då kärnan är kvar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #83 skrivet: 31 maj-21 kl 09:22 »
Känns ju som att det inte skall hända så mycket eftersom det är symmetriskt avskalat. Blir intressant att se hur stocken beter sig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #84 skrivet: 03 jun-21 kl 07:23 »
Mycket tändeved till kaminen blir det, du får spara i papperskassar till vintern

De största bitarna har jag sparat, allt smågrejs spred jag ut i en stig i skogen som en sorts täckbark.

Igår hade jag slut på grillkol, så jag gjorde en eld av småbitarna i grillen och lät dom brinna mestadels ner, blev fungerande kol av dom. Fast det går åt mycket, volymmässigt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #85 skrivet: 05 jul-21 kl 09:09 »
Grunden är nu ganska komplett, putsad, syllar i 4x4 fästa, insida och utsida fylld med grus. Nu ska det reglas. Eller virke ska börja köpas. Jag har räknat på ritningarna och 130m med 50x100 virke behövs till reglarna och hammarbanden.

Takribborna (ströläkt) har jag som 50x100 också, men undrar om det är för tjock dimension, kanske typ 32x100 kunde vara passligare? Jag har gjort ganska mkt i 50x100 i ritningen, enklare att hålla koll på materialet tänkte jag om jag kan standardisera så mycket som möjligt.


fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #86 skrivet: 05 jul-21 kl 15:05 »
Ströläkt brukar jag använda 1x1,5" det skiljer sej nog inte nämnvärt på takmtrl, snölast, takvinkel eller snickare, visst går det med klenare under plåt men 1 tum är ett bra mått under tegel och betong. Det mesta av björkfrö, barr och sådant åker ut och det finns inte onödigt mycket plats till getingar och fåglar under taket.

Bärläkt får man ju anpassa på ett annat sätt, här användes i bland kluvna grantrinner för drygt 130år sedan, 1x2" så länge träförädling skedde lokalt och virket sågades i tum.
Takmontörer brukar ofta 45x70 i dag. Virket i bygghandeln är ju inget vidare och om man ska spika eller skruva takmtrl är det ju lättare att träffa en 45x70 än tex en 45x45

Tror inte du behöver ha så grovt virke till läkt, om du inte har stora snömängder, låglutande tak eller något annat specialfall kan du oftast använda samma grovlekar som använts traditionellt på orten.

Hammarband skulle jag rekommendera att du tar grövre än 50x100mm om inte  varje "takstol" kommer över en stående regel. (vet att du har barkat takåsar och kan se dem på din ritning oxå, så takstol är kanske fel benämning)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #87 skrivet: 05 jul-21 kl 18:20 »
Takåsar är kanske ordet du tänker på? Gällande hammarbanden så blir det två stycken 50x100, en är stående och en liggande, så det bör blir ganska starkt. På ett ställe, vid dörren så kör jag med två 2x8 ståendes på kant som extra förstärkning.



17kr meter ungefär för sågad 2x4 från den lokala affären, då vankantade reglar.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #88 skrivet: 05 jul-21 kl 18:31 »
Varför ska du ha ströläken så breda som 100mm?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #89 skrivet: 05 jul-21 kl 19:00 »
Nä jag drog till med något bara som jag tyckte såg bra ut. Tänkte en hög ströläkt är styvare och fördelar kraften jämnare över taket.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #90 skrivet: 05 jul-21 kl 19:18 »
Ska du ha 32x100 på höjden som ströläkt? 1x1,5" på platten är normalt, de som använder board eller takduk hoppar ofta över ströläken helt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #91 skrivet: 05 jul-21 kl 20:09 »
Nånting behöver jag nog, 1x1.5 är då ca 25x38mm, kan jag kolla upp, eller något i den stilen då. Liggande vore lättare att jobba med nog också.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #92 skrivet: 05 jul-21 kl 20:34 »
Är dina åsar bärande?
Ska du ha råspont och papp?
Vad blir yttertaket i för mtrl?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #93 skrivet: 05 jul-21 kl 20:43 »
Åsarna är bärande jo. Plåttak men ingen råspont eller papp.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #94 skrivet: 05 jul-21 kl 21:46 »
Åsarna är bärande jo. Plåttak men ingen råspont eller papp.
Skall du inte ha någonting under plåten? Det brukar bli massor med kondens då, du får räkna med ett väldigt droppande vid vissa sorters väderlek.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #95 skrivet: 05 jul-21 kl 21:54 »
Åsarna är bärande jo. Plåttak men ingen råspont eller papp.
En 0.8mm plåt som är kondensbehandlad på undersidan borde fungera  direkt på åsarna och då kan du hoppa över både ströläkt och bärläkt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #96 skrivet: 06 jul-21 kl 07:28 »
Nää det börjar se för slarvigt ut tror jag att spara in så mycket, jag bor i detaljplanerat område så allt jag bygger måste se tillräckligt bra ut, får inte bygga några skjul. Strö- och bärläktarna skall ge taket en ram så att det kan ha ordentliga utskiften. Lutningen på taket tog jag från mitt garage och hus som jag har ritningar på, 27 grader tror jag det var.

Kondens har jag funderat på, men eftersom förrådet är oisolerat och ouppvärmt tror jag inte det är ett problem. Har aldrig märkt det vore ett problem hemma på föräldragården t.ex. där liknande byggnader står.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #97 skrivet: 06 jul-21 kl 08:32 »
Jag märker det mest i vedboden. Vid vissa väder bildas det en massa frost på insidan taket, när det sedan blir varmt smälter det och droppar så man inte kan vara där inne. Det översta lagret ved blir aldrig riktigt lika torr som det som ligger under. Men visst, plåt med sån där kondenshindrande material på insidan som Fri nämner hjälper säkert mycket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #98 skrivet: 06 jul-21 kl 09:17 »
Har märkt samma sak som fåret. Men även att kondensskyddad plåt kan lämna fukt till reglarna den ligger på, och där det blivit en skada i kondensskyddet så droppar det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #99 skrivet: 06 jul-21 kl 10:12 »
Isåfall kanske det vore enklare att fästa nån form av plast på ströläkten, sen spikar man på bärläkt ovanpå och sen plåten, så blir det ett mellanrum och eventuell kondens rinner ut på sidan eller avdunstar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser