Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hembyggda bandsågverk  (läst 10050 gånger)

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
Hembyggda bandsågverk
« skrivet: 17 jan-18 kl 15:59 »
Hej! Jag är ny på här och vill tack för ett fint forum.

Kan det vara så att det finns några här inne som har byggt sitt eget bandsågverk?
Själv är jag i slutskedet av att färdigställa ett mobilt bandsågverk.
Hade varit roligt att se bilder på era hembyggda bandsågverk, om det finns några.

Sågen är 6 m med möjlighet att förlänga med 1 m. Kan ta stockar upp till 80-90 cm, blockbredd är 75 cm. 50 cm bandhjul, 15 HP bensinmotor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #1 skrivet: 30 jan-18 kl 23:55 »
Har faktiskt funderingar på att bygga ett själv.

Grannen har ett köpe som jag funderar på att kopiera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #2 skrivet: 31 jan-18 kl 11:50 »
Detta ser verkligen spännande ut. Jag vill också bygga ett sådant. Jag har byggt en lite mindre proffsigt sågverk med kedja för att såga plank. Det fungerar men hade hellre haft ett bandsågverk. Har du fler bilder?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #3 skrivet: 31 jan-18 kl 19:28 »
Har faktiskt funderingar på att bygga ett själv.

Grannen har ett köpe som jag funderar på att kopiera.

Köpta bandsågverk är väldigt ofta mönsterskyddade, så att kopiera ett sådant är inte något som vi ska uppmuntra till här anser jag.

Snålheten bedrar som bekant ofta visheten. Bättre att arbeta de timmarna som bygget skulle ha tagit, och köpa ett fabriksbyggt, tex ett Logosol B751. På ett eller två år har man tjänat in den investeringen, om man lego-sågar lite till andra husare osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #4 skrivet: 31 jan-18 kl 19:46 »
Man behöver inte kopiera rakt av, och själva principen för ett bandsågverk är inte skyddat.

Om man endast gillar sitt jobb och att såga plank så skall man givetvis jobba mera och köpa sitt sågverk så man kan stå och såga plank, men om man tycker det är kul att bygga och konstruera så är det faktiskt roligare att bygga sitt eget sågverk.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #5 skrivet: 31 jan-18 kl 22:01 »
Köpta bandsågverk är väldigt ofta mönsterskyddade, så att kopiera ett sådant är inte något som vi ska uppmuntra till här anser jag.

Snålheten bedrar som bekant ofta visheten. Bättre att arbeta de timmarna som bygget skulle ha tagit, och köpa ett fabriksbyggt, tex ett Logosol B751. På ett eller två år har man tjänat in den investeringen, om man lego-sågar lite till andra husare osv.

Ursäkta mig men tänkte du verkligen efter innan du valde att hacka?

Det finns inget som hindrar att jag kopierar och bygger ett exact likadant. Det som däremot kan och blir ett problem är om jag väljer att tillverka en kopia och säljer dessa.

Visst kan man investera i ett sågverk och såga åt andra.  Men det är inte det jag vill göra.
Utan det kan mycket väl vara känslan att konstruera något och sedan använda det själv.
Och slippa investera pengar, som man kanske får tillbaka.   Jag har antagligen det mesta som behövs för att bygga det mesta hemma redan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #6 skrivet: 31 jan-18 kl 22:18 »
Nu tycker jag att du Thomas är för kategorisk och inte tar några som helst hänsyn till olika personers olika ekonomi och möjligheter. Även om ditt råd kanske skulle fungera för dig själv så skulle det förorsaka katastrof för många andra.

Skulle jag ha resonerat sådär skulle jag vara förevigt utfattig och egendomslös men tack vare att jag har omvandlat obetald dödtid direkt till investerat kapital genom att bygga och renovera maskiner så har jag kunnat skaffa mig utrustning som jag annars inte hade kunnat köpa utan att överskuldsätta mig och gå i personlig konkurs flera gånger om. Tack vare den utrustningen har jag kunnat tjäna pengar i stället för att sitta och vänta på bidrag.
Det finns många exempel men de hör inte riktigt till den här diskussionen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #7 skrivet: 31 jan-18 kl 23:31 »
Tack!

Sågen är klar och sågtestet gick utmärkt efter en liten justering av band-guiderna.
Jag kommer säkert lägga upp en film vid ett senare tillfället, först måste det bli lite mindre vinter, bor i Norrland.

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #8 skrivet: 31 jan-18 kl 23:34 »
Mera bilder

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #9 skrivet: 31 jan-18 kl 23:44 »
I grunden är sågen byggt enligt ritningar inhandlade från "Texas Ben" ca. 250kr. Sedan har förändringar gjorts efter eget huvud och/eller internet.

Ritningar på Ben*s såg kan köpas Här https://www.ebay.com/itm/Sawmill-Plans- ... XQLs5Ruzfy

Eller kanske även via hans e-post benmilestx@gmail.com

Vill man finns det mera bilder här: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=14&t=31267
Eller här: http://forestryforum.com/board/index.php/topic,99663.0.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #10 skrivet: 01 feb-18 kl 00:48 »
Snyggt! Imponerad av de som gör färdigt OCH målar innan de kör igång.

Svängen

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #11 skrivet: 01 feb-18 kl 09:11 »
Ser bra ut! Imponerande!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #12 skrivet: 01 feb-18 kl 09:28 »
Undrar lite över hur du resonerade när du valde blad. Jag har av och till varit sugen på att bygga en såg själv och har väl främst tänkt på en variant med två klingor i 90 grader, men har sett fördelar med bandsågen, så nu lutar jag åt ett sådant. Något som jag märkt med andra bandsågar är att bandspänningen är viktig, och hård bandspänning förutsätter högt band.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #13 skrivet: 01 feb-18 kl 17:31 »
Ett imponerande bygge,
Bra gjort!

Fast med tanke på hur stora krav som ställs på bladet om man skall såga måttnogrannt med ett smalt blad och hur mycket kraftigare ett sågverk med brett blad och stora hjul måste vara så skulle jag personligen hellre köpa en gammal blocksåg med järnram billigt och modernisera den med hydraulisk tryckrulle på utsidan och rullar i anhållet och hydraulisk stockvändare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #14 skrivet: 01 feb-18 kl 23:23 »
Tack så mycket!

Eftersom jag valde att använda 500mm bandhjul (remhjul B profil) och 15hk motor var val av sågblad egentligen givet, det passar då best med 32mm band.

Vist, det finns säkert många sågverk som kan prestera bättre än ett bandsågverk.
Ett bandsågverk kräver lite energi, är mobilt, enkelt att sköta och underhålla.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #15 skrivet: 01 feb-18 kl 23:34 »
Lite utanför specifikationerna på ditt verk, men vad tror du det behövs för diameter och motorstyrka för låt säga ett 60mm band?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #16 skrivet: 02 feb-18 kl 08:01 »
Ett imponerande bygge,
Bra gjort!

Fast med tanke på hur stora krav som ställs på bladet om man skall såga måttnogrannt med ett smalt blad och hur mycket kraftigare ett sågverk med brett blad och stora hjul måste vara så skulle jag personligen hellre köpa en gammal blocksåg med järnram billigt och modernisera den med hydraulisk tryckrulle på utsidan och rullar i anhållet och hydraulisk stockvändare.

Det är normalt inga problem med måttnoggranheten, sågar själv med ett sådant blad och den ligger normalt aldrig över 1mm i felmarginal. Det hänger ju på matningshastighet och konstruktionen med liggande sågblad. Eftersom stocken inte ligger i spänn uppkommer måttfelen om stocken börjar vrida sig under sågning.

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #17 skrivet: 02 feb-18 kl 13:49 »
Lite utanför specifikationerna på ditt verk, men vad tror du det behövs för diameter och motorstyrka för låt säga ett 60mm band?


Det kan jag tyvärr inte inte svara på, men här finns ofantligt mycket kunskap om bandsågverk. Hjälpsamma och vänliga är dom också på detta forum: http://forestryforum.com/board/index.php/topic,99663.0.html

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #18 skrivet: 02 feb-18 kl 22:19 »
Tack! Får se om grabben får ett ryck i sommar så vi drar igång bygget. Samlar på mig så mycket jag kan så länge. Både material och kunskap.

longframe200

  • Inlägg: 22
    • Södermanland
SV: Hembyggda bandsågverk
« Svar #19 skrivet: 27 feb-18 kl 22:48 »
Byggt av det som fanns på hyllan. Nu fattas bara lite färg. Det här var roligt :) Kanske kommer jag bygga en mera "proffsig" maskin vid ett senare tillfälle. Inspiration hittade jag på youtube

https://www.youtube.com/watch?v=gWpoHcxtArQ&feature=youtu.be


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare
Frydreik, xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser