Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?  (läst 1833 gånger)

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« skrivet: 26 nov-23 kl 22:47 »
Hej! Jag håller på att klura på ett byggprojekt som kommer innebära en hel del grävande. Närmare bestämt kommer jag behöva en 2-3 meter djup grop om 10*16 meter.

Kan funderar nu på hur jag billigast kan gräva den här gropen? Det verkar vara ganska dyrt att hyra grävmaskin, och har tillochmed hört dom som säger att det blir billigare att leja ut grävjobbet på entreprenad för en duktig grävare är så pass mycket snabbare att man sparar mer på maskinhyran än vad förarens arvode är.

Men så tänkte jag att man skulle ju kunna köpa sig en begagnad bandgrävare om 10-12 ton, gräva sin grop och sen sälja maskinen igen!

Här blev det svårt att uppskatta kostnaden dock, hur mycket tappar en sån maskin i värde? Säg att jag behöver maskinen en hel sommar, hur mycket värde kan den tänkas tappa då?


esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-23 kl 00:05 »
Vad ska du göra med massorna som du tar upp ur hålet? De behöver också flyttas för att inte hamna för nära och bli i vägen.
Det billigaste blir att hyra in en grävmaskin med förare, samt ett företag som även har en dumper för att flytta massorna. Ett företag gör detta på ett par tre dagar beroende på din mark och hur trångt det är runt om. Medans om du själv ska göra det och då håller på i veckor då du inte vet hur jobbet ska tas. En grävare kan ta uppåt 200 liter diesel om dagen beroende på hur tung och svår jord du har. Sedan kan du reparera? Kan du sköta grävaren med service, påfyllning av oljor, vad gör du om larven hoppar av. Sånt händer med gamla maskiner. Har du en maskin som är för liten har du ingen räckvidd och du måste gräva under larven vilket är farligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-23 kl 00:13 »
Säger ungefär som Esten.

Om du köper en maskin, och ser till att det är ett klipp, så kan du ju med lite uppfräschning gå med vinst. Men risken finns att du behåller den för att det är en bra att ha-maskin, eller att du har råkat köpt en som har en massa fel som måste fixas. Jag köpte min för 20 år sedan när jag var tvungen att fixa avlopp, med tanke att kanske sälja den efter ett år eller två. Använde den igår...

Det är som de säger, en van grävmaskinist är mycket snabbare än en som bara har någon vecka bakom spakarna, och otroligt mycket snabbare än den som hyr en maskin för första gången. Som vuxen tar det ett par dagar innan du fått in snitsen, och så ökar du takten, bara för att märka att det var för tidigt att ge sig själv ett diplom... Och du får inte hyra maskin hur som helst, de brukar bara hyra ut små maskiner till nybörjare.

Och hittar du någon i närheten med en större maskin, så fixar han din grop på en eller två dagar. Du får även tänka på att massorna kanske skall flyttas en bit, så en bra maskinist kan nog ha en lösning klar för dig.


Så det finns en del att fundera på. Lycka till!

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-23 kl 10:05 »
Vad ska du göra med massorna som du tar upp ur hålet? De behöver också flyttas för att inte hamna för nära och bli i vägen.
Det billigaste blir att hyra in en grävmaskin med förare, samt ett företag som även har en dumper för att flytta massorna. Ett företag gör detta på ett par tre dagar beroende på din mark och hur trångt det är runt om. Medans om du själv ska göra det och då håller på i veckor då du inte vet hur jobbet ska tas. En grävare kan ta uppåt 200 liter diesel om dagen beroende på hur tung och svår jord du har. Sedan kan du reparera? Kan du sköta grävaren med service, påfyllning av oljor, vad gör du om larven hoppar av. Sånt händer med gamla maskiner. Har du en maskin som är för liten har du ingen räckvidd och du måste gräva under larven vilket är farligt.

Jag har en stor tomt så hade faktiskt tänkt att sprida ut jorden runtom bara. Har dessutom en jordkällare som har lite för lite jord på sig och inte riktigt håller temperaturen, den skulle må bra av någon meter till.

Sen tänkte jag i min naivitet att om jag höjer marknivån runtom gropen så blir det ju mindre att gräva!  Yess

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #4 skrivet: 27 nov-23 kl 10:43 »
Det går emot min intuition att det skulle vara billigare att betala någon annan att göra något istället för att göra det själv, men nu har jag fått det rådet på 2 håll, så jag kanske ska ta det då!

Tänk att gropar är så avancerade konstruktioner! Det tror man inte när man ser en! Tack för era råd allihopa!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #5 skrivet: 27 nov-23 kl 11:21 »
Om gropen ska grävas avsides till så kan ju framkörningskostnaden bli rätt hög om man ska leja in eller hyra en grävare. Har man inte alltför bråttom med att få den grävd, så kan det löna sig att samordna med någon granne som också ska leja in för att få grävt. Eller hitta en entreprenör som har något större och långvarigt uppdrag i närheten (typ järnvägsbygge eller vindkraftpark) och kan ta på sig att gräva din grop på sidan om i stort sett till självkostnadspris.

Sen är det ju så att tidsvinsten med att anlita en van grävmaskinist och modern maskin med rototilt, GPS och andra finesser är som störst när det rör sig om precisionsgrävning t ex dränering nära en husgrund eller grävning för avlopp på en trång tomt med ömtåliga saker vart man än vänder sig. Rör det sig bara om att gräva en stor grop mitt på en lägda och flytta massor blir tidsspillet för en ovan förare och kanske gammal glapp maskin mindre betydande.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-23 kl 16:05 »
Du har fått många goda råd. Men det är viktigt att du tar dej en ordentlig funderare var du ska lägga fyllnadsmassorna så du slipper flytta dom en gång till. Också för att du, när du har maskin hoss dej, Får massorna utlagda och det partiet färdigställt.
kretslopp

sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-23 kl 16:07 »
Det kommer inlägg på min blogg om något liknande.

Skulle göra om diken för något år sedan. Hyrde maskin och lejden en förare som jag kände. Vilket blev löjligt billigt men ändå. 12000:- för en helg totalt. Och det blev enbart sådär gjort pga tid. Men ett jävla passande med att maskin skulle vara ledig, föraren tillgänglig, vädret passa, jag ha tid själv etc.

Har nu köpt en 5tons maskin för att göra om jobbet då de ska bli djupare samt att ett gäng stubbar, 50-60 stycken, ska bort på tomten efter alla träd jag fällt tidigare. Samt att marken ska planeras om lite.

Vägen som ska dikas är initialt 300-400m. Sedan finns det 900m till genom skogen som skulle behöva dikas. Nu kan jag köra det när jag vill, hinner, har tid, vädret är med mig etc.

Det blir inte alltid som en tänkt sig så nu, idag har jag börjat komma en bit, 1/4 del klar cirka.

Köpte maskin för 295:- plus moms. Är ganska säker på att jag säljer den om ett år för samma peng. Även om jag tappar 20000:- så är det billigare än hyran för jobbet. Då detta jobb tar minst 3-4 dagar.

Massorna lägger jag på vägen så den blir högre.
Dina massor är ju en annan fråga. Men högst relevant. Går de att använda till något? Hur ser marken ut?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #8 skrivet: 27 nov-23 kl 16:16 »
Alltså, det är ju inte fel att lära sig gräva, men ser man till allt (och man bara vill ha en stor grop) så är det nog billigast att leja.

Bodde hos en skärgårdsbonde utanför Stockholm för ett antal år sedan, och han hade köpt en liten rätt fräsch grävare, ca 5 ton vad jag minns. Det var så dyrt att få ut någon entreprenör till ön så efter att han fixat sin lösdrift så åtog han sig lite jobb på ön, och hade snart tjänat in maskinen.

Min äldsta grabb skulle förändra sin tomt en hel del och funderade på att låna min maskin ett par månader, men han vet att jag använder den lite nu och då till allt möjligt, och det är nästan 30 mil till honom. Så han fick tag i en kille som hade en halvstor maskin (8 ton tror jag) och en minidumper, och på tre dagar hade de gjort storverk. Grabben vill endast ha en maskin, och räknar med att en midjestyrd lastare i 3-5 tonsklassen är det optimala för honom. Hade han köpt en grävare så hade det bara rört till sig för honom då han vet hur svårt det är att skilja sig från bra maskiner man vant sig vid.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #9 skrivet: 27 nov-23 kl 17:17 »
Jag har en stor tomt så hade faktiskt tänkt att sprida ut jorden runtom bara. Har dessutom en jordkällare som har lite för lite jord på sig och inte riktigt håller temperaturen, den skulle må bra av någon meter till.

Sen tänkte jag i min naivitet att om jag höjer marknivån runtom gropen så blir det ju mindre att gräva!  Yess
Du har inte matjord ner på det djupet utan det är det översta 30-40 centimetrarna som är matjord sedan kommer det alv som ofta innehåller stenar och hård lera som det inte växer något i. Du kan förstöra gräsmattan för lång tid framåt.
Om du höjer marken runt om växthuset så måste jorden gå långt utanför så att inte tjälen kommer in i växthuset från sidan du kanske tom behöver lägga markisolering runt om. Alv som läggs upp brukar kunna bli bottenlöst lerslush första åren innan det har satt sig ordentligt.

Du får samma framkörningskostnad/kostnad för hemtransport om du köper en maskin som om du hyr en maskin.
Sedan beror väl en hel del på om du vill ha växthuset till nästa år eller om tre år.
« Senast ändrad: 27 nov-23 kl 17:30 av esten »

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #10 skrivet: 28 nov-23 kl 09:31 »
Om du köper grävare behöver du vara kunnig i funktion och skruvande. En hyrmaskin som behöver servis lämnar du bara tillbaks.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #11 skrivet: 28 nov-23 kl 18:55 »
Om du köper grävare behöver du vara kunnig i funktion och skruvande. En hyrmaskin som behöver servis lämnar du bara tillbaks.
Om man köper nått som har eller får service/reparationbehov får man se till att lära sej sköta om vad man anskaffat oavsett om det är en cykel,personbil traktor eller grävmaskin.
Det man inte kan när man köper maskinen får man lära sig om man inte har ekonomi att lämna bort service och reparationer.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #12 skrivet: 28 nov-23 kl 23:10 »
Men en grävare kan få fel som är dyrare än inköpspriset att laga när den går sönder. En bränslepump eller liknande kan gå på från 4000-40.000 kr beroende på märke på grävaren.
Slitdelar kan vara svåra och dyra att laga/ersätta. Lager behöver shimsas och det kräver ofta fler händer än två. Skopor behöver svetsas ganska ofta då de blivit lite slitna och börjar spricka.
Larvband blir slaka och börjar hoppa av och man spänner dem med fett som trycks in genom en speciell nippel inne i larven. Att byta delar till larven kan vara livsfarligt om man pratar om drivhjulet som har fjäderspänning. Det blir lätt 50-60 tusen för att renovera underdelen till grävaren. Och med de tider vi lever i idag med färre och dyrare reservdelar, högre bränsle och oljepriser skulle jag tänka mig för innan jag köpte något.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #13 skrivet: 29 nov-23 kl 17:46 »
Det är också klokt att kolla med kommunen innan man börjar gräva och ändra markytans höjd på en tomt, eftersom byggnadslov/marklov kan behövas.
Diken runt jordbruksmark är en annan sak, än att t.ex. skapa terrasser av massor på en tomt.

Ledningskoll behövs också.

sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #14 skrivet: 29 nov-23 kl 17:53 »
Nu ligger ett inlägg uppe om min dikning/grävning på bloggen, länk i min fotnot. Om du söker på grävning, dikning etc så hittar du lite mer jobb som är gjort själv. Allt med hyrd grävare till detta inlägg. Inlägg om stubbarna som nu är bort kommer senare.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Stort grävprojekt:köpa, hyra eller anlita grävare?
« Svar #15 skrivet: 01 dec-23 kl 16:56 »
+1 på ledningskollen. Klart värt det så man inte sabbar en kabel.

Det vet inte allt men mycket. Tycker det var konstigt att nåt år gammal fiberdragning följde första utkastet från fiberläggarna snarare än vad de gjorde i verkligheten (sällsynt att dra fiber genom brunnen men de har ju gjort konstigare saker... Tur det gick att ändra den planeringen.) men ledningskollen stod på sig när jag ifrågasatte.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser