Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom stora fönster tillverkarna..  (läst 5585 gånger)

xlab

  • Gäst
Dom stora fönster tillverkarna..
« skrivet: 14 dec-18 kl 17:16 »
Jag hade en kommentar gällande impregnering av träfönster, där en del visar på stora brister i kunskapen om fönster. En del kommentarer var att dom impregneras med linolja (vilket i sig stämmer för det enskilda eller mindre fönstertillverkare) men i storskalig fönstertillverkning gäller inte dessa metoder. Här kommer ett svar från Elitfönster:

Hej
Vi vakuum impregnerar våra trädetaljer med en lösningsmedelsburen impregneringsvätska som innehåller en fungicid som motverkar rötsvamp.
Impregneringsvätskan är godkänd av kemikalieinspektionen. Lösningsmedelsutsläppet från impregneringsanläggningen renas till ca 99,4%
Och anläggningen är sluten utan utsläpp till vatten eller mark.
Impregneringsvätskan är inte nyttig och måste därför hanteras med ovanstående försiktighetsåtgärder.
Vi bedömer emellertid att nyttan med impregneringen i form av ökad livslängd och minskat underhållsbehov övervägare nackdelarna.

Detta är 3:dj ggr jag säger en sak och dom flesta försöker sätta sig på mig..men jag hade rätt ...IGEN

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #1 skrivet: 14 dec-18 kl 18:30 »
Genererar inte vakuum ett tryck som för in impregneringsvätskan i trädet? En sorts tryck impregnering?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #2 skrivet: 14 dec-18 kl 18:49 »
Jaha...
och vad har det med självhushållning att göra?

Förutom att man inte ska använda sådana fönster eller för den delen inte plast heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #3 skrivet: 14 dec-18 kl 19:51 »
Jaha...
och vad har det med självhushållning att göra?

Förutom att man inte ska använda sådana fönster eller för den delen inte plast heller.

suck väx upp du håller själv med att alla trådar som skickas upp här inom bygg är ca 5 % bara självhushållning, du är bara löjlig

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #4 skrivet: 14 dec-18 kl 19:53 »
Genererar inte vakuum ett tryck som för in impregneringsvätskan i trädet? En sorts tryck impregnering?

nä det generera inget tryck mer än det som är naturligt, dvs inte tryckimpregnerat

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #5 skrivet: 14 dec-18 kl 20:18 »
suck väx upp du håller själv med att alla trådar som skickas upp här inom bygg är ca 5 % bara självhushållning, du är bara löjlig


Klarade du inte av att bemöta med annat än oförskämdheter?

Frågan är relevant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #6 skrivet: 14 dec-18 kl 20:22 »
Genererar inte vakuum ett tryck som för in impregneringsvätskan i trädet? En sorts tryck impregnering?

Nja.....   vacum genererar ett undertryck, vilket gör att luft sugs ut ur träet.
är då träet nedsänkt i en vätska så kommer luften ersättas av vätskan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #7 skrivet: 14 dec-18 kl 20:33 »
nä det generera inget tryck mer än det som är naturligt, dvs inte tryckimpregnerat
Då kanske inte detta inte stämmer?
"vakuumimpregnering

impregnering där träskyddsmedlet dras in i virket genom kraftigt undertryck. För vakuumimpregnerat trä eftersträvas i regel en inträngning av minst 5 mm i splinten."
Från https://www.skogen.se/glossary/vakuumimpregnering

Mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4
Som jag tolkar som att man trycker in impregneringen med hjälp av vakuum. Verkar åxå vara den vanligaste metoden för impregnering.
Vakuum eller undertryck betyder att man har en tryckskillnad mot omgivningen och man kan få in exempelvis vätska i exempelvis trä med både övertryck och undertryck. 
Tryckbehandlat trä.
« Senast ändrad: 14 dec-18 kl 20:43 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #8 skrivet: 14 dec-18 kl 20:38 »
Skogsvilden var snabbare...
Men en befogad fråga, om vakuum inte hjälper till i processen att få in vätska i trä vad för den då?
Ser fram emot ett svar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #9 skrivet: 14 dec-18 kl 20:41 »

Klarade du inte av att bemöta med annat än oförskämdheter?

Frågan är relevant.

ja du sätter ju ribban så

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #10 skrivet: 14 dec-18 kl 20:43 »
Nja.....   vacum genererar ett undertryck, vilket gör att luft sugs ut ur träet.
är då träet nedsänkt i en vätska så kommer luften ersättas av vätskan.

tryck är något som tillförs inte plockas bort, och att kuften sugs ur sakapar ju tomrum vilket måste återställas när allt bli återställt.
övertrycksprocess pressar in impregneringsvätska detta är en mening i wikipedia

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #11 skrivet: 14 dec-18 kl 20:49 »
Då kanske inte detta inte stämmer?
"vakuumimpregnering

impregnering där träskyddsmedlet dras in i virket genom kraftigt undertryck. För vakuumimpregnerat trä eftersträvas i regel en inträngning av minst 5 mm i splinten."
Från https://www.skogen.se/glossary/vakuumimpregnering

Mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4
Som jag tolkar som att man trycker in impregneringen med hjälp av vakuum. Verkar åxå vara den vanligaste metoden för impregnering.
Vakuum eller undertryck betyder att man har en tryckskillnad mot omgivningen och man kan få in exempelvis vätska i exempelvis trä med både övertryck och undertryck. 
Tryckbehandlat trä.

Det är inte samma kemikalier eller ämnen vid deo lika processerna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #12 skrivet: 14 dec-18 kl 20:51 »
ja du sätter ju ribban så

Faktum är att jag inte var oförskämd mot dig.

Så du sänkte ribban betydligt..  ;D

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #13 skrivet: 14 dec-18 kl 20:59 »
vet att det känns jobbigt att ligga i underlägge
ja du är helt klart mästaren.
 Du borde ha en frågespalt där kreti o pleti kan fråga dig om allt och du kommer med visa svar.
jag förutsätter att du lever ett flärdfullt liv utan bekymmer då du besitter så stor visdom.
jobbar du som konsult? om inte borde du kunna starta en firma och tjäna stora pengar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #14 skrivet: 14 dec-18 kl 22:44 »
ja du är helt klart mästaren.
 Du borde ha en frågespalt där kreti o pleti kan fråga dig om allt och du kommer med visa svar.
jag förutsätter att du lever ett flärdfullt liv utan bekymmer då du besitter så stor visdom.
jobbar du som konsult? om inte borde du kunna starta en firma och tjäna stora pengar.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

nä du mitt liv består av att behöva försvara mig för det mästa, och ja tittar idag på att starta ett företag men inte inom bygg utan energi:) nä konsult arbeten är inget för mig.

xlab

  • Gäst
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #15 skrivet: 14 dec-18 kl 22:49 »
Faktum är att jag inte var oförskämd mot dig.

Så du sänkte ribban betydligt..  ;D

dom flesta inläggen från dig är mer eller mindre nedvärdera av mig, du kommer aldrig med skrivelse som styrker dina argumen,sen hoppar du på mig för att jag inte kan styrka mina argument. vilket jag gör med fakta texter. Du har inte visat upp en ända text om ångsåätrren som du propagerade för i min trå för en tid sen. Du visade inte upp en ända fakta notis om avlopp som jag byggde och du antyde att det inte var riktigt gjort. Du visade inte ett ända inlägg eller antydan på länkarna som jag la upp om färgen som är av det högre skolan och 100  % godkänd av AV

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #16 skrivet: 14 dec-18 kl 23:00 »
dom flesta inläggen från dig är mer eller mindre nedvärdera av mig, du kommer aldrig med skrivelse som styrker dina argumen,sen hoppar du på mig för att jag inte kan styrka mina argument. vilket jag gör med fakta texter. Du har inte visat upp en ända text om ångsåätrren som du propagerade för i min trå för en tid sen. Du visade inte upp en ända fakta notis om avlopp som jag byggde och du antyde att det inte var riktigt gjort. Du visade inte ett ända inlägg eller antydan på länkarna som jag la upp om färgen som är av det högre skolan och 100  % godkänd av AV

Nu är det så att jag inte behöver styrka något.
Jag får ha en åsikt, och den är att plastfönster och fönster impregnerade med något gift är förkastligt.
Och ja, jag tänker fortsätta ifrågasätta dig, nä det ska jag inte göra.
Utan det jag kommer fortsätta ifrågasätta är de fakta du kommer med och ditt tankesätt när det gäller både det ena och andra under förutsättning att jag inte håller med dig.

Jag behöver inte vara otrevlig för att styrka min åsikt.
Sånt får du gärna syssla med.  ;)
« Senast ändrad: 15 dec-18 kl 00:05 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #17 skrivet: 15 dec-18 kl 08:56 »
Xlab, när jag läser dina inlägg känns det alltid som att du börjar med taggarna utåt. Lite mer ödmjukhet i tonen skulle nog hjälpa rätt mycket, både vad gäller diskussionerna och att folk tar till sig vad du skrivit.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #18 skrivet: 15 dec-18 kl 09:34 »
Xlab, när jag läser dina inlägg känns det alltid som att du börjar med taggarna utåt. Lite mer ödmjukhet i tonen skulle nog hjälpa rätt mycket, både vad gäller diskussionerna och att folk tar till sig vad du skrivit.

Skogsvilde väljer ibland ut sådana han gillar att vara arrogant mot och reta. Det skulle nog hjälpa rätt mycket att sluta med det också ::)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Dom stora fönster tillverkarna..
« Svar #19 skrivet: 15 dec-18 kl 10:22 »

Skogsvilde väljer ibland ut sådana han gillar att vara arrogant mot och reta. Det skulle nog hjälpa rätt mycket att sluta med det också ::)
Så kan det vara, men syftade inte bara på svaren till han, utan även andra inlägg från xlab.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser