Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor bula  (läst 1488 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Stor bula
« skrivet: 01 jan-20 kl 00:53 »
Nej jag har inte hittat krävan..

Jag har 3st CL hönor som jag köpte som kycklingar i somras, de var sena igång med att lägga ägg, efter 30v.
2st av dem kom igång normalt i oktober om än att jag tycker äggen är små fortfarande, men en av dem kom aldrig igång att värpa, senaste veckan har den varit lite blek i kammen men den har ätit som den ska men den har varit mer rädd.
Men nu ikväll när det var nyårsfirande så skulle jag kolla till dem extra, förvånande nog verkade de inte bry sig det minsta av alla fyrverkerier.
Men nu har den bleka CL hönan fått tillbaka färgen på kammen och jag kunde hålla lite i henne, märker då att hon har den stor svullen bula strax bakom bakbenet, området är nästan som en handflata stor men är liksom uppsvullet så det inte syns nått märkbart på hönan och täckt med fjädrar.
Det är ingen hård knöl utan mer som en stor vattenpåse när man känner på, hon verkade inte nämnvärt besvärad av att man kände på det så verkar inte ha direkt ont av det, äter, går och gör allt annat helt normalt.

Svårt att veta hur länge det varit så här då det inte syns om man inte gräver i fjädrarna och svårt att känns då det normalt inte är det område man lyfter hönan i, men jag börjar misstänka att det har ett samband med de uteblivna äggen.

Vad kan detta vara?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Stor bula
« Svar #1 skrivet: 01 jan-20 kl 21:28 »
Jag skulle säga ja.

Utan att veta vad det är så är det något som är fel, kronisk infektion kanske, min erfarenhet av liknande är att de brukar dö inom något år.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Stor bula
« Svar #2 skrivet: 04 jan-20 kl 01:07 »
Jag skulle säga ja.

Utan att veta vad det är så är det något som är fel, kronisk infektion kanske, min erfarenhet av liknande är att de brukar dö inom något år.

Verkar inte som det är nått som växer i någon rasande takt, samma läge idag med, hönan äter och gör allt som den ska och verkar inte nämnvärt störd av detta.

Tror jag låter det vara så länge inget blir värre eller det syns på allmäntillståndet på hönan, blir hon sämre får de bli yxan.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Stor bula
« Svar #3 skrivet: 08 jan-20 kl 19:09 »
Liten uppdatering, bulan har gått ner en hel del i storlek men blivit hårdare, men nu helt plötsligt låg det 3st gröna ägg i hönshuset idag vilket betyder att alla 3cl hönorna har börjat värpa

Märker ingen skillnad på hönan i övrigt, god aptit och hänger med de andra som vanligt, får se vad det tar vägen.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Stor bula
« Svar #4 skrivet: 19 jan-20 kl 19:42 »
Ingen större skillnad har skett, ser lite konstigt ut men hönan verkar inte lida och det dyker upp nått ägg varannan dag ungefär

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Stor bula
« Svar #5 skrivet: 16 feb-20 kl 21:21 »
Fick plocka bort hönan nu ikväll, bulan har blivit så stor att den blockerade kloaken på hönan så de rann överallt..

Försökte på en liten medicinsk koll när jag plocka bort henne, kunde konstatera att större delen av bulan bestod av vätska, jag trodde aldrig de skulle sluta rinna blod när jag tog bort henne, aldrig varit med om en höna som haft de mängderna blod, bulan sjönk ihop mer som en påse efter ett tag, som geleaktig.

Gissar på att det var någon form av tumör, försökte få en bild men svårt att få till nått vettigt som inte bara ser äckligt ut.

Hon har suttit själv i ett hörn nu hela veckan och sett allmänt dålig ut så de va nog rätt beslut att ta bort.

På bilden är baken på hönan ungefär rakt upp mot texten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser