Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullet kring ögat - bilder  (läst 1815 gånger)

Svullet kring ögat - bilder
« skrivet: 12 nov-20 kl 13:57 »
Hej! Vi är i stort behov av hjälp av någon kunnig! Vi upptäckte för 1,5 - 2 veckor sen att vår höna ”gapade” och sträckte på halsen (som om det satt något i halsen). Vet trodde att det var gapmask vilket hon har fått behandling för och har delvis lagt sig. Men hönan (Viola) har även snuva och nu fått ett jättesvullet öga. Själva ögat ser fint ut men det är huden runt om som ser illa ut. Vi har tvättat det med koksaltlösning och även droppat smörjande ögondroppar, men det ger liksom inte med sig... finns det något som vi kan göra för att det ska bli bättre? Veterinären vill inte ta in henne eftersom den inte kunde undersöka henne, utan de alternativ vi hade var att avliva henne och skicka henne på obduktion. Vi vill gärna ha kvar henne, vi har fått extra kärlek till henne nu när hon har varit ifrån de andra hönsen och vart nära oss. Hon äter och dricker som vanligt, hon visar inga tecken på att ha ont och avföringen är till och från lös och helt normalt.

Nyblivna hönsföräldrar


Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #1 skrivet: 12 nov-20 kl 14:05 »
Jag vill inte skrämma dig men vi har ju skyddsnivå 2 just nu på fjäderfä pga fågelinfluensan men det kan också vara massor av andra sjukdomar som ser ut så här.


SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #2 skrivet: 12 nov-20 kl 14:53 »
Hej. Det har vi hört och vi hade redan isolerat henne innan de gick ut med att Skyddsnivån ökade. Och de andra hönsen har också nu blivit isolerade så att vi inte ska få det i hönsflocken  :-\

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #3 skrivet: 12 nov-20 kl 20:57 »
Hade avvaktat och sett om den piggnade till, annars hade jag avlivat.

Med höns tänker jag så här. Det är små djur som om de blir dåliga sällan klarar sig. Om en höna/ tupp blir riktigt dålig så tar jag fram yxan direkt och avlivar dem, för att de ska slippa lida och för att av erfarenhet så vet jag att de kommer självdö annars. Om de bara är hängiga så brukar jag avvakta och om de inte repar sig så avlivar jag dem.

Vet att det låter grymt men jag tror det är det bästa om man väger samman hönan/ tuppens mående med ekonomi. Jag har hönor för att få mat, gödsel och att det ska kraffsa omkring där jag behöver det och sällskap. För mig känns det inte värt att lägga ned pengar på veterinär eller liknande. Vi satsar på att ha en flock som är så pass stor så att det inte gör något med svinn. Pendlar mellan 25 och 20 hönor och två tuppar. Avlivar mellan 3 och 5 hönor varige år, oftast pga ålder, sen blir det någon tupp ibland och flera kycklingar per år, hönorna ruvar fram mellan 50 och 75 kycklingar varige år och det är alltid några som skadar sig eller är svaga.

Det förhållningssättet har funkat bra för oss i 10 år.

Vi har hönorna för självhushållning och jag förstår om det finns andra anledningar att hö höns och att folk gör olika.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #4 skrivet: 13 nov-20 kl 12:30 »
Jag säger som MickeMård. Det är så jag gör också.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #5 skrivet: 15 nov-20 kl 21:57 »
Utvecklingen har ju INTE blivit bättre, och nu har det dessutom gått 2 veckor.

Det är bara att avliva den, det ser inte heller särskilt bra ut, det är inte "bara lite svullet" det är jättesvullet och för många sjukdomar som har de där symptomen så är det ibland ganska allvarliga sjukdomar.

Avliva och gräv ned djupt, eller skicka till SVA.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #6 skrivet: 17 nov-20 kl 15:38 »
Hej,
Är det bara ena ögat som är svullet? Det kan vara ett insektsbett vet av erfarenhet att bi eller getingstick kan ta flera veckor innan svullnaden går ner. Om allmäntillståndet är bra hade jag avvaktat lite till.
Vad är det för liten knuta som sitter i kanten av ögonlocket? Fästing?
Fast du skriver att hon är snuvig? På vilket vis? Rinner näsan? Rosslar hon när hon andas? I så fall är det nog bäst att ta bort henne.

//Torry

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #7 skrivet: 18 dec-20 kl 22:17 »
Hur blev det med hönan?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #8 skrivet: 06 jan-21 kl 04:09 »
Hej! Vi avvaktade 2 veckor efter att jag postade inlägget. Tillståndet blev till en början bättre, svullnaden gick ner, ”rasslet” i halsen försvann. När vi trodde att hon var relativt frisk så kom allt tillbaka igen, svullnade flyttade sig till det andra ögat, hon rasslade i halsen värre än förut, snuvan kom tillbaka och hon brydde sig inte alls om sin hygien. Då beslöt vi oss för att avliva henna. Men vi försökte i alla fall! 

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #9 skrivet: 06 jan-21 kl 11:30 »
Va bra att ni avlivade den. Nu har ni den erfarenheten. Kommer bli lättare att ta beslutet nästa gång.

Det är oftast så att det kan återhämta sig även från alvarligare saker men att de blir hängiga igen och då dör de ganska snabbt för då har de inga krafter kvar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #10 skrivet: 18 jan-21 kl 00:28 »
Hej! Vi avvaktade 2 veckor efter att jag postade inlägget. Tillståndet blev till en början bättre, svullnaden gick ner, ”rasslet” i halsen försvann. När vi trodde att hon var relativt frisk så kom allt tillbaka igen, svullnade flyttade sig till det andra ögat, hon rasslade i halsen värre än förut, snuvan kom tillbaka och hon brydde sig inte alls om sin hygien. Då beslöt vi oss för att avliva henna. Men vi försökte i alla fall!

Att inte göra något är inte att "försöka".

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #11 skrivet: 23 feb-21 kl 09:14 »
Citat från sva om lågpatogen fågelinfluensa. Skrämande likt dina symptom : Symtom hos fjäderfän vid lågpatogen aviär influensa (LPAI)
Symtomen kan vara milda och diffusa med nedsatt allmäntillstånd, ökad dödlighet, blåfärgad hud, sänkt äggproduktion och minskad foderkonsumtion, hosta, andningssvårigheter, ödem i huvud och kam, symtom från nervsystemet samt diarré.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #12 skrivet: 27 feb-21 kl 18:05 »
Citat från sva om lågpatogen fågelinfluensa. Skrämande likt dina symptom : Symtom hos fjäderfän vid lågpatogen aviär influensa (LPAI)
Symtomen kan vara milda och diffusa med nedsatt allmäntillstånd, ökad dödlighet, blåfärgad hud, sänkt äggproduktion och minskad foderkonsumtion, hosta, andningssvårigheter, ödem i huvud och kam, symtom från nervsystemet samt diarré.

Problemet är väl att de symptom höns normaltsett kan få är i många fall väldigt lika på många olika åkommor inklusive fågelinfluensa

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Svullet kring ögat - bilder
« Svar #13 skrivet: 27 feb-21 kl 18:56 »
Ja kanske det. Men det säger ju ändå något om att man kanske inte ska spara på fåglar som uppvisar dessa symptom  :-\
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser