Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med ved  (läst 9062 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Börja med ved
« Svar #20 skrivet: 12 feb-16 kl 23:24 »
Bildäcksmetoden är smart då man enkelt kan samla veden och stapla den direkt.

 Vad innebär bildäcks metoden ?
Att man tar sin kapade vedklabbe och placerar den i ett bildäck.
Där klyver man den utan att delarna dansar iväg åt alla hål och kanter.
En annan variant är att man har ett gummiband som håller ihop klabben.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Börja med ved
« Svar #21 skrivet: 12 feb-16 kl 23:26 »
Du fäster ett bildäck på huggkubben och stoppar din kubb i det. Sedan är det bara att hugga. Klabbarna står kvar och du riskerar inte att hugga dig i benet för däcket skyddar. Rätt smart och billigt.

Pucktvåa ;)

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Börja med ved
« Svar #22 skrivet: 13 feb-16 kl 00:12 »


Jag bara måste länka till det här  o:)


https://youtu.be/TBb9O-aW4zI
« Senast ändrad: 13 feb-16 kl 00:20 av MantaMania »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Börja med ved
« Svar #23 skrivet: 13 feb-16 kl 00:15 »
Vi kapar all ved till 1 meters längd och klyver allt grovt med en hydraulklyvare monterad på traktorn. Den klarar alla grovlekar upp till 40 cm. Klenare pinnar brukar vi randbarka med barkkniv. Sedan penar vi upp veden och räcker penorna med plast ovanpå och låter den torka minst ett år men ibland närmare 10 år allt beroende på vedtillgång och åtgång. Det är alltid bra att ha några års ved i lager.

Det är krångligt att få stora mängder kortved att torka och stå sig längre tider. Man borde pena altihop och det är ju ett hiskeligt arbete som ingen har tid med. Därför vinner man på att hantera metersved. Logistiken på vedbacken fungerar perfekt med en specialtillverkad skottkärra från den tiden då pappersveden var en meter och skulle lastas och lossas för hand.

Vi kapar veden efter behov med motorsåg ungefär en halv årsförbrukning i gången och finklyver med yxa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börja med ved
« Svar #24 skrivet: 13 feb-16 kl 07:12 »
Pena?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Börja med ved
« Svar #25 skrivet: 13 feb-16 kl 08:40 »
Är det ingen som funderat på vedprocessor. helt suverent.
vi är sju grannar som gick ihop för tio år sedan och köpte gemensamt kostade mig 7000:-
nu kapar och klyver jag hela årsförbrukningen ca 40m3 på en dag.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Börja med ved
« Svar #26 skrivet: 14 feb-16 kl 08:51 »
Det låter inte fel.
Här är det en del som också gott samman o partar på en processor.
Själv står jag utanför och tack vare detta så får jag de stora bitarna som inte går in i processorn.
Som vedleverantören säger så får jag mer ved för pengarna. betalar 200/m3 i 3m längder hemkört. Jag är nöjd med detta. Det ska ju lite knep o knåp att få upp dem i klyven. Nån gång har jag fått dela med kilar  Har nu en del jag kan trä över kniven o få ett+. Använder den bara om det efter en genomgång är klara bitar. De stora bitarna kör jag ut som om jag sågar 1" plank full bredd. Torkar ju fortare ju tunnare det är. Har igentlicken för litet vedutrymme. klarar bara att ha en eldsesång under tak. Att använda + ger mer små spill o det är inte fel. Är tvungen att lava så att det ska rymmas.
Gillar att hålla på med veden men den dagen kommer väll då det inte längre går att fixa det själv. Har ju solfångarna som hjälp. Men elpatronen har aldrig blivit inkopplad och hoppas jag så ska förbli. Denna sesången har jag fått beställa tre lass(ca.20 m3) färdig huggen då  läkaren avrått mej från att göra 4 lass pga tre muskelfästen som är återsatta på plats i axeln. Får bara roa mej med ett lass. Vet ej vad priset blir på den färdiga veden.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Börja med ved
« Svar #27 skrivet: 14 feb-16 kl 12:26 »
Pena?
Det måste ju betyda samma som "floa". Fattar väl alla? ;D
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börja med ved
« Svar #28 skrivet: 14 feb-16 kl 12:48 »
Det måste ju betyda samma som "floa". Fattar väl alla? ;D
???

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Börja med ved
« Svar #29 skrivet: 14 feb-16 kl 16:22 »
Pena?
Jag tror det hetar att "lava" ved i dina trakter....somliga säger att de "travar" ved.

Felet med vedprocessorer är att de inte klarar alla dimensioner och många har problem med krokig eller extremt kvistig och knotig ved. Vi tar vara på allt. Ju fler som skaffar vedprocessor destu mer billig ved får vi!

En annan nackdel med vedprocessor är att man måste ha någon typ av vedhäckar att lägga den råa kortveden i. Ingen människa hinner pena i den takten som veden kommer av transportören och om man bara släpper den i en hög torkar den inte. Man kan spika ihop 1-2 kubikmeters vedhäckar åt sig av vanliga bräder och flytta dem med bakgafflarna på traktorn men det blir ändå en del extraarbete innan allt är färdigt.


« Senast ändrad: 14 feb-16 kl 16:29 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Börja med ved
« Svar #30 skrivet: 14 feb-16 kl 16:31 »
Jag tror det hetar att "lava" ved i dina trakter....somliga säger att de "travar" ved.
Aha. "Trava" kan möjligtvis förekomma men normalt säger man "stapla" här. Jag har aldrig hört vare sig "lava", "floa" eller "pena".

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Börja med ved
« Svar #31 skrivet: 14 feb-16 kl 16:36 »
Aha. "Trava" kan möjligtvis förekomma men normalt säger man "stapla" här. Jag har aldrig hört vare sig "lava", "floa" eller "pena".
Jag har använder uttrycket "floa" och "ve'flo" om att "stapla ved" respektive "vedstapel". Min far likaså.. Men om det är ett allmänt vedertaget uttryck här omkring vet jag inte..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Bonnpôjken

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Börja med ved
« Svar #32 skrivet: 20 feb-16 kl 23:48 »
Kolla blocket på vedklyvar & vedkapar. Själv kör jag med en vedklyv från Nema som jag har för mig trycker 8 ton, köpte den begagnad för 5000, funkar kanon, går på 3-fas. Klarar de mesta av min ved även vresved med mkt kvist. Ingick en fyrklyvskniv till vedklyven jag har, den är smidig emellanåt men är det vresved är det smidigast att använda enkelkniven. Till vedkap har jag en Bala Agri, funkar bra den också men sågklingan är tokslö för tillfället och då är den inte mycket att ha, därtill funkar vedkapen mest till mindre tjocklekar. Ska du kapa grövre saker är det motorsågen som gäller.

Vore jag dig skulle jag satsa slantarna på en rejäl vedklyv från typ Faxe, Nema eller Bala Agri. Finns även andra märken. Vedkapen skulle jag fundera på om jag ens har behov av. Har du ingen motorsåg så införskaffa dig i så fall en, gärna en som inte är så tung så du orkar stå och kapa, kvista etc.   

Lycka till med din ved!

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Börja med ved
« Svar #33 skrivet: 27 feb-16 kl 16:49 »
jag har gjort ca 30-40 kubik med motorsåg o faxe klyv o travat i låånga rader i flera år. funkar fint om man har mkt tid. jag täcker veden med takpannor, torkar bättre än under plast.

i fjol fick vi en processor, jag lade ut en massa sjpallar o klöv upp en enorm hög på dem. sen bygde jag ett tält ovanför alltihop med långa slanor..
det har då torkat utan problem trotts att vi var lite sena på sässongen. vedhögen ska ju gärna ligga soligt o blåsigt så torkar det bra:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Börja med ved
« Svar #34 skrivet: 27 feb-16 kl 17:37 »
Hej teufel! Har du fått till det med ackumulatortank och ved.
kretslopp

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Börja med ved
« Svar #35 skrivet: 01 dec-19 kl 20:20 »
Long time no see... :)

Har inte hängt här på forumet på väldigt länge, men kan göra en liten sammanfattning:

Först och främst fick vi anmärkning av Länsstyrelsen på igenväxning - dels pga för mycket veketåg och dels pga "vedartad växtlighet" som träd och buskar heter på myndighetiska.

Vi köpte en ny röjsåg i somras som jag nu har gått runt och slagit ner veketågen med. Blev godkänt på uppföljningskontrollen.

När det gäller träden så har jag numera en bra motorsåg samt en sågkedjeslip som kopplas in i 12V-uttaget på fyrhjulingen. Dessutom en flishuggare som kan dras av fyrhjulingen - dvs man kan flisa på plats och slipper släpa iväg grenar och toppar.

Införskaffade också en stockhållare, likt Logosol Smart Holder, fast av ett annat märke. Plus en elkedjesåg så man kan kapa stockarna där hemma utan att bränna dyr bensin.
Samt till slut en vedklyv a la Clas Ohlsson.

Stockhållaren var nog det smartaste köpet, för vi har också en hel del krokiga enbuskar med grova stammar. Eftersom man kan stå upprätt och kapa sparar man ryggen.

Testade lite lätt i våras och det blev riktigt bra - enbuskar torkar och brinner bra, även om de sprätter en del i pannan.

Nu i vinter tar jag ner lite småträd och så ska jag köra mer på allvar i vår när kvällarna blir ljusare. Kapningen och klyvningen kan man ju göra hemmavid ändå med hjälp av strålkastare.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Börja med ved
« Svar #36 skrivet: 02 dec-19 kl 10:06 »
....
Stockhållaren var nog det smartaste köpet, för vi har också en hel del krokiga enbuskar med grova stammar. Eftersom man kan stå upprätt och kapa sparar man ryggen.
....

Du måste vara välbeställd om du har råd att elda med ene.   :o ;)

Slöjdvirke är dyrt, men det är en liten marknad såklart. Kan tipsa om några FB-grupper där du kan annonsera nästa gång du fäller några enar.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Börja med ved
« Svar #37 skrivet: 02 dec-19 kl 12:04 »
Det får du gärna göra.
Behöver enen vara rak? Kvistfri?

För enträ har vi riktigt mycket av, och det blir bara mer för varje år.

Har F-skattsedel också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Börja med ved
« Svar #38 skrivet: 02 dec-19 kl 12:57 »
Var finns du? Jag är intresserad om det handlar om ett lite större parti. Inga större krav på att det ska vara rakt och kvistfritt, ligger ju inte i enets natur att vara raka och kvistfria.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Börja med ved
« Svar #39 skrivet: 02 dec-19 kl 13:42 »
Hur gick det med ackumulatortanken? Kör du med pellets också?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser